försteg
Re: försteg
4k7 = 4,7kOhm så ingen felskrivning. Anledningen till att man skriver så här istället för med punkt/komma är att det blir mindre risk för feltolkningar av komponentvärdet då.davrex skrev:http://www.redcircuits.com//Page53.htm
EDIT: ser nu när jag kollar på komponent listan vissa saker jag kasnke missuppfattar R6______4k7 vad är det eller är det en felskiving som sak vara 47k? finns en del sådana fall.
Finns nog en heldel att tänka på vid 5.1 ljud, har för mig att LFE-kanalen ska förstärkas 10 gånger mer än övriga kanaler, detta för att spara dynamik på dvd-skivan istället för att låta lågfrekvent material äta upp all dynamik.
THD borde ha någon specifikation för hur det ska se ut, sedan om det är skillnad på dvd-audio, SACD och film vet jag inte.
THD borde ha någon specifikation för hur det ska se ut, sedan om det är skillnad på dvd-audio, SACD och film vet jag inte.
okej men sånt tar väll ändå ljudkortet i datorn hand om? eller ligger det i förstärkaren?psynoise skrev:Finns nog en heldel att tänka på vid 5.1 ljud, har för mig att LFE-kanalen ska förstärkas 10 gånger mer än övriga kanaler, detta för att spara dynamik på dvd-skivan istället för att låta lågfrekvent material äta upp all dynamik.
ser trevlig ut förutom möjligheten att kunna ställa in bas mid och dis och sedan volym för enskild kanal?Fransson skrev:Kan jag föreslå 73-001-63 ?
Om du använder digitalutgång från datorn måste du komplettera med detta iaf, annars vet jag inte. Kom även på att du inte har nämnt något om bass management vilket jag också tror är upp till förförstärkaren. T.ex om du har en subwoofer inkopplad ska frekvenser under 80 Hz (rek. från THD) delas av.okej men sånt tar väll ändå ljudkortet i datorn hand om? eller ligger det i förstärkaren?
har aktivt delnings filter i basen så den fixar till rätt frekvenser. så just nu vill jag bara ha signalen rätt igenom typ. förutom volym kontroll på signalen och kunna ändra bas, mid och diskant.psynoise skrev:Om du använder digitalutgång från datorn måste du komplettera med detta iaf, annars vet jag inte. Kom även på att du inte har nämnt något om bass management vilket jag också tror är upp till förförstärkaren. T.ex om du har en subwoofer inkopplad ska frekvenser under 80 Hz (rek. från THD) delas av.okej men sånt tar väll ändå ljudkortet i datorn hand om? eller ligger det i förstärkaren?
Blir stor skillnad i konstruktionen för equalizern om du ska ha den till alla fem kanaler eller bara de två stereokanalerna. Bäst är att ha till alla fem, särskilt när direkt-överallt mixning blir allt populärare tror jag, dvs instrument i alla högtalare. Med enbart stereoequalizer klarar du dig med en traditionell konstruktion där en stereopotentiometer kan användas för justering. För en femkanalig equalizer behöver du nog använda kontrollbara förstärkare, t.ex med VCA, audio attenuator eller digital potentiometer.
Det jag tänkte var att ha det på var fram höger och vänster samma och sedan en för bak. och sedan en för center och en för bas(för att lätt kunna öka basen). och kanske ska säga varför jag vill ah det såpsynoise skrev:Blir stor skillnad i konstruktionen för equalizern om du ska ha den till alla fem kanaler eller bara de två stereokanalerna. Bäst är att ha till alla fem, särskilt när direkt-överallt mixning blir allt populärare tror jag, dvs instrument i alla högtalare. Med enbart stereoequalizer klarar du dig med en traditionell konstruktion där en stereopotentiometer kan användas för justering. För en femkanalig equalizer behöver du nog använda kontrollbara förstärkare, t.ex med VCA, audio attenuator eller digital potentiometer.

Ska du ha fasta frekvensdelningar eller en parametrisk equalizer där man kan ändra frekvensen också?
Första nämnda är vanligt för hifi och den andra i studiosammanhang, den parametriska är klart mycket mer användbar men lite mer avancerad i konstruktionen.
Första nämnda är vanligt för hifi och den andra i studiosammanhang, den parametriska är klart mycket mer användbar men lite mer avancerad i konstruktionen.
fast skulle jag gissapsynoise skrev:Ska du ha fasta frekvensdelningar eller en parametrisk equalizer där man kan ändra frekvensen också?

En vanlig hififörstärkare brukar använda ett shelving filter där man förstärker eller dämpar två specifika frekvenser. Ska du använda fyra reglage är du nog tvungen att använda bandpassfilter för varje frekvensområde vilket blir en flerdubbelt större konstruktion. För att få ett jämt frekvenssvar måste du använda linkwitz-riley-filter där du använder n^2 stycken butterworthfilter i serie för att inte få ett högre frekvenssvar vid delningsfrekvensen.
Det är ett shelvingfilter, det dumma med denna typ av filter tror jag är att om man vrider upp både t.ex bas och mid till samma nivå kommer inte frekvenssvaret vara jämt där imellan utan dippa, dock är jag inte säker! Men nodanalys mha KCL vid den negativa ingången borde ge överföringsfunktionen för kretsen, pallar man inte räkna finns SPICE också.
MM jag tänkte simulera det bara att jag inte hitta op försäkraren i PSpice om det är det du menar.