snubberkrets fungerar bara om du har spikar när transitorn bryter pga. induktans i motorn - något man kanske måste föra inpå 'passiva' motorer med borstar men inte alltid nödvändigt på motorer med inbyggd elektronik som fläktmotorer då dessa ofta redan har intern hantering för dessa. för att dimmensionera en snubber så måste man mäta hur spiken och störningarna ser ut med oscilloskop på verklig objekt så att man kan gissa till sig vilka induktanser som måste tas om hand (en del av induktanserna kan finnas i ledningarna mellan olika delar) ... det går inte att bara ta slumpmässiga värden och prova...
alternativt använder man frihjulsdiod...
Skall du bli av med oljud så handlar det om att välja frekvens utom hörbara området och kanske en LC-krets och en extra diod som filter och energiresovoar - dvs påbörjan till en switchad krets.
vid låga frekvenser så blir drosslarna stora och otympliga samt dyra - och kan pipa akustiskt - höga frekvenser så kan förlusterna lätt bli höga på switchtrissor om de inte matas rätt och slår om kvickt - samt kan ge EMI om inte layouten är välgjord.
---
simulering kan bråka många gånger - speciellt om man kopplar 'teroetisk' perfekta kondingar och spolar direkt till varandra. Ett sätt att gå förbi sådana fall är att sätta en väldigt låg-Ohmig motstånd i serie (typ 0.0001 Ohm) mellan de krånglande komponenter, i andra fall så kanske man måste koppla en 1 GOhm mellan punkten och jord eller paralellt över komponenten för att det skall lossna som tex. i var ända på en transmissionsledning då jordning i ena ändan inte är samma jord i den andra ändan etc. - man får prova sig fram med värden som inte har någon större inverkan på resultatet i kretsen.
Det har mycket att göra med att komma undan division med noll eller oändlighet och liknande som lätt kan ske med teoretiska perfekta kondensatorer och drosslar när den sedan beräknar.
om man skall modifiera din krets så kan man fundera på något liknande
- nu är värden här bara tagna på en höft och inte på något sätt optimerade - D0 är en schottky-diod etc.
Med 250 Hz i switchfrekvens så blir drosslarna enorma i storlek om de övh. skall börja filtrera en smula och problemet blir värre ju mindre ström fläkten drar om man skall ha minimal rippel till motorn - dessutom drar många fläktmotorer bara i pulser och en sådan sak kan krångla till ganska mycket då stor drossel L2 och ganska liten konding (C1) feldimmensionerat kan ge ganska stora spänningsstötar över fläktmotorn om den pulsar och inte drar en jämn ström
Bara som exempel kostar en högtalardrossel med plåtkärna på 10 mH 170:- en luftdito 3.9 mH nära 300:- i Elfa och kör du med 250 Hz så blir det jättedrosslar om det skall filtrera någonting alls.