Tack alla!
Har ev lyckats snubbla på en 4kw ASEA-motor idag på morgonen. Vi får se vad den kan släppas för.
AntiZ: Utan att veta ngt...har du fattat allt!
Du är ingenjör va?
Alla dina antagande är i sak helt korrekta och det är få inom denna branschen som FÖRSTÅR detta trots att de är "experter". Mkt imponenerande.
Det du missar är att vi har en slaglängd att blanda in i våra mätning oxå.
Det man vill veta är hur många N dämparen bidrar med vid en viss hastighet, m/s.
Intressant mätområde är av gammal hävd 0-0,52m/s...även om det från ca 0,25 m/s och upp är rena kantträffar eller gropar i en rallysträcka. Själva kännsla och bilbetendet i en banbil påverkas/strys grovt sagt en bit under denna hastighet. Upp till ca 0,15m/s ungefär.
Helt riktigt oxå att det inte blir en jämn sinus med en vevstake mellan motor och nedre dämparfärste. Detta går dock kompencera för i mjukvaran. En lång vevstake gör oxå att felet blir minimalt så det fungerar rätt bra ändå verkar det som.
Min tanke var dock att försöka bygga med en scotch yoke som ger en helt linjär överförelse så som du ville ha det.
På länken ovan visar dom de olika koncepten för den som vill läsa mer.
Så med en slaglängd på 100mm i maxläge skulle man då få...*räknar*...en hastighet på hela 1000mm/s på självadämparen. Ungefär 2x önskat max. Det blir rätt lagom då 100mm mätlängd är rätt mkt och man ofta kör på kanske hälften eller ännu mindre bara för att simulera en mer verklig rörelse för dämparen med allt vad det innebär för resultatet.
Eller är det kanske jag som inte begripit hur det funkar...
Så du var helt rätt på det du antagit, det du vill bygga är dock ngt som kallas 4 (el 7) post rigg där hela bilen ställs på rörliga hydraulikplattor (en under varje hjul) där man sedan rör plattorna upp och ner efter vissa mönster. Sinus eller en loggad banprofil. Det jag önsakde mig vara bara en simpel dämpargraf för att se så dämparna är friska och/eller har den önskade kurvan. Men säg till när du knåpat klart på en 4 post rigg, då kan jag gärna vara testperson.
Som sagt, du var ingejör va?
Ytterliare en lösning är ju att köra konstantvarvtal och ändra slaglängden, men det ger lite andra effekter man helst vill slippa. Man kan oxå bygga en skitenkel historia där man manuellt ändrar varvtal osv och sen bara tar ut rådata etc etc. Men drömmen vore ju att kunna köra ett svep med alla önskade styrdata från PC och slippa mecka en massa emellan.
Förstärkare har jag blivit varse behovet av från testkillarna på jobbet. Dom menade på att det var en baggis att bygga ihopa ngt enkelt själv men jag är ju inte elektriker.
Misstänker att man ska ha en anpassad förstärkare för de nivåer lastcellen har. Borde finnas det oxå på ebay eller ngn leverantör? Självklart dyrare hos ngn firma på stan dock...
Vad tror experterna om LabJack då? Dom har ngn ny modell nu med Hi-utgångar tror jag mig sett. Minns inte nummer på den dock. U3?
För datainsamling och ev styrning av omriktaren hade jag ngt sådant i åtanke.

eller
