Sida 2 av 2

Re: Frekvensomriktare (Nybörjarnivå)

Postat: 3 mars 2009, 20:43:40
av grym
vad jag tycker om märkeffekter och sådant, ta alltid större än vad man tror sig behöva, en beg frekvensomformare behöver inte vara mycket dyrare för 5kw än 2kw
trefasmotorn likaså

ebay är ett bra ställe för lastceller (loadcell load cell) och du "måste" ha en vettig instrumentförstärkare, kolla att den är snabb nog med

Re: Frekvensomriktare (Nybörjarnivå)

Postat: 4 mars 2009, 11:04:37
av AndreasL
Tack alla!

Har ev lyckats snubbla på en 4kw ASEA-motor idag på morgonen. Vi får se vad den kan släppas för.

AntiZ: Utan att veta ngt...har du fattat allt! :tumupp: :wink:
Du är ingenjör va?

Alla dina antagande är i sak helt korrekta och det är få inom denna branschen som FÖRSTÅR detta trots att de är "experter". Mkt imponenerande.

Det du missar är att vi har en slaglängd att blanda in i våra mätning oxå.
Det man vill veta är hur många N dämparen bidrar med vid en viss hastighet, m/s.
Intressant mätområde är av gammal hävd 0-0,52m/s...även om det från ca 0,25 m/s och upp är rena kantträffar eller gropar i en rallysträcka. Själva kännsla och bilbetendet i en banbil påverkas/strys grovt sagt en bit under denna hastighet. Upp till ca 0,15m/s ungefär.

Helt riktigt oxå att det inte blir en jämn sinus med en vevstake mellan motor och nedre dämparfärste. Detta går dock kompencera för i mjukvaran. En lång vevstake gör oxå att felet blir minimalt så det fungerar rätt bra ändå verkar det som.
Min tanke var dock att försöka bygga med en scotch yoke som ger en helt linjär överförelse så som du ville ha det.
På länken ovan visar dom de olika koncepten för den som vill läsa mer.

Så med en slaglängd på 100mm i maxläge skulle man då få...*räknar*...en hastighet på hela 1000mm/s på självadämparen. Ungefär 2x önskat max. Det blir rätt lagom då 100mm mätlängd är rätt mkt och man ofta kör på kanske hälften eller ännu mindre bara för att simulera en mer verklig rörelse för dämparen med allt vad det innebär för resultatet.
Eller är det kanske jag som inte begripit hur det funkar... :humm:

Så du var helt rätt på det du antagit, det du vill bygga är dock ngt som kallas 4 (el 7) post rigg där hela bilen ställs på rörliga hydraulikplattor (en under varje hjul) där man sedan rör plattorna upp och ner efter vissa mönster. Sinus eller en loggad banprofil. Det jag önsakde mig vara bara en simpel dämpargraf för att se så dämparna är friska och/eller har den önskade kurvan. Men säg till när du knåpat klart på en 4 post rigg, då kan jag gärna vara testperson. :D

Som sagt, du var ingejör va? :tumupp:

Ytterliare en lösning är ju att köra konstantvarvtal och ändra slaglängden, men det ger lite andra effekter man helst vill slippa. Man kan oxå bygga en skitenkel historia där man manuellt ändrar varvtal osv och sen bara tar ut rådata etc etc. Men drömmen vore ju att kunna köra ett svep med alla önskade styrdata från PC och slippa mecka en massa emellan.

Förstärkare har jag blivit varse behovet av från testkillarna på jobbet. Dom menade på att det var en baggis att bygga ihopa ngt enkelt själv men jag är ju inte elektriker. :wink:
Misstänker att man ska ha en anpassad förstärkare för de nivåer lastcellen har. Borde finnas det oxå på ebay eller ngn leverantör? Självklart dyrare hos ngn firma på stan dock...

Vad tror experterna om LabJack då? Dom har ngn ny modell nu med Hi-utgångar tror jag mig sett. Minns inte nummer på den dock. U3?
För datainsamling och ev styrning av omriktaren hade jag ngt sådant i åtanke. :tumupp: eller :tumner:

Re: Frekvensomriktare (Nybörjarnivå)

Postat: 4 mars 2009, 13:18:26
av AntiZ
AndreasL skrev:Du är ingenjör va?
Jo, det stämmer! :D Inom elektronik, men mekanik är ju alltid kul.

Det låter som du iaf har koll på det du vill göra. Man kanske inte simulerar verkligheten till 100%, men man kommer iaf att kunna, som du säger, se om dämparen är frisk eller inte. Man kommer ju även kunna jämföra den relativa skillnaden som en justering gör. Tillsammans med lite praktiska studier på banan så kommer det förhoppningsvis minska ner antalet varv man behöver för att få till det man vill.

Skulle jag fila på en 4-pos. rigg skulle den bli för skala 1:10 eller liknande, men i dagsläget är detta rätt långt från vad jag har på att-göra-listan. :)

Men detta är helt klart en pryl som vi vill se i projektdelen på detta forum, om inte annat lite bilder på den färdiga skapelsen. Lycka till med planerandet/bygget.

Re: Frekvensomriktare (Nybörjarnivå)

Postat: 4 mars 2009, 13:30:46
av AndreasL
El eller mekanik...det blir samma diffekvation i slutändan iaf. :wink:
Diffekvationer, det som jag är så bra på... :roll: :doh:
Så skrik för tusan om jag tex räknar fel på den enklaste av uppgifter, likt den ovan.

Som sagt, du är med på vad det är man vill ha en sådanhär rigg till. :tumupp:

Projektet har absolut viss prio före alla andra påtänkta, avstannade och drömmande ideer man ger sig på.

Utan benkoll på elektronik och mät/datainsamlingsbiten är det som först verkade skitlätt rätt omfattande att få bra.
Så jag försöker ta tid på mig, läsa på och fundera i förväg. Mekanikbiten känns tämligen enkel tycker jag, även om den oxå har sina fallgropar.

Iom att jag ev har lokaliserat en vettig motor nu så kan jag isf börja dimensionera ram/maskinstrukturen i CAD och på så vis få fram lite ritningar på mekaniken.

Först ska dock golvet fixas i nya verkstan, flytten av alla bildelar gå dit, lyften renoveras och monteras, racebilen ställas iordning inför första racet, bruksbilen få sig en översyn, hallen och köket målas om och få nytt tak...så om allt vill sig väl kan jag ha en fungerande maskin klar på måndag kanske... :roll: :wall: