Värmesystemsövervakning
kan man bara ansluta sig på expansionskärlet eller dra upp ett rör så man kan få en mekanisk tryck bortagning så skulle mna ganska lätt kunna hålla koll på nivån på expansionkärlet med, det är ju är ju medelvärmen i tanken rakt av, kompletterar man med temp på några ställe i tankarna så är man helgarderad
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Netgear Ma111 ska kunna fungera med en liten patch, kolla mitt på sidan:
http://www.nslu2-linux.org/wiki/Periphe ... orkAdapter
Själv använde jag D-Link DWL-G122. Den fungerar bra med med Ralinks drivrutiner, finns också beskrivet på sidan som 'RT73'.
http://www.nslu2-linux.org/wiki/Periphe ... orkAdapter
Själv använde jag D-Link DWL-G122. Den fungerar bra med med Ralinks drivrutiner, finns också beskrivet på sidan som 'RT73'.
PHermansson: Den sidan har jag sett 
som sagt finns ju linux-wlan-ng med i debain distrubtionen men helt utan .ko filer, vilket jag tycker är skumt..
Så jag installera gcc och kompisar på NSLU2 för att kunna kompilera en egen, linux-wlan-ng-0.2.8.tar.bz2 valde jag då...
Kompileringen gick rätt bra men den gnäller på en saknad modul/symbol? tror jag när jag försöker ladda prism2_usb.ko (har inte det exakta felmeddelandet här)
Tittar man i patchen så är det väll egentligen bara en sak som jag inte ordnat, och den känns halvviktig
"
-#if (LINUX_VERSION_CODE > KERNEL_VERSION(2,4,19))
+#if (LINUX_VERSION_CODE > KERNEL_VERSION(2,4,19)) && (LINUX_VERSION_CODE > KERNEL_VERSION(2,6,16))
.owner = THIS_MODULE,
#endif
.name = "prism2_usb","
Får nog prova det ikväll...

som sagt finns ju linux-wlan-ng med i debain distrubtionen men helt utan .ko filer, vilket jag tycker är skumt..
Så jag installera gcc och kompisar på NSLU2 för att kunna kompilera en egen, linux-wlan-ng-0.2.8.tar.bz2 valde jag då...
Kompileringen gick rätt bra men den gnäller på en saknad modul/symbol? tror jag när jag försöker ladda prism2_usb.ko (har inte det exakta felmeddelandet här)
Tittar man i patchen så är det väll egentligen bara en sak som jag inte ordnat, och den känns halvviktig
"
-#if (LINUX_VERSION_CODE > KERNEL_VERSION(2,4,19))
+#if (LINUX_VERSION_CODE > KERNEL_VERSION(2,4,19)) && (LINUX_VERSION_CODE > KERNEL_VERSION(2,6,16))
.owner = THIS_MODULE,
#endif
.name = "prism2_usb","
Får nog prova det ikväll...
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Visade sig att patchen redan var inlaggd i 0.2.8!
Var nog bara sent igår, kompilera om allt idag och då funka det..
Nu går det att ladda drivrutinen, den startar upp magiskt, men jag får inte riktigt till WEPen. iwlist wlan0 scanning ger i alla fall :
Cell 01 - Address: 00:18:39:BF:BE:37
ESSID:"stw"
Mode:Master
Encryption key:on
Channel:11
Quality:80/100 Signal level:-59 dBm Noise level:-91 dBm
Men det går åt rätt håll
iwconfig säger:
wlan0 IEEE 802.11-b ESSID:"stw" Nickname:"stw"
Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: 00:18:39:BF:BE:37
Bit Rate:11 Mb/s Tx-Power:18 dBm
Retry min limit:8 RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Link Quality=77/100 Signal level=-59 dBm Noise level=-91 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Jag ser ett tydligt fel
Men hur fasiken slår jag på encryption 
Detta var inte det jag ville lägga tidpå...
edit:
iwlist wlan0 key
wlan0 2 key sizes : 40, 104bits
4 keys available :
[1]: off
[2]: off
[3]: off
[4]: off
Current Transmit Key: [1]
Security mode:open
Current key_mgmt:0xBED838CC
Current cipher_pairwise:0xBED838CC
Current cipher_group:0xBED838CC
på [1] borde väll min nätverksnyckel stå.. men det gör den inte..
Vilket brukar vara det vanliga sättet att lägga till dem?
Var nog bara sent igår, kompilera om allt idag och då funka det..
Nu går det att ladda drivrutinen, den startar upp magiskt, men jag får inte riktigt till WEPen. iwlist wlan0 scanning ger i alla fall :
Cell 01 - Address: 00:18:39:BF:BE:37
ESSID:"stw"
Mode:Master
Encryption key:on
Channel:11
Quality:80/100 Signal level:-59 dBm Noise level:-91 dBm
Men det går åt rätt håll

