Mycket snyggt och intressant! Tänkte först att de nog inte kan leverera något vridmoment, men någon skrev att de användes till truckhjulsdrivning så...
Jag förstår ju att huruvida de är glappfria eller inte beror på hur stor tolerans man har vid tillverkningen, men hur är det med de ex. som du gjort?
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 5 maj 2009, 20:53:38
av Henry
Som du ser när han skall både ta isär den men framförallt sätta ihop den så är det svårt att få den i spåret igen utan att han håller det hela exakt rätt speciellt mittgrejen som sitter på axeln, det ser jag som att det nog skulle kunna ligga på en 0.01 mm tolerans eller bättre på det hela.
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 5 maj 2009, 22:00:23
av Meduza
0.02mm mindre är mittendelen skrev LaRdA på CNCZone iaf...
Såg att nån där funderade på att göra en genomskinlig variant. Nästan så man blir sugen på att göra en sån bara för syns skull.
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 7 maj 2009, 10:30:30
av Fräsen
Tittade lite på lardas svar på cnc-zone. 0.02mm mindre rotor. Dvs 0.01mm per sida, i ett optmalt fall där inte rotorn kan glappa i förhållande till statorn.
Glappet borde vara minst när "kuggarnas" tangent är störst i förhållande till varann och beräknas därifrån. Eftersom "kuggarna" är väligt flacka, jämfört med vanliga kuggar, så blir det radiella spelet det tangentiella spelet mellan vinklarna som tyvärr blir väldigt stort.
Inom "kuggarnas" ingreppsområde ser den högsta lutningen vara, med ögonmått, ca 45 grader. Alltså multipliceras det formmäsigga spelet med 1.42 i bästa fall och detta måste tyvärr multipliceras med två för att det är två ställen som glappar. Detta ger ett relativt stort vinkelglapp, iaf till delningsapparater/rundmatningsbord. Bättre resultat borde kunna uppnås ifall fler "kuggar" vore i spel, så att den axiala kontaktvinkeln blir större och sakerna slipades till bra toleranser.
Bara lite tankar och jag kan ha fel. Men likväl är det en väldigt häftig grej!
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 8 maj 2009, 22:23:59
av säter
Ni som har bra koll på sådana här typer av växlar, är det nån som är insatt i hur dom som sitter i industrirobotar är konstruerade? En kompis nämnde detta för nåt år sedan. Han talade om att en av kuggkransarna trycktes oval, och på nåt sätt fick man otroligt hög utväxling och inget glapp?
PerE.
Det var exakt vad jag menade. Håll med om att det är en j-vla smart konstruktion.
Var hittar du sådana växlar? Jag antar att du inte har köpt en ny från fabrik.
En sån måste ju vara mums till en 4-axel. Rejäl nedväxling, hög precision och glappfri.
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 9 maj 2009, 18:05:58
av PerE
Jag köpte den begagnad ev "gotis" här på forumet.
Ny är dom svindyra.
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 10 maj 2009, 13:52:02
av säter
PerE.
Jag kollade och såg att du köpte båda. Du kan inte tänka dig avyttra den ena?
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 10 maj 2009, 14:40:07
av PerE
Tyvärr har jag bara en kvar och den skall jag använda själv, sorry.
Per
Edit: Slut på OT, hur har det gått LaRdA ? Vill ha mera info om den.
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 10 maj 2009, 23:08:37
av Andax
Lite OT ang Harmonic Drive. Harmonic Drive Polymer Gmbh säljer formsprutade harmonic drive-växlar. De har precis börjat bygga upp ett standardsortiment. Har mer info på jobbet om någon är intresserad.
Re: Hypocycloid Reducer (mekanisk utväxling)
Postat: 28 mars 2012, 00:24:53
av Andax
Väcker upp denna tråd lite... Såg en film på youtube där de skrivit ut en växellåda i en 3D skrivare! Ganska coolt!