Sida 2 av 2

Postat: 13 januari 2008, 10:56:21
av squiz3r
Gratts igen, här går det undan :D

Postat: 13 januari 2008, 11:20:26
av chrille112
Hehe :)
Idag tror jag att jag ska börja jobba lite på en klocka. Har tittat lite på interupts och tror att jag borde kunna få till en klocka.
Börjar ta slut på pinnar nu bara, måste ju få plats med knappar och pizo också...

Postat: 13 januari 2008, 20:30:40
av squiz3r
"...använda 10 pinnar till den, och jag har bara 8 på min 16F628A"
Använder du de andra till något annat eller, för en 628A har ju 16 IO's. (2*8)

Om du vill ha en parallell LCD på få pinnar kan du köra via ett shiftregister. Då klarar du dig på två pinnar tror jag.

Mvh

Postat: 13 januari 2008, 21:21:16
av chrille112
Du har rätt, jag har ju 16 pinnar. Måste varit lite förvirrad när jag skrev det där... :)
Jag kör LCD:n 4-bit på 6 pinnar
Ska plocka in en kristall till klockan, och då går väl en pinne åt också?

Kollade lite på shiftregister (bl.a. 7496). Fungerar de så att man matar dem seriellt och får ut det parallellt?

Postat: 13 januari 2008, 21:29:06
av squiz3r
"Ska plocka in en kristall till klockan, och då går väl en pinne åt också?"
Det går tyvär åt två pinnar till det.. :(

"..matar dem seriellt och får ut det parallellt?"
Helt korekt.

Postat: 13 januari 2008, 21:32:02
av chrille112
Attans, där rök en pinne till :P Då är jag nere på 8. Men shiftregister verkar himla bra. Måste man ha kristall till den också? Såg att det fanns en clock-pinne

Postat: 14 januari 2008, 13:29:03
av RasmusB
Nej, du skapar klockpulsen till skiftregistret från din pic :)

Postat: 14 januari 2008, 17:42:54
av net4all
Oj, här går det fort fram! :)

Grattis!

Postat: 14 januari 2008, 18:55:21
av ElectricMan
Du får lägga fram koderna sen! :D

Postat: 14 januari 2008, 23:09:54
av chrille112
Just nu sitter jag och försöker lära mig hur timer-funktionerna fungerar. Det var knepigt! Får nog lägga ner några timmar till på det... :)

Postat: 15 januari 2008, 22:36:44
av chrille112
Jag har försökt att klura ut hur jag ska kunna få en short-variabel att visas på displayen, men lyckas inte konvertera den så att det fungerar.

Jag har hittat ByteToStr(), men när jag kör det flera gånger i rad så får jag väldigt underligt resultat.. Någon som vet vilken funktion man ska titta på?

Postat: 15 januari 2008, 22:53:03
av docksider
omvandla den till en sträng ett siffram i taget, börja med största tecknet, sedan tar du resten när du dividerar med 10 och gör om detta tills du har hela talets precision.

Kolla upp modulus-operatorn i din utvecklingsmiljö, gissar att du inte kodar ren ASM här

EDIT: skrev fel

Postat: 15 januari 2008, 23:19:28
av chrille112
Hmm, okej. Lät avancerat :shock: Jag kör mikroC

Hänger inte riktigt med vad du menar... Kallas denna metoden något speciellt så kan jag försöka googla kodexempel?