Sida 2 av 2

Postat: 25 september 2004, 09:20:09
av MadModder
Frågan är om det lilla batteriet kan hantera den höga laddningsströmmen från generatorn.

Postat: 25 september 2004, 18:43:12
av janne66
Generatorer laddar med en viss spänning, t.ex 14 Volt.
Sen spelar det ingen roll hur stort ( Amperetimmar) batteriet är.

Vill man ändå sänka spänningen så gör man det med en diod (eller flera i serie).

Kollade på min motorcykel, och den ger också 14 V. (märkskylt på laddningsregulatorn).

Postat: 25 september 2004, 20:40:31
av MadModder
Jo, men generatorn har en maxström den kan ladda med. Är det 10V i båda batterierna så laddas det med en jäkla ström. Finns risk att det lilla batteriet kokar.
Lite skillnad på en motorcykelgenerator och en bilgenerator. Kolla bara på tjockleken på plusledningen från generatorerna. Ger väl en fingervisning om hur hög ström som kan gå där.

Postat: 26 september 2004, 17:45:40
av $tiff
Det fixar väl batteriets inre resistans, som är betydligt högre i det lilla batteriet än i det stora, och därmet laddat det inte lika hårt om man lägger på 14V över ett "tomt" batteri. Annars kan man väl slänga på en extra serimotstånd åt laddningen för att få en väldigt simpel strömbegränsning.

Postat: 26 september 2004, 20:39:14
av janne66
Laddningssystemet på fordon är ganska simpelt, och har inga intelligenta funktioner.
Laddningsregulatorn strävar bara efter att hålla 14V hela tiden oavsett motorvarv.

På min BMW motorcykel finns plats för olika batteristorlekar, från 10 Ah till 30 Ah.

Att regulatorn ger 14 Volt är en kompromiss mellan att kunna ladda hyfsat snabbt, och att kunna ladda under längre turer utan att batteriet kokar.

En diod sänker dock spänningen som sagt om man är rädd för att batteriet
blir överladdat.