Jag kommer använda en Mega128 som hjärna i min ROV och den kommer kommunicera med omvärlden med RS485 via Cat5 upp till en PC där jag kommer så småningom skriva ett styrprogram troligen i C#. Programmet för Mega128 är i stort sett klart och hanterar 8 A/D ingångar (2 st temperaturgivare kropp/vatten, 1 st batterinivå, 2 st vattenläckage), 8 I/O (slå av och belysning), en I2C bus (för kompassen) samt 8 st servo utgångar (för att styra motorerna samt ev. pan & tilt till kameran). Ett gyro tänker jag inte använda nu (inte i denna version i vart fall) och en bra djupmätare har jag inte hittat ännu (tips är välkommet!).
(Nu använder programmet ca 5 Kb flash så jag har lite kvar att leka med

Thrusters kommer vara någon typ av BLDC motorer men inget spikat ännu. Jag har beställt en sådan här (nu krånglar sidan förstås, jag uppdaterar senare med rätt länk) som jag kommer prova lite med.
ROV:en kommer ha ett antal blybatterier dels för att tynga ner farkosten men också som backup ifall man skulle förlora kontakten med ROV:en. Då har den själv möjlighet att ta sig upp till ytan. Dessutom tror jag inte att Cat5 klarar av att leverera den mängd ström som behövs för att driva allt.
Huvudkroppen kommer bestå av ett 200 mm plexirör (lite stort kanske men gott om plats iallafall

Jag hade tänkt att använda en webbkamera men då jag provade tyckte jag att uppdateringen var för långsamt. Exakt hur det kommer att fungera vet jag inte riktigt ännu men jag hoppas få tag på några videokretsar som tillåter twisted pair för att skicka videodata (då kan jag använda Cat5 kabeln både för videodata och styrdata). Det öppnar möjligheten att använda en "riktiga" kamera.
All källkod och hårdvara kommer att publiceras när jag har något att släppa. En projekttråd kommer väl också att skapas när det lider...
Målet är ca 10 meter till att börja med. Sedan skulle jag vilja komma djupare ned men det är en annan historia eller snarare en annan version...
Mvh
Jonas
Edit: Några stavfel, det spelar tydligen ingen roll hur många gånger man läser igenom texten