Sida 2 av 3
Postat: 9 december 2008, 19:26:10
av Lundgren
Hehehe så sant så sant!
men att införskaffa mig en gammal 10" Köping på ca 3 ton känns inte så aktuellt, jag lovar detta kommer funka helt ok bara jag får till varvtalen!

Postat: 9 december 2008, 19:31:28
av Joe
Det viktiga är att man har ett svarvstål med två skär så den svarvar båda sidorna samtidigt.
Postat: 9 december 2008, 19:38:32
av Viper
Dom svarvar jag sett för bromsskivor har varit sådana där som står på ett stativ eller något och svarvar skivorna när dom sitter direkt på bilen, kan hända man spänner fast något istället för bromsoket osv men så noga har jag inte kollat.
Verkar åtminstone inte ha några direkta varvtals resurser på sådant och vill minnas att när jag för en 5-6 år sedan praktiserade på en bilverkstad så svarvade dom skivorna där i en speciell svarv och den gick väldigt långsamt.
Min tanke är dock om det egentligen är så mycket billigare att svarva ner bromsskivor än att köpa nya, eller svarvar man ner dom av någon annan anledning kanske? Bättre prestanda kanske?
Mvh,
Viper
Postat: 9 december 2008, 20:05:02
av Lundgren
Aaah nu börjar vi komma någon vart med bromsskivesvarningen!

Dock inte så "ontopic" men vad gör det?
Absolut skall det skäras på bägge sidor samtidigt! är också MER ÄN VIKTIGT att det är 100% rakt i förhållande till navet annars händer lustiga saker när man bromsar!
Och om det är värt de? JAAA absolut svarva en dålig skiva kostar ju gratis medan dem till min gamla Toyota Supra kostade ca 1300:- stycket så mer än så behövs väl inte sägas!?
Postat: 9 december 2008, 20:31:23
av Viper
Ja iof i ditt fall kostar det ju inget när väl maskinen fungerar och så. Tänkte mest på att lämna in ett par skivor till en firma, det bör väl kosta en del känns det som.
Mvh,
Viper
Postat: 9 december 2008, 22:39:08
av Oblivion
Ja ska de däcken på behöver du ju kanske bredda lite:P
Postat: 9 december 2008, 22:45:20
av tompa74
Slipa är inte att tänka på?
/ Tompa
Postat: 10 december 2008, 11:23:42
av Sparkz
Jag har bromsskivesvarv på jobbet. Nu är jag hemma och hostar under en filt, men om jag blundar och föreställer mig ljudet när man svarvar en skiva med en rostfläck som hörs en gång per varv så är det nog lite fortare än 60 rpm (1r/s). Kanske 80 eller så.
På modernare svarvar har jag sett att det finns frekvensomvandlare så man kan justera varvtalet lite. Det är ju inte varvtalet i sig det handlar om, utan skärhastighet. Och den är i sin tur beroende på diametern på skivan. Dessutom kan man antagligen komma undan från resonanser som tjuter i hala verkstan och ger ful yta. Men det funkar med ett par svetstänger på stålhållarna med...
Vad det gäller motor tycker jag alltid att det dräller av motorer med snäckväxlar på skrotarna. Typ
www.bjm.se , men du borde ha nåt lliknande i närheten.
Postat: 11 december 2008, 22:41:11
av DW
Tjena Lundgren!
Jag skummade lite i all text men om jag får ge dej ett tipps vad gäller att kapa fälgar i den prylen du tillverkat, då skulle jag satt upp ett fäste för vinkelslip,
samtidigt som du roterar skivan med en lite lagom motor. Inte snabbare än 10-15v/min.
Att sticka i svarv är skitsvårt och du behöver en riktig maskin.
Jag hade en 2 tons svarv 10" chuck en gång i tiden och kapade som du önskar. MEN inte en enda plåtfälg jag kapat har kastat mindre än ...
säg 8-10mm. När du är igenom på ett ställe är halva fälgen kvar!
Svarva skivor är ju helt ute eller iskallt. De är billiga nya idag.
Du måste och då menar jag måste svarva båda sidorna på en gång!
Varför, jo gjutjärnet lever rätt bra, så du kan svarva ihjäl dej om du tar en sida i taget. Tillbaka till stor maskin stora krafter.
Men återkom när du kapat med vinkelslipen så får jag höra.
/Dan
Postat: 13 december 2008, 09:14:48
av danei
Jag har svarvar en skiva i en vanlig svarv. Det funkade. Då var det visserligen för att få igenom bilen i besiktningen en sista gång, men jag upplevde inga problem.
Postat: 13 december 2008, 12:16:37
av tompa74
Här har du en bild på en fast. Kanske går att få lite ideer av denne.
/ Tompa
Postat: 24 december 2008, 13:36:46
av PeterH
Snubblade på denna
video helt appropå vid vilken hastighet man kan/bör svarva bromsskivor...
/PeterH
Postat: 27 december 2008, 11:22:15
av PHermansson
En fordonsmek jag kände en gång körde hardcorevarianten för att svarva skivor. En gubbe satte sig i bilen som hissades upp på lyften. Av med däcket, igång med motorn och i med en växel. Varvtalet på skivan reglerades med gaspedalen, svarvningen gjordes mha ett vanligt handhållet svarvstål. Tämligen livsfarligt, men enkelt och effektivt.
Postat: 27 december 2008, 11:58:42
av hecke
Vad menar du med "ett vanligt handhållet svarvstål"?
Man svarvar inte i stål utan en stabil stålhållare. Dessutom som skrivits tidigare så bör man svarva båda sidorna av en bromsskiva samtidigt om man inte har väldigt bra precision i sin svarv och chuck. Annars om bromsskivan är ojämnt tjock så kommer bromsen "pumpa tillbaka", då man lägger an bromsbeläggen mot skivan. Det blir som ABS effekten då pedalen pumpar fast i detta fall utan ABS.
Postat: 27 december 2008, 12:03:57
av grym
det går att frihandssvarva metall, har inte vågat prova det, men man behöver ett anhåll nära det man svarvar och svarvstålen har en meter långt skaft, även om jag väger en bra bit bortanför 100kg vill jag inte vara med om det hugger
