Sida 2 av 3

Postat: 20 januari 2008, 23:21:09
av Dunka
peter555: okok, men jag skall ju inte ha in växelström o då är den meningslös? eller har jag fel? :S
Jag vill ju driva detta med 12Vdc från ett bilbatteri

Postat: 20 januari 2008, 23:23:56
av grym
finns det någon speciell anledning till att köra den från batteri och inte från 230v?

Postat: 21 januari 2008, 00:00:16
av Dunka
grym: För att den så småningom skall stoppas in i en bil.
Men om någon har nått bra sätt att få ut de jag vill ha ur 230v så berätta gärna me, all information är nyttigt :)

Postat: 21 januari 2008, 00:14:31
av limpan4all
Varför vill du ha in en elektrolysanläggning i en bil????
Jag kan inte komma på en enda rationell orsak.

För du försöker väl inte gå omvägen över vätgas/syrgas för att driva bilen från batterikraft???

Postat: 21 januari 2008, 00:28:40
av peter555
OK, jag missade att den skulle vara batteridriven. I sånt fall så är det nog bäst med en multifasomvandlare, det finns en hel del kretsar för att generera låga spänningar och hög ström för PC-datorer bla.

Postat: 21 januari 2008, 00:34:57
av Dunka
limpan4all: Jo det är därför jag vill försöka göra det. Men meningen är inte att driva bilen helt på gasen utan att se om det går att få ner bränsleförbrukningen.

Postat: 21 januari 2008, 01:03:00
av Sparkz
Och batteriet laddas av bilens generator som drivs av motorn som går på bensin... Så det kostar bensin att få fram vätgas. Plus en extra svätt för förlusterna, så till slut har du höjt din förbrukning.

Postat: 21 januari 2008, 01:14:14
av Dunka
Jag är medveten om detta, det är bara en ide som jag skall testa fungerar de inte så fungerar de inte.

Postat: 21 januari 2008, 13:55:31
av peter555
Är det inte enklare att skaffa en gastub och prova ?

Postat: 21 januari 2008, 15:22:30
av Dunka
Peter555: Självklart vore de enklare. Men det är ju inte riktigt tanken med detta.

Postat: 21 januari 2008, 16:18:52
av peter555
Det är ju en otroligt komplicerad sak du tänkt bygga.
Dels en spänningsomvandlare som inte är direkt trivial sedan en ännu mer komplicerad elektrolyscell.
Därför menar jag att för att testa iden borde det vara betydligt enklare att hänga på en gastub och mata in gasen i motorn samt ett gäng lampor för att simulera det ökade eluttaget.

Postat: 21 januari 2008, 20:11:04
av xxargs
vätgas är bland det energirikaste brännbara bränslet per kg räknat, men volummässigt är det en riktig tråkig historia då det är nästan dess motsats. Det går åt massor av gas då energiinnehållet bara är ca 2.9 kWh/m^3 medans tex. propan ligger på 25 kWh/m^3, vilket innebär att ca 30% av insugsluftmängden nu skall vara vätgas om all syre i insugningsluften skall nyttjas.

Med andra ord så räcker en liter vätgas till ca 3 varv på en 2-litersmotor vid fullgas och kanske 10-15 varv vid tomgång - så det gäller att ha bra drag på elektrolysen ;-)

.

Postat: 21 januari 2008, 20:42:28
av Dunka
peter555: jo absolut det är komplicerat, hade inte förväntat mig något annat :P
Jo man kanske skulle testa med tub o se, sen får man göra om lite ändringar efter hand.

xxargs: Hur räknar du att 30% av insugsluftmängden skall vara vätgas?
Då skulle 200L per minut Vätgas användas om du ligger på landsväg ca 3000varv/min
Om du skulle trycka plattan i botten så skulle du använda 1000L/min vid 3000varv per min om man räknar som dig?

Postat: 21 januari 2008, 21:57:41
av xxargs
Nu klickade jag förståss bort denna länk... men enligt den skulle stökiometriska förhållandet vara ca 29.58% väte i luften eller något sådant - och tänk efter själv, 2 volymdelar väte och 1 del syre är det som krävs för att bli vatten - och är det du får när du elektrolyserar, och luften har 1/5-del syre (21%) - vilket för att brännas upp helt (dvs. lambda=1, vilker alla katalysatorbilar bör köra med) kräver tillsatt 2/5-delar väte, och eftersom vätet tar plats och späder ut luftblandningen och tillsammans blir 7/5-delar i och med tillsatta vätgasen -> slutliga blandningen blir alltså 2/7-del vätgas, 1/7-del syrgas och 4/7-del kväve

1/7 = 0.1428, tar man det 2 gånger eftersom det är 2/7-delar vätgas av totala volymen så får man 0.286 eller 28.6% då jag gjorde en grov avrundning med 21% = 1/5-del och helt plötsligt är 30% väteblandning för stökiometrisk förhållande med luft inte längre helt orimligt!

---

Och precis som du själv räknar ut så går det åt enorma volymer vätgas om det skall driva förbränningsmotorer och man kanske bara behövde runt 1/8-del av volymen om man istället körde på Propan/Butan för samma energimängd per kolvslag - för det är energimängden per insugen takt/kolvslag som räknas då det är den som höjer temperaturen på gasen i cylindern vid förbränning och därmed höjer trycket och i slutändan utför arbetet.

Hög kompression och kraftig temperaturhöjning vid förbränning utför mer arbete på vevaxeln än låg kompression och liten uppvärmning...

- Det är den låga energiinehållet i tex. gengas (78% hög kvävgaseinnehåll i 'gasen') som gör att gengasmotorer har ungefär 50% av hästaran gentemot om samma motor drevs med bensin/diesel... och dessutom försvinner ca 30% av bränslets energiinehåll redan i gengasaggregatet och kyls bort i extrakylaren framför den vanliga kylaren på gengasbilen...


---

Det här är ett typexempel på prakiska problem som seglar upp när man har nyktrat till från rödvinsfilosofin och skall börja förverkliga sakerna man spånade/drömde om...


---


För att ersätta 1 liter bensin (8.67 kWh) så behövs:

Vätgas vid atmosfärstryck: 3107 liter,
vätgas komprimerat till 200 bar: 13 liter volym,
vätgas komprimerat till 700 bar: 6.4 liter volym,
flytande väte vid -253 grader C: 3.6 liter,
metanol: 1.8 liter
vätemetallhydrid (MgH2): 2.3 liter
vätemetallhydrid (MgFeH6) 1.7 liter

---

mao. är vätgasen en väldigt knölig bränsletyp... vätehydrider ser lockande ut om man alls skall fundera på vätgas, men då kan man glömma ett snabbt tankande på ett par minuter av vätgasen.


---

Annan exempel på rödvinsflumm från politikersidan är att det är på förslag i EU att framtidens bilas AC-anläggningar bara får ha koldioxid som köldmedie - förutom att man den vägen tvingar biltillverkare att konstruera kylanläggninga som skall arbeta med > 70 bars tryck så har allihopa tydligen glömt att titta på koldioxidens kritiska temperatur, den är nämligen på 30.978 grader C och över den temperaturen så blir det ingen flytande koldioxid som senare skall koka i evaporatorn oavsett hur mycket man än komprimerar och kylverkan blir i stort sett 0...

Postat: 21 januari 2008, 22:33:00
av Dunka
xxargs: Ok tack för de utförliga svaret, frågan som dycker upp i min skalle då är om Stan Meyer är en bluffmakare. Hans cell sägs ju kan driva en bil.
Men den gör inga 200-1000Liter/min