Sida 2 av 3
Postat: 19 maj 2008, 15:47:13
av sodjan
Jag vet inte det är något jag inte förstår...
Hur du inte betalt för att vara just i Indien och lösa detta ?
Men självklart har också jag ett förslag.
Packa lådorna på *första* våningen istället. Det verkar ju
väldigt korkat att ha sin slutpackning och utskeppningen
på *andra* våningen...
Postat: 19 maj 2008, 17:35:01
av peter555
Något som liknar den andra rutchkanemodellen fanns på IKEA i Kungens kurva under många år för att transportera kartonger. Vad jag minns så kunde man mata den med godtycklig storlek och vikt på kartongerna.
Postat: 19 maj 2008, 18:05:24
av jonnorberg
En rutchkana ner en våning med vanlig bockad plåt på en ställning eller liknande. Sedan en 180grader sväng med sånna
här.
Sedan ner en våning till och ut på en vertikal rutchbit så de ligger snyggt uppradade. Se till att kanan är lika bred som lådan. 180graders böjarna saktar ner lådorna och i den vertikala delen kan det ev sitta en rullande gummimatta för att sakta ner lådorna och mata på lådorna.
Postat: 19 maj 2008, 18:07:14
av Purre
Jönssonligan

Postat: 19 maj 2008, 20:49:09
av blueint
Transportband och någon tröghetsbroms i hjulen. Kanske med magnetbroms.
http://www.ronniessvets.se/e.jpg
Med magnetbroms kan man justerhastigheten elektroniskt!

Ev, så att om paketen inte triggar en ljusstråle så ökar man resistansen på dumplasten.
Postat: 20 maj 2008, 06:26:13
av Greymane
Tompa74: Jag kommer att behöva transportera omkring 2000 kartonger per dag.. Det skulle vara om man sätter flera sådana anordningar bredvid varandra möjligen
Peter555: Kan du upplysa en skånepåg som aldrig varit på IKEA i Kungens kurva om hur denna anordning såg/ser ut? Det låter ju onekligen intressant. Funkar det för IKEA borde det funka för mig också tycker jag!
Jonnorberg: Rutschkana är bra alltså, jag gillar den iden. Men jag har nog varit lite otydlig. Det är bara en våning. Så det blir lite enklare. Fast det blir ju lite lurigt att göra kanan lika bred som lådorna då det kan vara så att det behöver skickas kartonger av något avvikande mått också. Det är om man kan lyckas med ställbar bredd på kannan.. Fast det måste vara enkelt
hmmm
Blueint: Ingen tvekan om att det hade varit bästa lösningen för svenska förhållanden. Här i Indien, under de förhållanden som råder i denna fabriken, är det för avancerat och underhållet kommer att bli eftersatt. Min chef sa häromdagen när jag kom med en annan ide you dont understand indian workers, if you provide a solution with too valuable components, they will take it home and put it on their house. Haha sa jag, men jag fattar ju vinken

Postat: 20 maj 2008, 09:46:24
av AndLi
Ikeabandet syns i jönssonligan dyker upp igen filmen
En spiral med massor av rullar på typ, var längesedan jag såg filmen. (Som blueints länkade bild fast i en spiral nedåt)
Och kräver de mer lön blir de väll utbytta? Mat kan de väll äta hemma?

