Sida 2 av 3
Postat: 7 november 2004, 21:00:17
av sebastiannielsen
Äntlligen klar!!! Optokopplaren körde spänningen under 7 volt så reläet orkade inte dra... Men nu kör jag med en 12 voltare på reläet så spänningen åker ner till 8-9 volt eller något sådär och nu funkar det utmärkt.... Ska bara redisigna programvaran så den kan ställas in i olika tidszoner och sånt.
Postat: 13 november 2004, 14:12:21
av sebastiannielsen
Ringklocka finns nu också. Ni vet knappen längst ner i hörnet på kodlåset till vänster. (höger på bilderna eftersom plattan är vänd på bilderna med baksidan utåt) , den är kopplad till en ding-dong samt till datorn. Om någon trycker på ringknappen så får jag ett meddelande på datorn samt att ding-dongen plingar till (det är en vanlig dörrklocka).
Postat: 4 januari 2005, 16:41:29
av sebastiannielsen
UPPDATERING:
Då motstånd har en tolerans + att kabeln har motstånd i sig gjorde att kodlåset läste fel var 10:e inslagen kod. Den läste även fel precis innan kondingen hade fått ström och trodde att man slagit in en massa ettor.
Därför har jag gjort en ny knappsats:
Knappsatsens utmatning är BCD nu. Dvs 1 input och 4 outputs och outputtarna visar inslagen siffra i binärformat.
Det gick åt 18 vanliga dioder för det. Dioder får man billigt på elfa. Typ 15 spänn inkl moms för 25 styck.
Skall få igång en 12x3 LCD med I2C protokoll (från en ericsson GH688) och sen sätter jag den på kodlåset.
Mera bilder kommer snart....
Postat: 4 januari 2005, 20:21:03
av MadModder
Vad har du för optokopplare? Och vad kör du med för motstånd till LED-ingången på den? Många optokopplare klarar inte att öppna för mer än 50mA, och förstärkningen (hfe kan man väl inte säga, men ungefär) är inte så värst stor heller. En transistor mellan optokopplare och relä hade fixat biffen. Ett spänningsfall över optokopplaren på runt 3V låter som en alldeles för stor effektförlust.
Postat: 5 januari 2005, 19:36:34
av sebastiannielsen
Jag kör en EL 817 optokopplare.
Men optokopplaren funkar utmärkt nu. Inger fel med den. Den lär hålla nått år och sen pajar den men då har jag 3-5 i reserv. Optokopplare är så billigt så det gör inget att den går sönder så där.
Postat: 5 januari 2005, 21:18:34
av MadModder
Jaja, det är ju bara dörrlåset, så du behöver inte tänka på säkerheten...
Men vilket relä är det då?
Postat: 5 januari 2005, 21:36:30
av sebastiannielsen
Om optokopplaren pajar så kommer man inte in.
Men man kan bryta huvudströmmen men då måste man skicka avlarmningssignal via telnet och sedan bryter man huvudströmmen.
Annars går spänningslarmet.
Reläet är ett pyttelitet relä som inte drar så mycket. Vet inte hur mycket det drar men optokopplaren klarar det i alla fall.
Reläet är så litet så det styrs med PYTTESMÅ ytmonterade(Hate it!!) transitorer på originalkretsen där jag lödde loss reläerna.
Synd att man inte kunde använda transitorerna då de var ytmonterade(Skräp!!) och ytmonterat(Sopor!!) är GÖRSVÅRT att löda loss.
Postat: 5 januari 2005, 21:39:13
av MadModder
jo tack, det vet jag

Postat: 23 januari 2005, 19:42:41
av sebastiannielsen
Uppdatering:
Nu plockar jag bort BS:ettan , för nu har jag hittat en lösning för att skicka allt DIREKT in i seriellporten.
Hittade ett sätt att läsa av RING (pin 9) på seriellporten, så nu har jag 4 ingångar istället för 3. Det är allt jag behöver.
Postat: 4 februari 2005, 09:37:57
av sebastiannielsen
Nu kommer kopplingsritningar!

De röda är dioder... Svårt att få ihop dioder i paint.
Hur gör ni för att få dom fina grön-röda kopplingsritningar? Vad använder ni för program?
Postat: 4 februari 2005, 09:45:45
av Grip
Testa Eagle eller Orcad Pspice för att göra fina scheman.
Postat: 4 februari 2005, 14:39:55
av Macce
det är ett sådant "Fail-safe".
För brandsäkerhetens skull ifall någon kabel brinner av eller något.
Det finns "fail-secure" också. Det är dom normala , dvs dom som öppnar vid spänning. Men vad händer om en kabel brinner av? Då kommer ju inte brandmännen in ifall jag ligger å sover....
Använder brandmännen inga verktyg där du bor?
Jag skulle nog inte köra med ett lås som öppnar sig vid elavbrott, skulle ha kört med ett som öppnar sig vid spänning och haft ett backupbatteri.
Är ju saksamma vad man har för lås för brandkåren, brinner det och dörren är låst slår de nog upp dörren.
Postat: 4 februari 2005, 15:09:36
av Hedis
Det är ju inte bara brandmännen som vill passera dörren om det brinner.
Tänk dig själv om du står innanför och kabeln är avbrännd.... (o ingen brandman på utsidan)
Postat: 4 februari 2005, 20:30:00
av sebastiannielsen
Gjorde ett med Eagle... Har aldrig använt eagle förut , har nu laddat ner eagle.

Postat: 5 februari 2005, 22:56:55
av sebastiannielsen
Nu har jag satt upp en magnetkontakt i dörren.
En NO-variant. (Sluter när dörren öppnas)
Den har jag kopplat som knapp nr 14.
Nu har jag knapparna 1 - 9 , * (10) , 0 (11) , # (12) , ring (13) , larm (14) , och så ska jag lägga till nr (15) som öppningsknapp "insidan-knapp" , men jag ska göra nån slags kodlösning på knappen så man inte kan manipulera i själva kodlåset så den ger 1111 som binär kod (Öppna!)
Larmet ska vara så här i mjukvaran:
Öppnas dörren när den är satt som larmad (låset ej öppet) , så skickas ett email till min inbox...
Öppnas dörren när kod är inslagen eller när öppna-knapp är aktiverad , så låser låset 1 sek efter öppningen. Efter 15 sekunder av "öppen dörr" så kör jag ett BEEP kommando på burken så den piper varannan sekund.
Efter ytterligare 15 sek så piper den varje sek.
Sedan efter ytterligare 10 sek så skickas ett email och dörren sätts som permanent "olarmad" tills dörren stängs. (detta för att jag ska slippa få min inbox spammad för att nån glömt stänga dörren)