Sida 2 av 2

Postat: 13 november 2007, 21:10:33
av squiz3r
Och för att det är dyrt, och roligare att bygga själv :D

Ska ta en titt på FTDI :)

Tack!

Postat: 13 november 2007, 21:43:40
av H.O
squiz3r,
Jag hittar adressen till LPT-porten i Enhetshanteraren, Portar (COM & LPT), LPT1, och sedan fliken Resurser.

Postat: 14 november 2007, 20:47:54
av bengt-re
Brukar stå i POST också eller i BIOSén

Postat: 16 november 2007, 18:05:48
av squiz3r
har hittat adressen nu. Ska testa lite olika exempel m.m.

--

För att åter gå till topic (gameporten). :)

Är det någon som har använt CDX biblioteket för att läsa av gameporten på en PC? Eller använt något annat sätt för att läsa av den (i C++)?? :)

Mvh

Postat: 27 november 2007, 12:11:25
av SvenW
Tydligen ingen ??

Själv känner jag det nog som att bygga på ofri grund :(

"Environment: Windows 95/98/2000, DirectX 3-8, Visual C++ 6"

Eller finns CDX även för Gnu/Linux?

Postat: 27 november 2007, 12:19:38
av squiz3r
Finns det något annat bibliotek ni kan rekomendera?

Postat: 27 november 2007, 12:55:36
av speakman

Postat: 27 november 2007, 14:15:54
av Nisse
electric_man skrev:Jag har alldrig varit med om att det har varit en vibrator i PC'ns kontroller :roll:
Min ratt till PC har gameport-anslutning och Force-feedback. Alltså finns det utgångar på gameporten som går att styra.

Mvh
Nisse

Postat: 27 november 2007, 14:36:28
av SvenW
"Finns det något annat bibliotek ni kan rekomendera?"

I Linux finns hur mycket som helst. Eftersom jag inte närmare känner till CDX, så vet jag inte exakt vad det finns för motsvarigheter. (Möjligen finns CDX även för Gnu/Linux ???)
När det gäller bibliotek för grafiska användargränssnintt så finns Qt (C++) och gtk+ (C) och väl minst ett halvdussin till. Själv använder jag just nu mest Xlib, som är basen för de andra.

Och som sägs i IO-port-programming, drivrutiner för spelporten finns sedan länge. Har dock inte använt dem, så min kunskap om just detta är inte så stor.

Postat: 27 november 2007, 16:44:59
av JimmyAndersson
Nisse:
Japp. Pin 12. Vad jag vet så är det den enda.
Används oftast som GND för den tredje och fjärde knappen på vissa joystickar. I musiksammanhang används den för att få ut MIDI-signaler från gameporten.

edit: Sedan finns det tre anslutningar där man kan få ut +5V.

Postat: 27 november 2007, 16:55:21
av squiz3r
:S På alla andra sidor jag har kollat på står pinne 12 som GND.

Här

och här..

Och här också, med flera ställen

:)

Mvh.

Edit: Och pin15 som står som "midirecive" (ingång) på den andra står som +5v här.. :)

Postat: 27 november 2007, 22:30:51
av pern
Jag använder Microsoft.DirectX.DirectInput för att läsa av Joysticks/Gamepads, funkar även att läsa av gameportens joystick. Dock skippade jag den eftersom upplösningen är för dålig jämfört med USB joystickar/Gamepads. Men jag kodar i C# inte C++.

Postat: 29 november 2007, 17:16:22
av squiz3r
pern: Har kollat lite på det biblioteket, får se vad det blir :)

Mvh