Sida 2 av 3
					
				
				Postat: 29 december 2007, 21:58:49
				av Sparkz
				Framvagnsgeometri är en hel vetenskap, men iaf.
Man brukar göra den övre länkarmen kortare än den undre för att kompensera spårviddsförändringen vid fjädring. Cambern blir då mer negativ (ö.k. på hjulet lutar inåt) i ändlägena. Har man räknat rätt kommer däckets kontaktyta att röra sig upp och ner längs en rät linje även om centrum rör sig i en båge runt inre länkarmsinfästningarna.
Den nedre spindelleden bör sitta längre ut än den övre, så att en linje genom lederna sedd framifrån (alltså axeln hjulet svänger runt) träffar hyfsat mitt i kontaktytan. 
Gör ett stag bakåt från nedre länkarmen. Då kan du använda kulleder mot ramen. Gärna justerbart så du kan få till lite caster. (En linje genom spindellederna sedd från sidan lutar bakåt som framgaffeln på en cykel.) Det gör att hjulen vill räta upp sig efter sväng. Även om servot gör det åt dig blir det antagligen stabilare rakt-framkörning utan en massa små korrigeringar. 
Vet inte hur du har tänkt med styrningen, men jag rekommenderar att sätta styrstagen bakom axeln för Ackermanvinkelns skull. Innerhjulet svänger mer vid en sväng eftersom det rullar längs en mindre radie. Det får man till genom att yttre styrleden ligger på en linje som skär linjen mellan spindellederna och mitten på bakaxeln. Med styrstaget framför axeln kommer alltså yttre styrleden att hamna längre ut än om den var bakom. Och det ser lite trångt ut att få plats med det i fälgen. 
Fyrhjulsstyrning ja... Det borde väl bli samma sak i bak då... tror jag...
Det här var svårt utan bilder, men jag orkar bara inte sätta mig med Paint och försöka få till nåt som går att förstå...  
 
 
Sen ska det väl sägas att jag pratar om riktiga bilar här, som bil- och rallycrossmek. Men det borde bli samma sak i mindre skala.
 
			
					
				
				Postat: 29 december 2007, 23:27:23
				av Bamsetroll
				Detta var intressant fick ta o läsa om meningarna ett par gånger nu när man e trött 

,
men om du har lust så får du gärna förklara det med caster, stabilare framåt.
Jag hade 4-hjulsstyrning på donator bilen och det blir lätt svajigt, svårt att sikta in sig på mål.
Men om jag läst o fattat rätt så ska jag luta/snedställa mina kuber?

lite snabbt i paint 

 Så du menar? överdrivit vinkeln lite kanske? 
/Robban
 
			
					
				
				Postat: 29 december 2007, 23:59:56
				av Sparkz
				Ja, fast nu är det negativ caster, vänd färdriktningen så blir det rätt. Linjen mellan lederna ska träffa marken något framför centrum på hjulet. Tänk dig anliggningsytan som en pulka, i punkten där linjen träffar knyter du snöret. (Röd punkt) Det svarta är bara anliggningsytan, inte hela däcket. Svart pil är färdriktning.

Sen har vi Spindeltappslutning, KPI
När du kör på t ex en sten får du en kraft framifrån på hjulet, grön pil. Som du har punkten nu, nära insidan på hjulet (blå) gör den att hjulet vill svänga, bump steering. 
Med fyrhjulsstyrning är det nog lätt att få en orolig bil rakt fram. Helst skulle man kanske ha det så att bakaxeln inte börjar styra med en gång, utan bara vid större utslag på framaxeln. Då har du precision vid små utslag och kan ändå vända på en femöring.
Monstertruckar har bakhjulsstyrningen på en vippströmbrytare på växelspaken, så den används bara när den behövs.
 