iwconfig säger:
wlan0 IEEE 802.11-b ESSID:"stw" Nickname:"stw"
Mode:Managed Frequency:2.462 GHz Access Point: 00:18:39:BF:BE:37
Bit Rate:11 Mb/s Tx-Power:18 dBm
Retry min limit:8 RTS thr:off Fragment thr:off
Encryption key:off
Link Quality=77/100 Signal level=-59 dBm Noise level=-91 dBm
Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0
Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0
Jag ser ett tydligt fel

Detta var inte det jag ville lägga tidpå...
edit:
iwlist wlan0 key
wlan0 2 key sizes : 40, 104bits
4 keys available :
[1]: off
[2]: off
[3]: off
[4]: off
Current Transmit Key: [1]
Security mode:open
Current key_mgmt:0xBED838CC
Current cipher_pairwise:0xBED838CC
Current cipher_group:0xBED838CC
på [1] borde väll min nätverksnyckel stå.. men det gör den inte..
Vilket brukar vara det vanliga sättet att lägga till dem?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Så är det tyvärr ofta om man vill köra CLI-Linux med Wlan... Normalt används /etc/network/interfaces, själv kör jag med WPA-PSK:
Kod: Markera allt
auto rausb0
iface rausb0 inet static
address 192.168.0.101
netmask 255.255.255.0
network 192.168.0.0
gateway 192.168.0.1
pre-up ifconfig rausb0 up
pre-up iwconfig rausb0 essid "MyNetwork"
pre-up iwconfig rausb0 mode Managed
pre-up iwconfig rausb0 channel 8
pre-up iwpriv rausb0 set AuthMode=WPAPSK
pre-up iwpriv rausb0 set EncrypType=TKIP
pre-up iwpriv rausb0 set WPAPSK="nyckel"
pre-up iwpriv rausb0 set SSID="MyNetwork"
Nu funkar det 
Efter en hel massa cut 'n paste så fick jag ihop min egna version av startup scriptet (finns "några" versioner på det på nätet)
Då ska det bli spännande och se om det finns någon täckning i pannhuset 
edit:
Nä, radiovågorna tog slut halvvägs... Inte helt oväntat med dumt.. Nu får min WRT54GL få lite bättre antenner.... Och kanske flytta ut dem från bakom dvdspelaren...
/edit:
Och ta tag i nästa steg, nämligen OneWire interfacet. Har ju två vägar att gå här, antingen via den interna serieporten som bara har ttl nivåer. Eller via en USB -> serieport... Eller så beställer man ett färdigt USB gränsnitt..

Efter en hel massa cut 'n paste så fick jag ihop min egna version av startup scriptet (finns "några" versioner på det på nätet)
Kod: Markera allt
#! /bin/sh
wlanctl-ng wlan0 lnxreq_ifstate ifstate=enable
wlanctl-ng wlan0 lnxreq_hostwep encrypt=true decrypt=true
wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset mibattribute=dot11WEPDefaultKeyID=0
wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset mibattribute=dot11PrivacyInvoked=true
wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset mibattribute=dot11ExcludeUnencrypted=true
wlanctl-ng wlan0 dot11req_mibset mibattribute=dot11WEPDefaultKey0=xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx:xx
wlanctl-ng wlan0 lnxreq_autojoin ssid=stw authtype="sharedkey"
ifconfig wlan0 192.168.1.3 netmask 255.255.255.0 broadcast 127.255.255.255
route add default gw 192.168.1.1

