Det var jag som skrev om att använda en Wii kontroll.
Den har en kamera i fronten som ger en interpolerad upplösning på 1024 punkter i ganska hög hastighet så man kan nyttja en mjukvarufiltrering för att få bort flimmer.
Kontrollern använder sig av blåtand och en vanlig blåtandsdongel till PC'n upprättar lätt kommunikation med kontrollen.
Sedan finns det ett litet program eller rättare sagt flera olika. Jag använder mig av GlovePie som då fixar musemulering och man kan ha lite script för mjukvarufiltreringen där jag räknar medelvärde på de sista 5-10 punkterna. När punkt kommer så faller den tidigare bort i beräkningen.
Kameran i Wii kontrollern ser en IR ljuskälla eller rättare sagt flera stycken. Man kan då mäta avståndet till tavlan när man vet avståndet mellan ljuskällan och då kompensera för avståndet.
Nackdelen är att precisionen blir för liten får att framgångsrikt simulera ett kulgevär. Men för hagelskyttesimulator så är den dessbättre riktigt bra.
En vanlig kulgevärssimulator har oftast en IR ljuskälla vid tavlan som kan ligga 10-100kHz i frekvens. Sensorn på geväret bygger ofta på någon form av fotodiodsarrangemang.
Ex 4st fotodioder bakom en kvadratisk bländare så det infallande ljuset vinkel gör så att dioderna får olika mängd ljus. Signalerna förstärks och filtreras för att sedan matas in i en AD omvandlare.
Istället för 4st fotodioder så kan man ha en 2D PSD bakom en lins enligt samma princip.
http://www.datasheetarchive.com/pdf/Dat ... 371881.pdf Man kan också ha 4st fotodioder bakom en lins och en ofokuserad punkt som belyser 50% av samtliga dioder i centrerat läge.
Jag har en sådan kommersiell produkt då jag gav upp i att göra en själv. Sprang på en begagnad för 2000kr.

Det är en Sam Trainer
http://www.knestel.de/SAM_Trainer__English.47.0.html fast av den tidigare kabelbundna varianten. Andra kända märken är ex Noptel eller Curt.
En tanke som borde gå att lösa mjukvarumässigt är att använda sig en en webkamera och lite programering. Gärna en högupplöst med lite brännvidd på. Visa en film på duk som kommer från simulatorprogramet. Programet känner då av hur kameran "siktar" på den precis visade bilden.
EN annan lösning är att ha en kamera med ett snävt intereferensfilter på som filmar målområdet. Den kommer o se istort sett ingenting. Men när en laserpuls belyser området så ser den en punkt. Man kan även modda en Wii kontroller så man tar bort IR filtret och ersätter det. Då man man bestämma upplösning i mm räknat på vilket avstånd som den sitter från målet.
Fördelen med kontinuerlig avläsning är att man kan få hela siktarbetet. Som på den simulatorn jag har
