Sida 2 av 3
Postat: 24 februari 2008, 17:14:32
av Marta
Ja, det var avsaknad av hysteres jag tänkte på. Det kan fungera som Du har det, men är ändå inget bra sätt.
Det skall finnas en diod över reläspolen för att avleda strömmen när transistorn slår ifrån. Annars utsätts denna för någon volt mera än den tål och går sönder. Oftast kortslutning.
OP'n är inte lämpad som varken komparator eller för applikationer med enkel matning där det förekommer spänningar nära matningsspänningarna.
Den har typiskt 20k mellan ingångarna. Hur många volt den klarar där letade jag inte efter, men det är med all säkerhet starkt begränsat. I och för sig skulle det kunna fungera ändå, eftersom det inte gör något om spänningarna ändras när de är långt från omslagspunkten.
Det är inte säkert att utgången kan gå så nära V- att transistorn slår ifrån.
Välj en OP som är gjord för"rail-to-rail applications" samt lämpad som komparator. Då blir det mycket bättre. Kom ihåg dioden över reläspolen...
Postat: 24 februari 2008, 20:56:28
av squiz3r
"men är ändå inget bra sätt."
Gör det någon praktiskt skillnad om jag har hysteres på den när den ändå kommer stängas av efter att utgången blir låg?
"Det skall finnas en diod över reläspolen"
Jepp. Jag tror jag skrev i mitt andra inlägg (eller va det en edit?) att jag hade glömt den på kopplingsschemat. Den finns även på layouten.
"Det är inte säkert att utgången kan gå så nära V- att transistorn slår ifrån."
Det verkar fungera på kopplingsdäcket.
"Välj en OP som är gjord för"rail-to-rail applications" samt lämpad som komparator."
Har du tipps på någon, skulle en
LMC6041 fungera bra? Den har samma pinout som denna.
Jag har inga andra SMD OP'ar hemma nu, och detta behöver jag ha så snabbt som möjligt. Men jag kan ju byta till tex. en LMC6041 sen när jag har fått hem några.
Tack för hjälpen!
Postat: 24 februari 2008, 21:14:08
av Marta
Ja, den ser ut att vara lämpligare. Ingångarna får inte komma närmare V+ än 2.5V, annars är där nog inget speciellt att tänka på.
Angående behovet av hysteres så är det aldrig bra att ha något som går på råförstärkning på det sättet. Det är upplagt för instabilitet när spänningen börjar närma sig växlingspunkten.
Kan mycket väl fungera med den andra också, men det föreföll att vara aningen utanför specifikationen.
Det behöver inte vara några avancerade bredbandsförstärkare eller annat speciellt för detta. Även den allra enklaste fungerar. Pinout brukar alltid vara densamma, så det skall vara lätt att hitta något utan att göra om kortet.
Postat: 24 februari 2008, 21:21:49
av squiz3r
"Angående behovet av hysteres så är det aldrig bra att ha något som går på råförstärkning på det sättet."
Okej. Ska komma ihåg det i frammtiden. Hur mycket hysteres kan man behöva, dvs. ungefärligt värde på resistorn? Och det är mellan out och in+ den ska sitta eller?
"Pinout brukar alltid vara densamma.."
Okej. Det låter bra!
Mvh
Postat: 1 mars 2008, 13:32:02
av squiz3r
Ny layout. Aningens mer ihoptryckt nu
Mvh
Edit:

Postat: 8 mars 2008, 13:21:11
av squiz3r
Nu har jag testat lite, det fungerade inte så bra, hittade en massa fel

.
Började med att göra kort v.1.0 med tonertransfer metoden och en kjell katalog.
Körde ett par ggr i omoddad rusta laminator, blev ganska bra resultat.
Tänkta att jag skulle testa med OH papper
v.2.0
Förberrede kretskortet.
In i laminatorn
resultatet:
Nytt försök
Betydligt bättre resultat
Skrev ut lite fler (v.2.0)
Och la på en ny ovan på den gammla så jag fylde i den. Resultatet blev godkänt.
Skulle göra fler, men det gick inte bra.. Troligtvis pga. att kopparskivan är så stor så den inte blir varm..
Daggs att etsa
Började värma upp vattnet
Ungefär ½ timme senare var det 48grader.
Så här blev ovansidan (v.1.0)
Och undersidan
pga. att jag hittade en massa saker som va fel på krettskortet blir det till att göra en version 3.0 (och kasta de andra

)
Några ändringar, bla en hysteres resistor också.
Test uppkopplat på labbplattan. Allt fungerar bra, bryter vid 3,25v per cell och går att slå på om spänningen är över 3,3v.
Mvh.
Postat: 8 mars 2008, 14:00:18
av ElectricMan
Ehh, ska man inte ta bort det svarta som blir kvar när man etsat??

(tonern)
Postat: 8 mars 2008, 14:11:09
av squiz3r
Spelar ingen roll.. Fungerar lika bra med att ha det kvar. Det försvinner där man löder av varmen

.
Postat: 8 mars 2008, 21:51:17
av squiz3r
Nu har jag gjort klart v.3.0 och den fungerar utmärkt på alla tester jag gjort än (labbagg).
Började med att såga ut en mindre bit kretskortslaminat och köra genom laminatorn med layout'en på en kjell katalog.
Blötte ner pappret och tog loss det
Detta blev resultatet, lite halvdant.. Men det går att fixa med etspennan.
Ovansidan efter att ena kortet är färdiglött
Och undersidan
Testade med en liten fläkt som last.
Det var allt för denna gången. Nu ska bara batterierna laddas så att jag kan testa det med dem, sen ska jag göra tre till (så jag får totalt fyra styck).
Mvh
Postat: 9 mars 2008, 09:44:22
av Tony
Du tänker väl inte ha säkringen fastlödd i den slutliga versionen?
Krestskortsmonterad hållare för bilsäkring
Supersnik: Flatstiftshylsor.
Postat: 9 mars 2008, 11:31:47
av squiz3r
Tony: Det hade varit smidigt med sånna, men jag har inga hemma. Och att beställa några sånna för någon tia från Elfa känns lite onödigt. Men kanske någon från forumet som har sånna att sälja?
Mvh
Postat: 9 mars 2008, 11:36:39
av ElectricMan
Det funkar inte med glasrörs då?
Postat: 9 mars 2008, 11:39:50
av squiz3r
E_man: Mjo.. Skulle nog fungera, men jag har inte hållare till de heller

, Och dessutom har jag inga glasrörs säkringar med rätt värde.
Mvh
Postat: 9 mars 2008, 16:19:34
av chrille112
Ser bra ut
Det finns massor av säkringshållare på Biltema, det kanske du har i närheten?
Postat: 9 mars 2008, 16:23:43
av squiz3r
Chrille112: Trodde bara de hade hållare för sladdmontage där, men sen har jag en bit dit.. Ca. 9mil

. Bor tyvär mitt ute i ingenstans

.
Mvh