Den ena filmen ser precis ut som när jag försökte ta mig hem från krogen i helgen. Den andra var jag på dansgolvet en halvtimme tidigare
Mycket coolt! Att få en biped att gå snyggt är betydligt svårare än det verkar. Att få den att hantera godtyckliga störningar (någon som knuffar t.ex. eller råkar snubbla på en skruv...) är ännu svårare.
Re: Gående robot
Postat: 20 januari 2009, 12:50:21
av Gimbal
Tror det krävs en mer avanerad höft, bla. för att kunna gör sidoförskjutningar av tyngdpunkten samt mer massa (för tröghet) i överkroppen för att kunna gå någorlunda naturligt. (tänker på den renderade bilden)
För övrigt håller jag med, himla intressant område med självlärande program istället för de tråkiga robotar som enbart kör färdiga cykler.
Re: Gående robot
Postat: 20 januari 2009, 13:50:56
av Andax
Apropå neurala nätverk så har jag ett hemma som snart fyller två år. Det har varit himla intressant att se utvecklingen där!
Re: Gående robot
Postat: 20 januari 2009, 19:42:39
av POS
En o-artificiellt variant?
Re: Gående robot
Postat: 20 januari 2009, 20:48:57
av strombom
Gimbal: Du har nog rätt i överkroppen. Däremot höften undrar jag om den verkligen behövs när det är 2D ?
Jag gjorde ett försökt där jag belönade den om den tog många steg:
Då tänker den såklart att den ska ta så många steg den bara kan
Jag tror att en stor del av utmaningen är att belöna och straffa den på rätt sätt. Det är svårt att jämföra två halvkassa robotar och avgöra vilken som är "bäst".
Finns det kanske någon frivillig som vill sitta och poängbedöma 10000 simuleringar manuellt ?
Re: Gående robot
Postat: 20 januari 2009, 21:55:10
av strombom
Lite bättre nu, har dock bara gjort småjusteringar än så länge.
Re: Gående robot
Postat: 21 januari 2009, 12:50:55
av Gimbal
strombom skrev:Gimbal: Du har nog rätt i överkroppen. Däremot höften undrar jag om den verkligen behövs när det är 2D ?
Ja jag tänkte mer på den 3D renderade bilden om den "framtida" roboten.
Re: Gående robot
Postat: 21 januari 2009, 18:25:25
av strombom
Aha, ja det är möjligt, vi får se hur det ser ut om jag lyckas göra en 3D variant av simulatorn.
Nu kom jag på att jag borde straffa roboten om den förbrukar mycket energi, det borde tvinga den till att få lite mjuka rörelser tycker jag.
Re: Gående robot
Postat: 21 januari 2009, 19:25:22
av strombom
Ja lite lugnare gick det nog nu.
Edit: ööh, upptäckte att jag endast räknade energiförbrukningen på ena höftleden, inte konstigt att han haltar
Re: Gående robot
Postat: 22 januari 2009, 09:06:22
av Andax
Ser ju riktigt lovande ut. Borde du inte kunna räkna fram något typ av stabilitetsmått som du kan ha med i straffmatrisen?
Re: Gående robot
Postat: 22 januari 2009, 12:53:32
av Walle
Det hade varit väldigt intressant om man kunde ge den lite regler såsom:
Gå till punkt A. Stanna minst 5 sekunder max 20 sekunder, gå till punkt B. Stanna och håll balansen i minst 5 sekunder. Klarar den inte det så "dör" den, klarar den det går den vidare. Fast något liknande kanske ligger längre fram i tiden?
Re: Gående robot
Postat: 22 januari 2009, 19:39:38
av strombom
Andax: Straffmatris var ett bra ord. Det som ingår i straffet är ackumulerad avvikelse från referensposition, hur långt den har gått, hur mycket energi den förbrukat samt hur många steg den har tagit.
Walle: Absolut, det är exakt sådana saker hoppas kunna lägga in, samt olika terräng.
Nu har jag dock justerat på straffmatrisen i det oändliga, så nu måste jag nog titta närmare på hur jag ska strukturera kontrollern. Den svåra delen... jag vill göra den modulbaserad på något sätt så att jag kan träna in betéenden som ligger på en högre nivå precis som Walle är inne på, men först måste den lära sig gå!