Sida 2 av 9
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:27:06
av Mizzarrogh
Japp,
(som thomas sade)
1. På viss äldre utrustning finns det mekaniska Y/D omkopplare, de enklaste jag kört höll man in en spak tills man hörde att motorn varvat upp ordentligt, sedan drog man den i botten och kunde koppla in lasten/börja använda maskinen.
2. Kör man motorn med annat än lätt last i Y läget får man en våldsam värmestegring som kan skada motorn, därfär körs tex kompressorer och annat på så vis att last kopplas in först när motorn gått över i D läge (förr manuellt som sagt, dock förefaller många äldre motorer vara förvånansvärt stryktåliga då jag sett tex gamla smärglar och annat som helt saknat koppling (förmodligen flatremsdrivna från början...), dock har samtliga större maskiner jag sett, även de gamla alltid haft någon form av mekanisk koppling.).
Edit: Aha, missade att sodjan postade emellan.

Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:32:40
av TomasL
Ofta så är magnetventilen inbyggd i topplocket och tvångsöppnar alternativt bypassar insugningsventilerna, vad man kan göra är att montera en backventil på tryckledningen och sätta en avlastningsventil innan tryckledningen.
Ventilen skall då stå öppen om inte "D-Kontaktorn" är dragen.
På en Enfasmotor måste du använda dig av en Mjukstartare, motståndet får du räkna ut själv, men som en fingervisning, hela nätspänningen över motståndet och driftströmmen genom det, dock finns det en hel del dokument om det på nätet gissar jag, kallas för soft-start(er).
Samma gäller där, motorn måste vara avlastad.
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:33:27
av sodjan
Jag tror inte att spaken "låste" i Y-läget, farsan stog i alla fall och höll
i spaken ända tills den flyttades till D läget. Min gissning är att den fjädrade
tillbaka annars...
Ja ja, nu efter farsans bortgång (se annan tråd) så är man snart delägare
i det båtvarv som min farfar var med och startade kring 1920 ca...
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:36:43
av TomasL
Var väl ofta så, minns gamla svetsomformare, man fick stå och hålla tills den varvat upp, en del var lite smartare med ett låshack i Y-läget, man fick ingen svetsström innan den stod i D-läget.
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:37:08
av Mizzarrogh
Sodjan, jepp, en sådan omkopplare har jag också kört, stämmer bra att spaken brukade vara återfjädrande på många modeller (tror faktiskt jag har en sådan liggandes någonstans, dock i ganska dåligt skick misstänker jag, mekaniken är ganska enkel men robust gjort, ännu längre tillbaka var vissa varianter oljefyllda).
Edit: Poängen var altså att man inte skulle kunna lämna motorn i Y läge av misstag.
Edit: Thomas han posta medan jag skrev.

Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:39:19
av 1802
Tänkte först att de skulle sitta y-0-d, men inte utan 0-y-d.
Som exemlel. Inte min bild.

Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:43:27
av TomasL
Exakt så, dra till Y-läget, och motorn Y-Kopplas, drag vidare, motorn frikopplas från nätet helt och hållet ända tills den kommer i D-läget då kopplas motorn in igen, men nu i D-Läge.
Dessa brytare är ruskigt dyra att köpa, ett antal tusenlappar då de är väldigt komplicerade, dock används de inte längre, i princip.
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:45:58
av 1802
Edit: Tror man löser det med separata kontaktorer i lite nyare apl.
Det morrar lite när jag startar min 1-fas kopressor. Vad händer vid återstart när trycket sjunker? Måste inte magnetventilen sitta innan en backventil då?
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:47:41
av TomasL
Jupp, som jag skrev Topplock--tryckledning-- magnetventil mot fria luften--backventil--tank
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:52:09
av 1802
Då borde återstarten bli en yd-start inkl magnetventil öppen.
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 22:58:24
av TomasL
Jomen du kan ju inte YD-starta en EN-Fasmotor, och ja en kompressor med YD-Start kör om start-sekvensen vid varje återstart.
Men som sagt, YD-Starter försvann för runt 20-30 år sedan, eller så
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 23:00:35
av sodjan
Måste ta lite bilder på maskinerna i båtvarvet. Allt är ca 50-tal och är
i helt OK skick och används fortfarande vid behov. Det skulle
faktiskt behöva dokumenteras, det är ju ett kulturarv. Så här ser det ut :
http://www.arkosund.com/arkosunds_batvarv.html, och byggnaden
(med "VARV" skylten) är alltså original från tidigt 20-tal...
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 23:02:56
av TomasL
Du får väl ta kontakt med "Träbåtarnas Vänner" eller vad de heter.
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 23:09:07
av 1802
TomasL: Att det inte används längre får du nog ta tillbaka. Kanske inte vid nytillverkning, men maskinerna jobbar på än idag. Har en bekant med en gammal dunderklump till kompressor, får kolla närmre på den.
Till min 1-fasare får det bli nått annat. Skall först kolla om den har nån form av mjukstart redan. Inget prioriterat då den funkar.
Re: Hur funkar y-d start?
Postat: 3 september 2009, 23:14:35
av TomasL
Vad jag menar är naturligtvis vid nyproduktion och vid reparation, där man oftast bygger bort det.