Sida 2 av 3
Postat: 14 april 2008, 23:25:35
av dar303
funkar det med 405nm? I så fall finns billiga (25$) reservdelsdrivar till PS3 med en bluray och riktigt fin optik för den som vill labba.
Postat: 14 april 2008, 23:32:48
av TomasL
Frågan är ju var känsligheten på fotoresisten ligger nånstans, har aldrig lyckats hitta några data på den.
Postat: 14 april 2008, 23:35:55
av Meduza
dar303: du hade väl en BluRay pekare om jag inte minns fel, du skulle inte kunna prova att "rita" med den på ett resistbelagt laminat och sedan framkalla så vi kan se om det fungerar?
Postat: 14 april 2008, 23:39:07
av TomasL
Det vore ju bra att veta

Postat: 15 april 2008, 03:08:12
av grubs
Av de data jag har sett så ska många av dem vara hyfsat känsliga ända upp till 450nm. Ett intervall som brukar anges är 330-450nm, antagligen för 10-20% av max. känslighet.
Postat: 15 april 2008, 07:16:44
av TomasL
Det vore onekligen intressant att veta innan man sprang och köpte en B-R laser.
Snälla dar303, kan du göra ett test.
Postat: 15 april 2008, 09:05:43
av dar303
Jag ska rota i laminatlådan och se vad jag finner!
Postat: 15 april 2008, 09:14:06
av mri
TomasL: Jag testade just att printa ut en "buss" med 3mil (0,076 mm) ledningsbredd och 7mil (0,178 mm) avstånd mellan ledarna på två OH-filmer som jag satte ovanpå varandra. Jag valde 3+7 istället för 5+5 eftersom ledningsbanorna tenderar bli lite tjockare än mellanrummen. Inspekterade med mikroskop. Jag tycker resultatet är lika bra som med 10mil ledningsbredd och 10mil mellan ledarna. Det borde inte vara nåt problem att exponera och etsa det här. Det blir upp till bevis nästa gång jag startar etsbaljan.
Kanske har du testat med för dålig/gammal printer? Teoretisk upplösning med 1200 dpi är 0.02 mm så det borde räcka till.
Jag använder en 1200 dpi Brother HL-5250DN (billig men "bäst i test").
Postat: 15 april 2008, 11:20:28
av Nihilim
Borde inte någon som köpt en bra galvanometer i samköpet trycka dit en UV laser och testa? Kan kanske vara lite problem med gränssnitten och så, men om man kan få det att funka skulle det åtminstonde vara redigt snabbt och utan knöliga linjärdon.
Postat: 15 april 2008, 12:01:15
av Henry
Nämt i en annan tråd att byta ut lasern i en vanlig laserskrivare till en UV laser. Ta bort trumman m.m. och efter lite meck så att kortet kommer på rätt avstånd så skulle kan sedan kunna köra ett laminat rakt igenom den och få mönstret direkt skrivet på resisten.
Postat: 15 april 2008, 12:35:56
av TomasL
mri skrev:
Kanske har du testat med för dålig/gammal printer? Teoretisk upplösning med 1200 dpi är 0.02 mm så det borde räcka till.
Jag använder en 1200 dpi Brother HL-5250DN (billig men "bäst i test").
Nej du har fel när det gäller upplösningen, bara för att en skrivare klarar 1200 dpi, betyder inte det att den kan skriva ut en linje som är 1 punkt bred.
Det enda det betyder är att den klarar av att sätta 1200 punkter per tum.
Skrivarna arbetar med en matris, på ca 8 punkter i bredd, vilket betyder att en helsvart linje är alla punker fyllda, och 50 % grått just 50 % av punkterna fyllda.
Har själv en HP 1200, klarar 1200 dpi vid 144 lpi, vilket innebär att linjen blir nånstans runt 0.15 mm bred, oavsett vilken smalare bredd jag valt.
Min fråga har du mätt linjebredden på utskriften, eller har du antagit att i och med att linjen är satt till en viss bredd i programvaran, så blir det samma i utskriften, vilket inte stämmer alls.
Postat: 15 april 2008, 17:47:08
av mri
"Nej du har fel när det gäller upplösningen, ...
Skrivarna arbetar med en matris, på ca 8 punkter i bredd, vilket betyder att en helsvart linje är alla punker fyllda, och 50 % grått just 50 % av punkterna fyllda. "
OK, du har säkert rätt. Jag har inte kollat upp hur laserskrivare egentligen fungerar.
"Min fråga har du mätt linjebredden på utskriften, eller har du antagit att i och med att linjen är satt till en viss bredd i programvaran, så blir det samma i utskriften, vilket inte stämmer alls."
Ja hur har jag mätt?

Fel förståss!
Hade fått in en x2 förstorning nåstans mellan Eagle och OH-filmen vilken jag studerade under mikroskop.
Men nu har jag gjort en ny utskrift och bifogar bildbevis.
Ställde in grid på 10 mil i Eagle och ritade sen med 2, 3, 4 respektive 5 mil ledningsbredd. Jag har inget macroobjektiv så det här är på gränsen vad kameran klarar att fånga upp. Fokus är inte helt bra på bilden. T.ex. på 2 mil banorna är det bara ett fåtal "korn" mellan banorna, och inte suddigt som på bilden. "1" på stålskalan är 1 cm.
Det ÄR på gränsen, det medger jag. Man börjar definitivt se de små "dottarna" med 2 mil bredd. 4 och 5 mil skulle inte fungera, de kletar ihop, men både 2 och 3 mil ledningsbredd skulle antagligen gå bra att exponera och etsa.

Postat: 15 april 2008, 17:58:11
av jojje
Ringde till MultiCad idag och frågade lite. Ska man använda likadan film som i en "riktig" fotoplotter, så måste det vara kolmörkt. Minsta lilla spillljus, och hela filmen blir överexponerad. Så ska man rita på filmen måste man ha en helt tät ljuskälla + maskinen måste arbeta väldigt snabbt. Kanske finns andra filmer, men dom har bara denna.
Finns väl en orsak till att en fotoplotter kostar miljonen, hmm...
Ska man rita direkt på fotoresisten, så måste det däremot gå enormt sakta. Den filmen tål ju nästan vad som helst. Så då tar det minst en eftermiddag att rita upp mönstret.
Så, båda dom sätten kan man nog skrota, om ingen kommer på nåt smart som ingen i "branschen" redan kommit på. Solly, men jag börjar tvivla.

Postat: 15 april 2008, 18:11:21
av Meduza
Behöver väl inte alls gå enormt sakta att rita på fotoresisten om man har en tillrärkligt stark ljuskälla som exponerar den?
Postat: 15 april 2008, 18:37:47
av jojje
Inte vet jag.

Det vet ni mycket bättre. Annars kan man väl bara prova.
Blir det för mycket, är väl risken att bränna, eller?
Det jag tänkte på först å främst var att rita ut isolationen. Man får då alltid "jordplan", men ...