Sida 2 av 3
Postat: 4 december 2008, 20:48:04
av Icecap
Det finns videokort till moderna LCD-skärmar.
Postat: 4 december 2008, 21:52:51
av Carmis
Ursäkta att jag kanske ställer lite jobbiga frågor, men jag har inte så breda kunskaper i området ännu. Jag uppskattar verkligen hjälpen jag får här.
Så för att sammanfatta det jag har förstått i denna tråden, så ska jag för att göra det så enkelt som möjligt ha en huvudenhet, tex ARM med linux, och till denna koppla andra uProcessorer som samlar in data. För att sedan visa datan på en display så ska jag koppla ett videokort till ARMen.
Vad för videokort finns det att köpa som inte är för avancerade att lära sig att hantera?
Postat: 4 december 2008, 22:19:02
av Icecap
Hmmm... jag tror att du ska kolla lite mer innan du börjar bygga.
Om du vill bygga ett system med underprocessorer kan det vara dags att skaffa en PC, de finns lite varstans att köpa, att bygga själv blir mycket jobb.
Att bygga en masterdator och ha den att kommunicera med en "massa" underdatorer blir en stor munfull, om det är som bildator är du ganska fel ute med den ingångsvinkel du har vald.
Det finns t.ex. QVGA-skärmar med 18-bitars färg, inte så flashigt som en monitor men de finns i många storleker. Men tänker vi en QVGA som exempel finns det en krets till detta, den kan kopplas som en minneskrets på en processor (evt. via portar), man ställer in skärmens data i register i kretsen och sedan är det bara att rita bilder på skärmen, kretsen tar hand om "videogenerering" eller rättare: att uppdatera skärmen via databussen.
Så att gå VGA-vägen fungerar bra ... till PC-system, vill du ha ett enklare och lättare system är det bara att ta en skärm med digitalt interface.
OEC Electronics har sådana, likaså ScanCraft, jag hade i ditt ställe kollat med ScanCraft först.
Postat: 4 december 2008, 23:14:10
av hh
Om du vill göra grafiken med vanlig PC-teknik kanske du skall ta dig en titt på någon PC/104 eller liknande?
Postat: 5 december 2008, 09:15:16
av Carmis
Icecap: QVGA-skärmar med 18-bitars färg låter väldigt intressant.
Så bilden som man vill visa skriver man bara till kretsen, sen sköter den resten för att visa bilden?
Kan man då till exempel uppdatera enstaka segment i bilden, för isåfall kan man ju klara sig undan med enbart en AVR processor.
Postat: 5 december 2008, 09:24:42
av speakman
Det du kan göra är att sätta en LCD-kontroller parallell med ARM-processorn som du sedan kopplar QVGA-skärmen till. Men detta är inget nybörjarjobb och kan ta väldigt lång tid och mycket felsökning första gången även för den mest erfarne hwdesignern.
LCD-kontroller med 8-bitars buss känner jag inte till, annars hade det fungerat med en AVR. Det finns däremot mindre grafiska displayer med seriellt gränssnitt där du skickar ASCII-kommandon. En sån fungerar bra med en AVR (dessa fanns tidigare hos Lawicel, men nu hittar jag dom inte).
En annan sak att komma ihåg är att dessa QVGA-skärmar inte är särskillt billiga, och framförallt inte i stycketal. Men har du ekonomi i samma dignitet som fritiden så lär det inte vara något problem.

Postat: 5 december 2008, 09:44:47
av Stranne
Postat: 5 december 2008, 10:07:00
av speakman
Jag tror inte han uppnår den flashiga grafiken som han var ute efter med en sån där lösning.
Postat: 5 december 2008, 10:10:14
av Stranne
"This projects uses 8MByte SDRAM from a 168 pin DIMM SDRAM and generates videosignal for a VGA monitor with a resolution of 512x480 pixels with 256 colors at 60Hz using mega8515"
Räcker inte det?
Postat: 5 december 2008, 10:12:11
av speakman
Den ska väl hinna med att generera grafik också? Inte bara visa den?
Postat: 5 december 2008, 10:19:15
av Carmis
Jag har nu kollat lite på de grafiska kontrollerna som finns hos ScanCraft, där finns denna:
http://www.scancraftdisplay.se/File/Sol ... 08R1_0.pdf
Enligt specifikationerna ska den ha en 8-bitars databuss, vilket skulle vara bra att använda då jag redan har tillgång till verktyg för AVR på universitetet.
Jag tror att vägen jag ska försöka gå är med en LCD-kontroller om det nu inte är allt för dyrt. Tid har jag, iallafall periodvis, så vill det ta väldigt lång tid, så får det ta det.
speakman: När du säger att det är dyrt, hur dyrt menar du då? 1000 kr, 10 000 kr..
Jag kan nog vara beredd att offra mellan 1-3000 kr för detta projektet till att börja med.
Edit: > "This projects uses 8MByte SDRAM from a 168 pin DIMM SDRAM and generates videosignal for a VGA monitor with a resolution of 512x480 pixels with 256 colors at 60Hz using mega8515"
Det låter ju som att den kan generera högre upplösning än LCD-kontrollerna, vad är skillanden mellan denna och en LCD-kontroller?
Postat: 5 december 2008, 10:25:35
av Icecap
Jag har en sådan LCD-grafikkrets samt ett QVGA med touch (tänk stor mobiltelefån) och det gick på runt 1000:- ihop. Jag kanske fick bra pris pga. min "position" som utvecklare men touch-skärmar som används till mobiler ÄR billiga.
Och ja, kretsen är helt enkelt "grafikkortet" till dessa skärmar, man har ett minne (en klump för röd, en för blå och en för grön) och det minne skriver man i som man vill, kretsen ser till att ta hand om skärmen utan att "störa" processorn.
Postat: 5 december 2008, 13:41:27
av speakman
Jag är inte helt övertygad att du kommer få ut den grafik i det flyt du tänker dig, en 32-bitars processor (med lika stor buss) har fullt upp att uppdatera en QVGA-skärm i 24-bitars färger. Men det lär absolut bli lärorikt!
Postat: 5 december 2008, 15:38:25
av Carmis
speakman: Om jag gör en statisk bild och gör vissa områden med rörelse, tror du att det går att få flyt då?
Jag såg i specifikationen för LCD-kontrollern att den hade stöd för processorer som StrongARM och liknande, de måste väl ändå kunna utnyttja kontrollen fullt ut, vid 18-bitars färger?
Då kanske en AVR kan få flyt på en 1/4 av bilden och en ARM7 kan få flyt på 1/2 av bilden?
Jag ska iallafall kolla med ScanCraft och ett annat företag som hade ett dev kit till denna kontrollen vad priserna ligger på om jag skulle beställa där så får vi se vart det leder. Jag gör ju som sagt detta bara för att lära mig

Postat: 5 december 2008, 15:55:50
av speakman
En ARM7 är 32-bitar så den kan nog få flyt på hela skärmen. Det är enorm skillnad på 32 och 8 bitars buss, men det hade du nog räknat ut.
Måste säga att jag är imponerad hur du fortsätter kämpa med din idé, trots gamla pessimister som jag.
Du verkar inne på ett vettigt spår, och hur resultatet än blir så kommer du ha lärt dig *massor*. Jag håller tummarna!