edit:
Nä, radiovågorna tog slut halvvägs... Inte helt oväntat med dumt.. Nu får min WRT54GL få lite bättre antenner.... Och kanske flytta ut dem från bakom dvdspelaren...
/edit:
Och ta tag i nästa steg, nämligen OneWire interfacet. Har ju två vägar att gå här, antingen via den interna serieporten som bara har ttl nivåer. Eller via en USB -> serieport... Eller så beställer man ett färdigt USB gränsnitt..
Man skulle kunna tro att projektet har avstannat.. men faktiskt inte...
Det har kom hem 250 st BS18B20+, alla iof inte till mig....
Jag har hittat en 25->9 polig seriel adapter och lagat 9097an. Den är provkörd med en temperaturgivare inbygd i en RJ11 skarv (från ett tidigare projekt för 10 år sen...) (dock än så länge bara på en x86a med ubunto 7.10 livecd och digiterm) Men den lever..
Det som tagit tid nu är att fixa om den trådlösa infrastrukturen, satt från början en WRT54GL med orginalprogramvara och en Dlink DWL 2000 AP (satt som trådlös client för att ge skrivaren nätverk).
Skaffade en WRT54GL till och ett gäng bättre antenner.. (missade den lilla detaljen att de låg i tvåpack...).
WRT nr 2 ska bo i källaren och ge trådbundet nätverk till projektrummet där, och skicka vidare signalen ut till en "större" extern utomhus antenn. Dlinken ska fortsätta ge nätverk till skrivaren på kontoret.
Slängde glatt in OpenWrt på routrarna och konfigurerade upp ett WDS nät. Efter en del mek funkande det faktiskt, om man bortser från den lilla detalj att det nu inte gick att komma åt skrivaren, Dlinken funkade fint, men den vägra nu vidarebefodra någon data till skrivaren. Detta hade ju funkat klockrent utan mek med orginalprogramvaran.
Jag orka inte meka mer och stoppa in dd-wrt, grafiskt är trevligt
Funka ju inte såklar därheller, om man inte la upp dlinken som en WDS enhet, då funka det... Och det är ju ganska logiskt.. tror jag. dd-wrt verkar förövrigt väldigt trevligt...
Så nu har jag lyckats återställa nätverket och utöka det lite. (eller förhoppningsvis ganska mycket..)
Nu gäller det väll att få FTDI USB dongeln att funka på NSLU2, annars får det bli en av de interna serieportarna. Hitta ju 2 st RS232 för 3.3V färdigbyggda på små fina kort sen jag mekade med bluetooth modulerna!
Måste också fundera på om NSLU2 ska sitta i källaren eller pannhuset, frågan är ju vad 40 m EKK kommer göra med signalen. Den ligger parallelt med matningen till pannhuset hela vägen med. Iof inga stora strömmar (två cirkpumpar och en fläkt och två lampor typ)
Får väll ta en av mina överblivna antenner och koppla in på USB stickan. Den borde vara bättre än den befintliga...
Sen börjar det ju bli dags att laga lödkolven och ladda upp med några meter telefonsladd, krympslang och buntband och börja bygga ett nät. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska fundera ut någtor finurligt system med kontakter mellan givarna eller helt enkelt löda ihop dem på plats... Lite sugen är jag på att köra RJ11. Men vet inte riktigt hur jag ska få ihop det utan att få en massa små avstickare, hur har alla andra som byggt OneWire nät gjort?
Det har kom hem 250 st BS18B20+, alla iof inte till mig....
Jag har hittat en 25->9 polig seriel adapter och lagat 9097an. Den är provkörd med en temperaturgivare inbygd i en RJ11 skarv (från ett tidigare projekt för 10 år sen...) (dock än så länge bara på en x86a med ubunto 7.10 livecd och digiterm) Men den lever..
Det som tagit tid nu är att fixa om den trådlösa infrastrukturen, satt från början en WRT54GL med orginalprogramvara och en Dlink DWL 2000 AP (satt som trådlös client för att ge skrivaren nätverk).
Skaffade en WRT54GL till och ett gäng bättre antenner.. (missade den lilla detaljen att de låg i tvåpack...).
WRT nr 2 ska bo i källaren och ge trådbundet nätverk till projektrummet där, och skicka vidare signalen ut till en "större" extern utomhus antenn. Dlinken ska fortsätta ge nätverk till skrivaren på kontoret.
Slängde glatt in OpenWrt på routrarna och konfigurerade upp ett WDS nät. Efter en del mek funkande det faktiskt, om man bortser från den lilla detalj att det nu inte gick att komma åt skrivaren, Dlinken funkade fint, men den vägra nu vidarebefodra någon data till skrivaren. Detta hade ju funkat klockrent utan mek med orginalprogramvaran.
Jag orka inte meka mer och stoppa in dd-wrt, grafiskt är trevligt

