Sida 2 av 3

Postat: 4 mars 2008, 17:57:02
av maha
MM: Jo du har helt rätt!

Postat: 4 mars 2008, 17:59:08
av AndLi
Imponerande response på den här tråden :)

MadModders bild är nästan helt rätt, ändra bara 3 m till ca 1.5m, 3m var den tänkta längden på hela.

Ja, det hade varit enklast att dra ut balken utanför huset, problemet är att lastbilen är 3.5m hög. Porten är ca 2.5m och sen kommer det snedtak. Det är altså svårt att få upp balken över lastbilen, och ha den stickandes ut hela tiden på 2.5m kommer garanterat resultera i påkörningar...

Jag har också funderat på div I balks lösningar och dubbla skenor så man skulle kunna röra den i både X och Y ledosv.. Men tänkte att enkelt är bra :)

det var http://www.trident.se/produkter/skjutdo ... ortar.html K300 serie jag tänkte på, men den räcker ju inte...

Postat: 4 mars 2008, 18:50:58
av Purre
Hur får man av balen ifrån lastbilen?

Postat: 4 mars 2008, 18:54:12
av maha
Rullar? 180kg är inte så mycket fast balen är mer eller mindre fyrkantig.

Postat: 4 mars 2008, 20:43:49
av Purre
Ja men rullar man av den från lastbilen så varför kan man inte då också rulla den en bit in i gången för att sedan använda sig av någon lyftanordning? Bara jag som blev lite fundersam, rullar man där kan man fortsätta rulla känns det som om det nu inte är 200m den ska. Annars finns det ju telfrar på svängkranar. Då kan man bli av med att ha en pinne ute men då får man nog istället lyfta i två omgångar.

Postat: 4 mars 2008, 20:48:25
av monoton
Rutschkana från lastbilen och en låg, enkel vagn som balen landar på? Bara en ide' utanför lådan som den här tråden befinner sej i. ... :)

Postat: 4 mars 2008, 21:21:30
av hecke
Jag tror jag har en lösning på ditt problem.

Gå upp en storlek i skjutportrullar till den som heter K-500.
Den klarar t.o.m. 600 kg last med c/c 0,5 m på konsoler (se sida 2 i dokumentet du länkade till). Häng din balk med 1,5 m utstick i ena änden från rullen och 2,7 m mellan rullarna. I den rulle som är längst från Höbalen hänger du en motvikt på 100 kg.

På så sätt så kommer aldrig rullen längst från Höballen lätta från traversbalken, vilket den annars gör. Summa totalvikt blir då 280 kg och det är även denna vikt som kommer belasta rullen närmast höbalen. Då har du 20 kg marginal mot 300 kg (600 kg /2) för belastning på en rulle. Denna vikt kommer säkert gå åt till balken som således kan väga 20 + 20*2,7/1,5 = 56 kg. Utan att du belastar skjutportsbeslagen mer än vad de är avsedda för.

Dock tror jag att balken kommer väga mer än så för att klara 1,5 m utstick enligt krannormerna, men det är ett annat problem i nästa runda.

En sak som känns lite osäker är vikten på höbalen som jag antar kan variera rätt mycket beroende på vilken fuktighet som balen har.

Skicka ett PM om du vill ha beräkningsfilen i Excel jag använde mig av.

Postat: 4 mars 2008, 22:30:18
av AndLi
Purre: Det är ju det som bomen var till för!
Man välter ner dem från pallen ner på lastrampen, man drar sen ut bomen över lastrampen och hakar fast balen, hissar upp den så den går fritt och drar in hela paketet.

Maha/Purre: ja det går att rulla eller "gå" in med den, det är så vi gör idag. Men det är inget kul efter 3-4 balar. Särskilt som jag inte orkar att lyfta dem högre än att 2 ligger uppepå varandra.. = tar massa plasts.. Och ska man endå dit med en lyftanordning hade jag velat ha en som kunde ta dem direkt från lastrampen på lastbilen.

Monoton: Problemet där är att hösilageplasten är attan så trög... och att marken består av stampat jordgolv med STORA stenar lite här och var. Svårt att köra vagn på... Annars har vi en liten vagn som orkar med dem.. Inte provat den till balarna dock.

Hecke: låter helt klart intressant, pm kommer:)
Tror faktistk vikten är rätt lika, de har rätt bra koll på vilken fukthalt de håller. Och jag tror inte de säljer 200 kilos balar som 180 kilos.. Men jag har ju inte vägt dem (än)

Är det egentligen ett problem att det hjul längst från höbalarna lättar från skenan? Det lär ju ta i taket på skenan som är slätt...

edit: Kran, hmm det kan ju vara en ide, men skulle nog behövas en skena endå för att slippa ha en jättelång arm på kranen..Fast kranen lär väll utsättas för samma vikter som en utstickande bom...