Postat: 20 maj 2008, 09:54:31
av peter555
Det är nog en bra sammanfattning av utseendet, det var länge sedan jag såg banan. Jag minns att lusten var stor att prova den själv.
Jönsonligan har jag inte sett men finns den med där så är nog det enklaste att leta upp filmen och titta.
Postat: 20 maj 2008, 12:10:05
av tompa74
Greymane skrev:Tompa74: Jag kommer att behöva transportera omkring 2000 kartonger per dag.. Det skulle vara om man sätter flera sådana anordningar bredvid varandra möjligen
Nja, det räcker nog med en. Vi kan ta i lite grann och säga att det tar 10 sek per kartong. 2000*10=20 000 = ca 6h.
Sedan vet jag ju inte om du räknat in transporten från fabriken till utlämning
då ligger man ju lite sämre till är klart. Men jag tror du klarar att få ner dom
på 5 sek/kartong och då har du ju halverat tiden.
/ Tompa
Postat: 20 maj 2008, 12:26:00
av Icecap
På ett tidigare jobb fanns det en nödevakuering som kanske var en idé.
Det var en broms med en lina genom, i varje ända av linan fanns det en slinga och en person i taget tog slingan om sig och kastade sig över kanten på radarantennen.
Bromsen hade då en centrifugalsbroms som gjorde nedturen mindre hastig, när ena personen åkte ner åkte andra slingan upp till nästa person osv.
Vid ingen personer i den stod allt stilla.
Mitt förslag: någon form av plattform dit man kastar lådan, vikten drar ner plattformen och plattformen bredvid åker upp. Det ska finnas ett par hjul som linan kan rulla via så att de kör en bit bredvid varandra.
Rent omedelbart skulle jag ha tagit en el-motor som broms, en motor med permanentmagneter och en lagom kortslutning skulle fungera bra som broms, kan justera hastighet och är man petig kan ett enkelt system som varierar kortslutningen byggas till ganska enkelt.
Beroende på lådornas vikt & känslighet kan man behöva att kunna låsa plattformarna på plats men det skulle inte vara för svårt heller.
Postat: 20 maj 2008, 12:30:38
av sodjan
Jag vidhåller att det är bättre att packa lådorna på *första* våningen...

Postat: 20 maj 2008, 12:34:57
av jonnorberg
Haha precis gräv ner huset en våning så blir våning 2 i marknivå.
Postat: 21 maj 2008, 20:55:34
av ToB
Om rutchkanan bygs som en speral istället för en rak 45graders, altså som IKEAs, så behöver farten inte bli så hög.
IKEAs rutchkana var förövrigt utan rullar om jag minns rätt. Bara en 1-1,5 m bred bana med någon dm höga kanter, Hela konstruktionen tillverkad av längsgående 5-10 mm stålpinnar
Postat: 21 maj 2008, 22:48:19
av xxargs
Icecap skrev:
Rent omedelbart skulle jag ha tagit en el-motor som broms, en motor med permanentmagneter och en lagom kortslutning skulle fungera bra som broms, kan justera hastighet och är man petig kan ett enkelt system som varierar kortslutningen byggas till ganska enkelt.
Använd inte en standard kortsluten permamentmagnetmotor som broms bara, Den minska bromsmomentet ju fortare den snurrar då effektuttaget är konstant mha. förluster i lindningarna och ev. extra last inkopplad (OK, effektuttaget ökar lite med skineffekten på lindningarna vid högre varvtal men långt ifrån propertioneligt med varavtalet för konstant moment vid alla varvtal).
tänk på gnisslande generatorremmar där så fort rotorn når tillräcklig varavtal så sjunker momentbehovet under slirnivå trots att ström och effektuttaget är konstant.
Och hur MC-generatorer regleras med kortslutning av lindningen på periodbasis - för att det är den energisnålaste alternativet och lastar inte vevaxeln när det sker.
---
Skall det vara något sånär säkert så skall det vara speciella virvelströmsbromsar som använder skinneffekten maximalt och man får ändå aldrig överlasta dessa i något fall om man inte som säkerhet också har mekaniska (centrifugal) bromsar med kapacitet att kunna ta hela lasten med stigande motstånd med tyngden och farten som om den elektroniska bromsen inte fanns.
i slutändan är det styrkan på magnetfältet som bestämmer maximala möjliga bromsmomentet i elektriska bromsar - är lasten över detta så rusar systemet...
Postat: 22 maj 2008, 10:25:02
av ToB
Från ovan nämnda film.
