Sida 2 av 2
Postat: 1 november 2008, 18:21:57
av grym
man skulle ganska enkelt kunna montera en lysdiod i var pjäs som signalerar nedåt vad den är för något, exempelvis en lite pic och skicka start stopp och id som i rs 232, under varje ruta har man en mottagare, och sedan så scannar man mottagarna konternuerligt, lätt att läsa av enkelt att bygga
vill man så kan man mata pjäserna induktivt så man slipper batterier
Postat: 1 november 2008, 18:46:03
av Micke_s
http://se.farnell.com/allegro-microsyst ... dp/1457203
64st * 6,91 = 442 är väl inte så farligt, du får ett stabilt system med magneter. Med rätt magneter så tar du långt, 5mm är inga problem, vilket gör att planen kan vara utbytbar men ej kretskortet som ligger under planen.
Att ha batterier + microprocessor + diod i varje pjäs blir garanterat en dyrare lösning.
Postat: 1 november 2008, 18:58:48
av Gimbal
Att scanna av hela brädet med ett ensamt läshuvud blir alldeles för långsamt, allra minst får du ha en rad av läshuvuden som kan läsa av hela bredden på spelplanen på en gång. Typ en flatbäddsscanner. Nej, det blir inte bra det heller, en sensor under varje spelruta är nästan ett måste.
Postat: 1 november 2008, 19:21:44
av victor_passe
Vi får prova med en rgb sensor och blir det för segt så skippar vi nog det för 64st sensorer blir för opraktiskt. Elektromagneten måste ju vara ganska nära pjäserna för att flytta dem och ska det vara ett 1cm skikt med sensorer så blir det nog för långt avstånd. Vi får labba lite helt enkelt.
Och RGB-sensorn med led skulle sitta typ såhär:
Kod: Markera allt
PJÄS
====== Färg skikt
------------------------------------------------ Bräda
___::::_|^|___
|Elektomagnet|
| |
^ = led
: = färgsensor
Edit:
Det är en sak till jag inte har fattat.
Den stegmotor drivare jag har byggt med en pic och en uln 2803 har 2*step och 2*dir ingångar och drar motorn i 3ms från stigande flank på step till den släpper lindningen. Jag antar att man inte ska göra så men då skulle motorn få 24*0.4W alltså ca 10W hela tiden. Och motorn blir ganska varm som det är nu när den har gått några minuter.
Hur ska man igentligen göra?
Ha en enable ingång till varje motor som man sätter innan man börjar fiffla med dir/step eller kanske hålla lindningen i max 1sek men släppa så fort den får ny step kommer?
Eller kanske pwm:a en håll-ström på något sätt?
Det är de jag kan komma att tänka på men hur ska man göra "by the book"?
Postat: 1 november 2008, 23:25:03
av sebastiannielsen
vad sägs om att göra ett litet nät av ledare på varje ruta, ungefär som det ser ut under en "dome"-knapp. Och sedan har du ett material med en bestämd resistans per cm^2 under de svarta pjäserna, och inget material under de vita pjäserna (järnet/metallen som magneten drar åt sig gissar jag på att det har väldigt låg resistans)
Se denna bild:

Jag tänker mig ett tunt metallnät ungefär som vid "Door lock contact" eller "Door unlock contact" eller "Not used".
Den magnetiska metallplattan kan ligga mellan det ledande materialet och pjäsen, för det ledande materialet behöver inte vara så tjockt.
Då kan du detektera om < x ohm = vit pjäs. Mellan x och y ohm = svart pjäs. > y ohm = ingen pjäs.
Postat: 3 november 2008, 22:30:49
av victor_passe
Vi har pratat idag och kom fram till att ha 64st led, en i varje ruta och mäta spänningen på dem för att se om någon pjäs blockerar ljuset.
Och att kunna tända lysdioderna skulle vara bra.
Jag har 4st MCP23S17(16-bitars portförlängare.) som jag tror bör lätta till lite.
Om man kopplar de 64 lysdioderna i grupper om 4 så kan man med en MCP23S17 som aktiverar grupp för grupp och koppla alla led till 4st analog in på pic:en som ska styra allt. och då kan man ju även tända alla led.
Men hur ska jag vända anod/katod?
Jag har provat lite men får det inte att funka. Eller jo, men det blir bara en skillnad på 3(från 1023 till 1020) i den analoga signalen men det kan man ju inte lita på. Behöver man förstärka signalen eller något annat konstigt?
Jag kan koppla en led såhär och mäta den bra:
katod till 5V och Anod till AN0.
Men hur ska jag koppla matrisen?
Postat: 4 november 2008, 02:05:00
av Icecap
Du måste självklart ha ett pull-down motstånd med i spelet.
Du måste även ha klart för dig att signalen med största sannolikhet kommer att svänga med 100Hz (dubbla nätfrekvensen).