Sida 2 av 2
Postat: 13 november 2007, 21:10:33
av squiz3r
Och för att det är dyrt, och roligare att bygga själv
Ska ta en titt på FTDI
Tack!
Postat: 13 november 2007, 21:43:40
av H.O
squiz3r,
Jag hittar adressen till LPT-porten i Enhetshanteraren, Portar (COM & LPT), LPT1, och sedan fliken Resurser.
Postat: 14 november 2007, 20:47:54
av bengt-re
Brukar stå i POST också eller i BIOSén
Postat: 16 november 2007, 18:05:48
av squiz3r
har hittat adressen nu. Ska testa lite olika exempel m.m.
--
För att åter gå till topic (gameporten).
Är det någon som har använt CDX biblioteket för att läsa av gameporten på en PC? Eller använt något annat sätt för att läsa av den (i C++)??
Mvh
Postat: 27 november 2007, 12:11:25
av SvenW
Tydligen ingen ??
Själv känner jag det nog som att bygga på ofri grund
"Environment: Windows 95/98/2000, DirectX 3-8, Visual C++ 6"
Eller finns CDX även för Gnu/Linux?
Postat: 27 november 2007, 12:19:38
av squiz3r
Finns det något annat bibliotek ni kan rekomendera?
Postat: 27 november 2007, 12:55:36
av speakman
Postat: 27 november 2007, 14:15:54
av Nisse
electric_man skrev:Jag har alldrig varit med om att det har varit en vibrator i PC'ns kontroller

Min ratt till PC har gameport-anslutning och Force-feedback. Alltså finns det utgångar på gameporten som går att styra.
Mvh
Nisse
Postat: 27 november 2007, 14:36:28
av SvenW
"Finns det något annat bibliotek ni kan rekomendera?"
I Linux finns hur mycket som helst. Eftersom jag inte närmare känner till CDX, så vet jag inte exakt vad det finns för motsvarigheter. (Möjligen finns CDX även för Gnu/Linux ???)
När det gäller bibliotek för grafiska användargränssnintt så finns Qt (C++) och gtk+ (C) och väl minst ett halvdussin till. Själv använder jag just nu mest Xlib, som är basen för de andra.
Och som sägs i IO-port-programming, drivrutiner för spelporten finns sedan länge. Har dock inte använt dem, så min kunskap om just detta är inte så stor.
Postat: 27 november 2007, 16:44:59
av JimmyAndersson
Nisse:
Japp. Pin 12. Vad jag vet så är det den enda.
Används oftast som GND för den tredje och fjärde knappen på vissa joystickar. I musiksammanhang används den för att få ut MIDI-signaler från gameporten.
edit: Sedan finns det tre anslutningar där man kan få ut +5V.
Postat: 27 november 2007, 16:55:21
av squiz3r

På alla andra sidor jag har kollat på står pinne 12 som GND.
Här
och här..
Och här också, med flera ställen
Mvh.
Edit: Och pin15 som står som "midirecive" (ingång) på den andra står som +5v här..

Postat: 27 november 2007, 22:30:51
av pern
Jag använder Microsoft.DirectX.DirectInput för att läsa av Joysticks/Gamepads, funkar även att läsa av gameportens joystick. Dock skippade jag den eftersom upplösningen är för dålig jämfört med USB joystickar/Gamepads. Men jag kodar i C# inte C++.
Postat: 29 november 2007, 17:16:22
av squiz3r
pern: Har kollat lite på det biblioteket, får se vad det blir
Mvh