			
					
				
				Postat: 1 januari 2008, 22:25:47
				av warpcore
				
			 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 11:13:10
				av sm6xvz_
				körde själv en offroad i skala 1:5 förut med en 26cc bensinmotor, Å det e inte lite krafter att leka med. Ett tips att kolla delar Å konstruktion är att kika in i FG´s katalog. Kan säga att det var jäkligt dyrt att hålla på och uppgradera massa delar pga att orginaldelar va för klent för lite "roligare" körning...
http://www.rc-car-online.de/katalog/index.htm 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 12:27:25
				av danei
				En liten fråga bara vad syftas det på med 4x4x4?
			 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 12:56:28
				av Stinrew
				Jag tror att det står för:
4 hjul i backen(så många hjul som fordonet står på), drivning på 4 hjul, styrning på 4 hjul.
			 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 13:24:34
				av Bamsetroll
				Har inte gjort så mycket mer på bilen, vart inne o köpt kullager till ingående axel på diffarna och monterat dessa.
Måste ta mig iväg och köpa aluminium också, se om jag tar bilen till andrasidan stan (spånga) och fixar det imorn.
warpcore: Tyckte Sparkz lagom svåra förklaring räckte men tack iaf 
 
 
sm6xvz_: hehe jo lär bli en del krafter 

 tack för katalog länken, var mest delar till on-road där iofs.
Rätt coolt att det finns hudraliska broms-ok till dom 
 
danei: kunde inte sagt det bättre själv än "Stinrew"
 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 16:20:09
				av chille
				Bamsetroll:
Kan du då göra mig en tjänst och kolla vad de har för öppettider och försöka memorera det och skriva det här? 
 
Lite svårt att hitta deras kontaktinfo. Deras hemsida hänvisar till tibor.se, och där finns de inte med. Enda i spånga är "ståldepån". Råkade ringa dit igår av misstag, kollade bara på tibors hemsida till en återförsäljare i spånga, tydligen har de två. 

 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 16:33:12
				av Bamsetroll
				chille:
Jora kan kolla det när jag åker dit. återkommer imorn förhoppningsvis
			 
			
					
				
				Postat: 3 januari 2008, 18:51:33
				av sm6xvz_
				Bamsetroll skrev:
sm6xvz_: hehe jo lär bli en del krafter 

 tack för katalog länken, var mest delar till on-road där iofs.
Rätt coolt att det finns hudraliska broms-ok till dom 

 
tja många av delarna och options är samma till on-roads som till off-roadsen.....det som slets sönder på min bil va ju diverse kuggar och kullänkar. Det kostar många tusen per år att hålla på aktivt e en sak som e säkert...
sedan gick hela framvagnen åt fanders efter 2 veckor...Dock var det i plast Å jag va jäkligt glad att jag inte hade uppgraderat till alu för det hade kostat 2-3000 tusen, nu kom jag undan me bara 1200 

 krocka e inte billigt...
plast går sönder lättare men e bra mycket billigare än alu, men vid hådare smällar blir skevt.... en kompromiss.....
men en sak e säkert....det e förbaskat kul att köra 
 
 
slänger in en bild på min gammle bil FG Marder
http://www.thecastle.se/jimmy/marder.jpg 
			
					
				
				Postat: 4 januari 2008, 12:43:58
				av jojje
				Bilkörning och alkohol hör väl inte ihop. Tänk om Sebbe Lille får syn på den bilden. 
 
   
Jag har kört mycket 1:10 och 1:8, men skulle gärna prova på 1:5 nångång.
 
			
					
				
				Postat: 4 januari 2008, 13:38:26
				av JimmyAndersson
				Mycket kul projekt! Synd att man inte har tid att skaffa en till hobby...
Hur stor kommer den bli ungefär?
Såg på en bild där det stod att däcken var på 50cm i diameter, men det stämmer nog inte, även om det vore förskräckligt kul att ha en sådan.  

 
			
					
				
				Postat: 4 januari 2008, 13:50:06
				av jojje
				Omkrets 50cm står det.
			 
			
					
				
				Postat: 4 januari 2008, 15:02:59
				av Bamsetroll
				Vart och köpt lite mer aluminium idag,
blev några "kan vara bra att ha" -bitar också 

2.8kg fick jag med mig denan gång, 210kr 
chille och ni andra som vill hitta till 
Tibnor

Bra med mobilkamera när minnet är kort 

Glömde lägga till att dom har lunchstängt mellan 11-12
 
Några bilder också, inte gjort nåt mer som syns på bilderna,
la dit en linjal på 50cm och en nästan slut silvertejpsrulle 

 för att få en storleksuppfattning.
 
En ny kaross behövs sen också, den gamla är lite för liten 

Skulle vilja ha en av samma modell fast större, nån som vet var man hittar?
Finns karosser till FG bilarna som skulle passa kanske
sm6xvz_: skulle du eller nån annan med en FG kunna ta måtten på hjulbasen?
 
Nästan lika bred som lång 
 
 
Två blyackar får hålla hållningen tills fjädringen är på plats