Funka ju inte såklar därheller, om man inte la upp dlinken som en WDS enhet, då funka det... Och det är ju ganska logiskt.. tror jag. dd-wrt verkar förövrigt väldigt trevligt...
Så nu har jag lyckats återställa nätverket och utöka det lite. (eller förhoppningsvis ganska mycket..)
Nu gäller det väll att få FTDI USB dongeln att funka på NSLU2, annars får det bli en av de interna serieportarna. Hitta ju 2 st RS232 för 3.3V färdigbyggda på små fina kort sen jag mekade med bluetooth modulerna!
Måste också fundera på om NSLU2 ska sitta i källaren eller pannhuset, frågan är ju vad 40 m EKK kommer göra med signalen. Den ligger parallelt med matningen till pannhuset hela vägen med. Iof inga stora strömmar (två cirkpumpar och en fläkt och två lampor typ)
Får väll ta en av mina överblivna antenner och koppla in på USB stickan. Den borde vara bättre än den befintliga...
Sen börjar det ju bli dags att laga lödkolven och ladda upp med några meter telefonsladd, krympslang och buntband och börja bygga ett nät. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska fundera ut någtor finurligt system med kontakter mellan givarna eller helt enkelt löda ihop dem på plats... Lite sugen är jag på att köra RJ11. Men vet inte riktigt hur jag ska få ihop det utan att få en massa små avstickare, hur har alla andra som byggt OneWire nät gjort?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Kul att det går framåt!
Jag har lött på plats, vilket inte är särskilt skoj. Lyckades prestera en koppling med 5x4 trådar under ett blombord, det är inte bara trist att ligga där under och löda utan det fungerar inte heller att göra så
En bra idé är att läsa det dokument som finns om hur man bygger ett väl fungerande nät först, var det AN148?
Edit: Japp: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/148
Jag har lött på plats, vilket inte är särskilt skoj. Lyckades prestera en koppling med 5x4 trådar under ett blombord, det är inte bara trist att ligga där under och löda utan det fungerar inte heller att göra så

En bra idé är att läsa det dokument som finns om hur man bygger ett väl fungerande nät först, var det AN148?
Edit: Japp: http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/148
Tjoho!!
ibland kan tom linux vara plug and play
Jag stoppa i min FTDI usb dongel, och vips så hade jag två nya serieportar.
Trevligt! Snabbt ner med digitemp (inte det jag kommer använda sen men det finns som färdigt debianpaket..) Alltihop på NSLU2:an altså
Så då var det ju bara att trycka i DS9097an och lite olika onewire prytlar jag hitta här hemma... och det funkar.. 18 grader i källaren nu
Nu kan jag ju börja kompilera owfs och skriva ett litet program för att få datan till webservern... och så ska ju alla givare monteras.. men det rör på sig
edit:
Feb 15 09:03:10 Sensor 0 C: 16.39 F: 61.49
Ibland vill man inte veta hur varmt det är i hobbyrummet aka projektgardroben
ibland kan tom linux vara plug and play

Jag stoppa i min FTDI usb dongel, och vips så hade jag två nya serieportar.
Trevligt! Snabbt ner med digitemp (inte det jag kommer använda sen men det finns som färdigt debianpaket..) Alltihop på NSLU2:an altså
Så då var det ju bara att trycka i DS9097an och lite olika onewire prytlar jag hitta här hemma... och det funkar.. 18 grader i källaren nu

Nu kan jag ju börja kompilera owfs och skriva ett litet program för att få datan till webservern... och så ska ju alla givare monteras.. men det rör på sig

edit:
Feb 15 09:03:10 Sensor 0 C: 16.39 F: 61.49
Ibland vill man inte veta hur varmt det är i hobbyrummet aka projektgardroben

