Sida 2 av 2
Postat: 26 november 2007, 19:41:02
av danei
Tack. Utan rättstavningen i FF skulle det vara mycket värre.
Postat: 26 november 2007, 21:38:33
av n00bl0r14n
Det är stor skillnad att byta generator och bil. Regularorn är inte så himmla dyr och om drivknuten pajjar så byter man den med, för den är ju billig om man jämför vad en ny bil kostar. De generatorer jag har servat har oftast släp ringarn fått stora spår i sig som skulle ha klarat sig på 10000-25000km. Men blir delarn som måste bytas närmare kostsamt som en ny generator så köper man ny. Det är ju klart man byter regulatorn om det är endast den som är trasig.
Postat: 27 november 2007, 11:12:35
av Bumpe
Jag börjar känna mig nöjd så. Blir mest pajkastning.
Nån som känner sig sugen kan ju låsa här...
Postat: 27 november 2007, 13:51:47
av n00bl0r14n
Ja det blev lite OT. Hoppas du fick svar på det du ville.
Postat: 27 november 2007, 16:17:41
av Bumpe
Jo det ska bli 50mm2 hela vägan nu från generator via starten till batteri. 8mm2 till ljusen sen. Kanske en ny jordfläta me...
Postat: 27 november 2007, 16:21:51
av danei
Bumpe: Det är svårt att hitta låsta trådar här. Den här lär inte bli låst utan anledning.
n00bl0r14n: nä just det regulatorn är billig. om den är trasig byter man den inte hela generatorn. Då håller vi med varandra.
En bilgenerator kan generera bra mycket högra spänning är 14,4 om man byter regulatorn. I USA används de en del för 110V i hemmabyggen.
Men frågan är ju om det överhuvudtaget fanns något fel på generatorn i den akutuella bilen.
Postat: 27 november 2007, 17:01:46
av prototypen
Och det är hemskt mycket enklare att byta regulator, man behöver inte ens slaka remmen och två små skruvar mot någon lång genomgående sak som sitter skitigt till. Och lager är ganska enkelt att byta OM de är slut för oss händiga.
Jag skrev ganska tidigt att man kanske inte ska hänga upp sig så mycket på decimalerna. Min gamla Golf fick mycket bättre ljus sedan jag ersatte 2 st 2,5 mm2 dragna inne i allt annat kablage mot 2 st 6mm2 kortaste vägen mellan batteri och generator.
Frågan om decimalerna, är instrumentet kalibrerat någon gång? Är det ett kvalitetsinstrument?
Byta generator gör man när det är fel på den.
Låser trådar görs visst inte på detta forum, men är det någon som är dum så utdelas varning och avstängning.
Protte
Postat: 27 november 2007, 17:56:29
av CL
Var hittar man att det ska vara 13.8v
På mina xenon extraljus står det
Lamptyp: HID 35W
Strömkälla: 9-16VDC
Normal Volt: 12,3V
Normal Ström: 3.2A
Maximal Ström: 5-6A
Arbetsmiljö: -40˚C till +105˚C
Postat: 27 november 2007, 18:33:26
av danei
9-16V låter som något som jag tror de flesta är byggda för. Antagligen vara hans märk med 13,8V som normalspänning. 13,8V är mer likt en bil med motorn igång är 12,3V. Men båda spänningarna ligger ju inom intervallet 9-16V