Ang: Grovlek på kabel till lysdiod bygge

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
probe

Inlägg av probe »

;) Det är lite skillnad på tillåten strömbelastning på lackisolerad oljekyld koppartråd i en trafo och om man skall dra lågvolts kablar långt.....

I fordonssammanhang så styrs det hela lite av vad sakerna är avsäkrade med - bilsäkringar är megatröga så av ren självbevarelsedrift är det bra att ha lite överdimmention för att inte bränna sönder kabeln innan säkringen löser vid kortis. grövre kabel gör också att säkringen löser snabbare och säkrare eftersom strömmen blir högre.

Så slutet är sunt förnuft OCH läsning av regelverk - inse dock att regelverken bara ger EN gräns och det inte är alls säkert att den gränsen är det som skall styra dimmentioneringen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I frihängande enkla ledare kan man lätt köra 10A/mm² utan att det blir varmt.
I kabelstammar och andra täta kabelhärvor har jag för mig man räknar med 3A/mm².
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

blueint skrev:Om man antar att det är ett linjärt förhållande mellan ledararea och strömkapacitet. Och vet att fasta installationer är 2.5mm² vid 10 A.
Area [mm²] = 0.25 * Ström [A]
NEJ NEJ NEJ

Det är inte linjärt, tänk på att den strömledande arean är kvadratisk mot diametern
MEN ytterytan/mantelytan som ska föra bort värmen är linjär mot diametern.

En klen kabel kan överföra mera ström per mm2 än en grov.

Enligt elsäkerhetsverket gäller väl detta vid avsäkring av ledare

2 A 0,25mm2 Strömtäthet 8A
6 A 0,75 mm2 Strömtäthet 8A
10A 1,5 Strömtäthet 6,6A
16A 2,5 Strömtäthet 6,4A
20A 4,0 Strömtäthet 5A
25A 6,0 Strömtäthet 4,2A
35A 10,0 Strömtäthet 3,5A

Om det ligger flera kablar bredvid varandra så får man öka arean ytterligare får att inte få överhettning, även mot vad kabeln monteras har avgörande.

Sedan vid fast installation i bostäder, kontor och industri så är minsta area 1,5 mm2.

Protte

För att tina vägtrummor på våren så kör jag 30A i 1,5 FK (fattigmans värmekabel), isen smälter lätt då
Skriv svar