T..Byte av dioder???

Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: T..Byte av dioder???

Inlägg av Meduza »

Mostånden till lysdioderna kommer behöva bytas, annars kommer era röda garanterat att brinna upp och troligtvis behövs det även bytas på dom blåa för att få rätt ström igenom dom.
m1800r

Inlägg av m1800r »

med risk för att reta upp nån,men detta svar kommer från han i usa som lever på att byta dioder åt mc-folk..................

"Hehehehe Tell the so called 'Experts' that they don't know what the hell they are talking about... You are replacing an 'Amber' LED with a 'Blue' LED which is the exact same type and model of LED but just a different colour...

NO you DO NOT need to change any resistors

Just unsolder the Amber LED's and solder in the Blue LED's and you are all done... Only thing you need to do is make sure you solder them in the correct way and you will find a small mark on the corner of each LED to get the anode and cathode correct for them..."

Jag menar inte att ni inte kan ert jobb men jag blir kluven.....................
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns väl två svar

1. han har dioder med SAMMA data i olika färger

2. Han vet inte va fan han håller på med
Användarvisningsbild
Odur

Inlägg av Odur »

Det torde vara alternativ 1
m1800r skrev:"Hehehehe Tell the so called 'Experts' that they don't know what the hell they are talking about... You are replacing an 'Amber' LED with a 'Blue' LED which is the exact same type and model of LED but just a different colour...
Fast när man ser svaret så undrar man om det inte är alternativ 2 ändå, då han uppenbarligen inte ens har reflekterat över att olika LED behöver olika motstånd (med tanke på hans hånskratt)
m1800r

Inlägg av m1800r »

Har jag fattat rätt,olika LED behöver olika ström.........
så svaret blir alltså ...bara att byta dioder eftersom citat "the exact same type and model"
Gäller det bara att hitta nån som kan byta!!!!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det är så att lysdioderna får olika spänningsfall över sig beroende på färg.
T.ex behöver gröna mer spänning. OK jag vet att det är ström man styr dioderna med...

Men då kortet designats kan det vara så att man räknat med ett spännningsfall på t.ex. 2V över lysdioden.
Man matar den med 5V via en resistor. Spänningen över resistorn blir då 3V, Strömmen blir
U=R*I. Så motståndet är dimensionerat för att levberera en viss ström.

Byter man nu diod blir spänningen över motståndet annorlunda och således även strömmen.

MEN å andra sidan så tror jag inte att det kommer att inverka nämnvärt då dioderna
säkerligen inte körs på "fullt krut" utan att marginalen kommer att räcka till..

Swech
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och hans svar måste jag vara EXTREMT kritisk mot eftersom att "Amber" lysdioder använder sig av ett
"AlGaInP"-material i chippet (Aluminium gallium indium phosphide) och har en typisk framspänning på ~2.1V
medans en blå lysdiod är byggd på ett "InGaN"-material i chippet (Indium gallium nitride) och har en typisk framspänning på ~3.5V...

Helt enkelt... han vet inte vad han snackar om i det här fallet...

Men naturligtvis, byter man från en lysdiod med låg framspänning till en med högre så kommer man ju inte att sabba lysdioden,
bara att underdriva den så att man får ut långt ifrån vad den kan ge ifrån sig i ljusstyrka...

Tror jag vet vad jag talar om i det här fallet då lysdioder är lite av mitt specialintresse... det kan nog mer än en person här intyga...

EDIT: Och om HAN har en lysdiod som har samma framspänning på Amber och blå är jag sjukt förvånad, då detta är till stor del materialberoende och dessa två färger går inte att göra med samma chipmaterial...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

antar vi istället att konstruktionen utgår ifrån 12V via motstånd
så inverkar en spänningsförändring på 1V beroende på diod endast ca 10% strömförändring

Så han vet nog inte vad han talar om men detta beroende på att
han har aldrig märkt att det trots allt inverkar...

Swech
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Förvisso, jag förutsatte att man på ett sånt här kort hade intern reglering till tex 5V eftersom det satt displayer och grejor på kortet...

Och från 5V blir det nästan 100% skillnad mellan strömmen som en lysdiod som har 3.5v framspänning får med samma motstånd som en lysdiod med 2.1v framspänning får...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Och då är vi nästan tillbaka där vi började... Anledningen till att så många frågor kom upp angående möjligheten att bara byta dioder och inte motstånden var ju för att det fanns för lite information från första början. Vi vet visserligen fortfarande inte om det är 12V matning till dioderna men räkneexemplen visar ju att det är viktigt att veta så mycket som möjligt innan man kan ge ett pris på ettt jobb!

Och jag kan bara hålla med vad gäller "proffset" i USA, det är en klåpare som tror han kan nåt för att han lyckats byta dioder på några cyklar "over there". Titta bara på American Choppers eller American HotRods för att se vilken yrkesskicklighet dessa så kallade proffs besitter! Klåpare är dom allihopa i dom serierna i alla fall!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Amerikansk uppfattning om detaljer är att de inte existerar.
Titta bara på deras bilar, motorcycklar, vitvaror, ja vad som helst.
Man konstruerar uppenbarligen efter två principer, antingen lonstruerar vi det som en stridsvagn, eller så att det får bytas ut om nån månad, på kundens bekostnad.

(nu kör jag iofs en amerikansk bil, :oops:, den är konstruerad efter bägge reglerna)
m1800r

Inlägg av m1800r »

Och då är vi nästan tillbaks där vi började skrev nån.....
Det här var den mest kunniga och hjälpsamma yrkesgrupp jag nånsin varit i kontakt med.............
Trots webadressen hade det visst inte med elektronik att göra????
Nä, det kommer att lösa sig då jag fick tag i en sotare som skulle hjälpa mig då det inte var nåt större ingrepp eftersom jag hade rätt dioder,men,,,,,,,
Tack i alla fall..... :waving: :waving:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför går du inte till rörkrökarn, han har åtminståne en gassvets bland sina verktyg!
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

m1800r skrev:Och då är vi nästan tillbaks där vi började skrev nån.....
Det här var den mest kunniga och hjälpsamma yrkesgrupp jag nånsin varit i kontakt med.............
Trots webadressen hade det visst inte med elektronik att göra????
Nä, det kommer att lösa sig då jag fick tag i en sotare som skulle hjälpa mig då det inte var nåt större ingrepp eftersom jag hade rätt dioder,men,,,,,,,
Tack i alla fall..... :waving: :waving:

Jag vill inte på något sätt kritisera din sotarpolare i förväg men se till att han vet vad han gör.

Det är trots allt lite skillnad på att löda och löda om jag säger så.

Ex, löda fast en kabel på en telekontakt är en grej, löda ytmonterade komponenter en helt annan.

Men vad vet jag mitt gamla luder, kan ju vara så att sotarpolarn är en rikitig fena på lödning. :wink:

Bara en välmenad tanke så att något slipper gå sönder.

Lycka till!

/ Tompa
Skriv svar