Sådär!
Nu har jag fått till ett litet c-program som listar alla enheter på OneWiren(via owfscapi), plockar ut familj 0x10 och kollar temperaturen. Denna skickas sen till webservern på andli.com, som så fint presenterar informationen
tyvärr så är ju min internetlina oerhört skakig.. men vi får väll se imorrn hur mycket data där finns... Den kör nu en gång i minuten, tror det får bli var femte minut sen. Temperaturer är ju ganska långsamma saker...
Kanske dags att bygga ut antalet givare med, en kommer man inte så långt med
Men förutom att löda fast dem, ska det bara vara att koppla ihop givarnas unika id med givarid i mitt webinterface..
Kanske skulle ta och lägga till ett stöd för flera olika flödesbilder i websystemet, på så sätt kan ju fler som vill logga sina värmesystem använda samma centrala server...
Nu har jag fått till ett litet c-program som listar alla enheter på OneWiren(via owfscapi), plockar ut familj 0x10 och kollar temperaturen. Denna skickas sen till webservern på andli.com, som så fint presenterar informationen

tyvärr så är ju min internetlina oerhört skakig.. men vi får väll se imorrn hur mycket data där finns... Den kör nu en gång i minuten, tror det får bli var femte minut sen. Temperaturer är ju ganska långsamma saker...
Kanske dags att bygga ut antalet givare med, en kommer man inte så långt med

Kanske skulle ta och lägga till ett stöd för flera olika flödesbilder i websystemet, på så sätt kan ju fler som vill logga sina värmesystem använda samma centrala server...
Antar att det är 250 st DS18B20.pdf inte BS18B20+ ..? 
Anga ethernet, kanske är mer smart med stora segment av RS485, open-collector, 1-wire etc.. som i sin tur bryggas till ethernet med t.ex. Microchip ENC28J60 + någon MCU.
Ethernet kräver lite mer och när krav på datahastighet + latenstid är låga kan man lika gärna använda dessa andra protokoll.
Ang radiolänk, ett trix kan vara sticka in en antenn i någon ventilationstrumma och skicka signalen den vägen om det är RF täta väggar.

Anga ethernet, kanske är mer smart med stora segment av RS485, open-collector, 1-wire etc.. som i sin tur bryggas till ethernet med t.ex. Microchip ENC28J60 + någon MCU.
Ethernet kräver lite mer och när krav på datahastighet + latenstid är låga kan man lika gärna använda dessa andra protokoll.
Ang radiolänk, ett trix kan vara sticka in en antenn i någon ventilationstrumma och skicka signalen den vägen om det är RF täta väggar.
blueint: jag vet inte faktistk, men har för mig det stog + på påsen de låg uppepå på bilden på ebay.. säger ju ingeting egentligen.
Någon som bryr sig kan ju leta rätt på skillnaden på märkningen på kapseln och kolla vad det står på de 250
Det blir än så länge ett nät med 1-wire som kopplas till ethernet via nslu2 (som iof nu har slutat boota...)
i ventilationstrumman går redan kabeln till utomhus wlan antennen
Pannhuset är en separat byggnad i förhållande till boningshuset!
Någon som bryr sig kan ju leta rätt på skillnaden på märkningen på kapseln och kolla vad det står på de 250

Det blir än så länge ett nät med 1-wire som kopplas till ethernet via nslu2 (som iof nu har slutat boota...)
i ventilationstrumman går redan kabeln till utomhus wlan antennen

Pannhuset är en separat byggnad i förhållande till boningshuset!
Vet inte riktigt var ni hade tänkt att mäta flödet, men om det är typ golvvärmesystem med parallella slingor där slingorna bara slås på och av så borde det räcka att hålla reda på av/på tiderna och sedan räkna ut flödet i slingorna, ung. som att räkna strömmar i ett motståndsnät. Man behöver iofs veta längd och diameter på slingorna, men en uppskattning borde räcka för hyfsat resultat. Det blir lite mer komplicerat om man ändrar hastigheten på cirkulationspumpen, men inte extremt så.