Postat: 4 mars 2008, 22:53:15
av hecke
Jag tycker inte det känns bra om den ena åkvagnen lättar, dessutom kommer det gå ganska trögt att skjuta balen längs rälsen om det endast glider stål mot stål med last på ca 100 kg om man tar måtten från mitt exempel.

Hur har du det med bra träbalkar i taket på ladan att fästa åkbalken i?
Och håller taket för en dynamisk punktlast på 300-400 kg?
På din beskrivning lät det lite primitivt med stampat jordgolv och stenar.

Man ska nog vara väldigt försiktig eftersom man kommer jobba under en hängande last och kan skadas allvarligt om balkarna och motvikt ramlar ner.

Jag mailar över filen utan några som helst garantier, den tillkom på några minuter, då jag tyckte ditt problem var lite intressant.

Postat: 5 mars 2008, 07:41:59
av AndLi
Taket består av 10x10 cm reglar ca var halvmeter, dessa ligger tvärt emot det håll skenan skulle sitta. Dessa ligger på lika stora reglar med ett mellanrum på ca 2.40.

Vinden har använts som sädestork, så belastningen uppifrån har tidvis nog varit rätt stor. Jag skulle säga att det bara e golvet som är primitivt, har använts som vagsnbod tidigare.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skulle gå trögare om hjulet rullar mot taket av skenan istället för i botten.

Postat: 5 mars 2008, 19:49:49
av hecke
Det kan du ha rätt i. Tänkte lite fel eller rättare sagt tänkte inte alls på hur rullen såg ut på ovansidan. Men jag tror inte rullvagnen/balken är gjord för att rulla på det viset även om det kan fungera.

Postat: 5 mars 2008, 23:04:14
av Tony
Om problemet med utstickande balk är att folk kör på den så kan man ju göra den delen ledad.

* kätting
-- balk
o led i balkens ovankant

Kod: Markera allt

*
   *
      *
         *
             *
-------o--------
Sen skulle jag föredra en säkerhetsfaktor (Ns) 2 eller högre, dvs anordningen klarar dubbelt så hög last som den avses att användas till.

EDIT:


Det var visst ett tak över dörren, fast det kanske går att göra den svängbar i sidled istället.

Postat: 5 mars 2008, 23:44:40
av hecke
Säkerhetsfaktorn är nog redan inbyggd från leverantören som specar vilken maximala vikt den kan användas till 600 kg i detta fall. Om jag får gissa så har de använt säkerhetsfaktor 3 eller 5.

Men självklart kan det vara en ide att prata med leverantören och fråga vilken säkerhetsfaktor mot kollaps eller bestående deformation de använt sig av. Speciellt då man kommer använda systemet på lite annat sätt än vad det är tänkt från början.

Dock kan jag gissa vad de kommer säga, dvs "inga garantier" om det används till annat än skjutportar.

Dessutom yrkar jag starkt på att man innan man tar systemet i drift så gör man ett provlyft med t.ex. dubbla vikten t.ex. 2 st höbalar som man drar utmed hela åkbalken för att kolla att systemet är säkert. Detta test bör man göra om med en viss frevens, t.ex. varje år. Systemet åldras och kan utmattas.

Som ägare av lyftdon i alla fall som företagare är man skyldig enligt lag att göra sådanna cerifieringar. Dessutom att spara alla beräkningar och dokumentation av lyftsystemet. Är dock osäker vad som gäller som privatperson.

AndLi driver du stallet som ett företag?

Postat: 6 mars 2008, 06:39:25
av maha
Om jag har förstått det hela rätt så ska väl balen lyftas bara lyftas säg 10cm ovanför marken, så att den går att flytta helt enkelt. Jag tycker inte det låter så värst farligt. Skulle man få balen på foten från 10cm höjd säger man knappast "aj" ens, det tar troligtvis bra mycket sjukare ifall någon råkar stiga en på tårna i och med att balen är lite mjuk.

Men det är klart, balken väger ju lite grand fast den faller ju i så fall ner med ena änden på balen och den andra sitter kvar i taket så ingen fara där heller vad jag kan se det?

Men säger lagen att det ska certifieras så är det ju lite tråkigt förstås...

Postat: 6 mars 2008, 09:02:58
av AndLi
stallet är inget företag...

lyfthöjden lär variera lite, rampen på lastbilen är ca 1.2m över marken.. därifrång kommer man lyfta den ca 10 cm, lagom så att den inte tar i. Man kommer ju sen skjuta den över kanten. Då hamnar den ju plötsligt 1.30 över marken, på denna höjd kommer den dras in i ladan. Där kommer de två första i en hög bara behövas sänkas, den tredje kan behöva lyftas lite för att gå fritt...

Tittar man på belastningen från en port tror jag den kan bli rätt rejäl när det börjar blåsa och porten börjar slå...

Tony: Jag tittade på byggnaden, det finns faktiskt ca 1 m vägg ovanför dörren, Så det skulle nog gå att göra något fällbart. Frågan är bara hur man gör en bra skarv...