Sida 2 av 3

Postat: 12 november 2007, 17:00:58
av sm6xvz_
sodjan skrev:> om PC'n ändå står på för att den finns på ett kontor,

Vad har "kontor" med detta att göra ?
Är kontoret bemannat dygnet runt ?

"ServerPC" ?? En *server* är per definition inte "personal"... :-)
(OK, jag förstår vad du menar...)

> Eller kanske en HTPC!

Vad nu än en HTPC är, vad är det som gör att den skulle behöva
gå dygnet runt ?
hihi med elen inräknad i hyran så står alla datorer pådygnet runt :P

Postat: 12 november 2007, 17:07:58
av Zyxel615
Växthuseffekt, någon?

Postat: 12 november 2007, 17:19:42
av Johan.o
Fast som alla vet så slutar sådant slöseri alltid att dom går över till individuell mätning av el, för eller senare..

Postat: 12 november 2007, 21:01:48
av IceBear
Det är en missuppfattning att alla kontorsdatorer stängs av när arbetsdagen är slut! Många står på dygnet runt. Givetvis är det vansinne och ett stort resursslöseri på ström och på vår stackars planets resurser. Men så är det. Det går dock sakta framåt, lite väl sakta tycker jag.... Alla företag skulle ha en policy för att spara ström !

Att jag nämde kontor, server och HTPC var därför att det är den typ av datorer som jag tror står igång mest timmar Och vill man ha namn och nummer presenterade innan man lyfter luren så måste datorn stå på.
Men du har rätt, datorn måste inte stå igång bara för att man har en NIM, den sparar ju faktiskt 100 nummer i sitt eget minne, sen när man startar sin dator så kan man ställa in att allt ska föras över och då plockas även namnupgiftera ner från Internet och sparas i databasen (kontaktlistan).

Men för att återgå till samtalspärren, så kan det vara så att en dator måste stå på för att den ska fungera, iallafall den spärrbox jag länkade till.
Fast på nätterna kanske det inte ringer nån, då kan man ju ha den avstängd.....

Eller man kan tänka sig en spärrbox som kan programmeras via datorn med de nummer som ska tillåtas/spärras, sen fungerar den som standalone för övrigt. Det vore ju mest ekonomisk ur strömsparsynpunkt.

Jag har en spärrbox som programmeras via en vanlig tonvalstelefon, man behöver ingen dator alls. Men den kan bara spärra utgående samtal tyvärr....

Postat: 23 februari 2008, 16:14:13
av IceBear
Ingen som kan tänka sig att göra en prototyp som funkar ihop med en NIM och "vispa" ihop en programvara ?
Jag kan nog fixa sponsring med en NIM iallafall :)

Postat: 23 februari 2008, 17:30:49
av blueint
Vilken miljö ska klienten fungera i ..?
Tänker du dig Telefonjack(PSTN) -> "NIM" -> PC -> LPT1: -> Relä ..?
Står inget på NIMs produktbeskrivning att den klarar att bryta samtal el likn. Endast ta fatt på telefonnummret (MT8870 i farten? :D ).

Postat: 24 februari 2008, 22:25:00
av vfr
sodjan skrev: Vad nu än en HTPC är, vad är det som gör att den skulle behöva
gå dygnet runt ?
Om man använder HTPC:n för att spela in TV-program så är det bra om den är igång alltid för att sköta inspelningar. Jag vet inte om det idag finns någon funktion för att starta upp en HTPC på en fördefinierad tid när en inställning skall starta. Dom grejor jag kör med har inte det iallafall.

Postat: 25 februari 2008, 02:01:40
av blueint
Tror ACPI kan fixa det. Om inte annat så kan en MCU pinga Wake-On-Lan anslutningen om det behövs.

Postat: 25 februari 2008, 09:05:36
av IceBear
Javisst
Telefonjack(PSTN) -> "NIM" -> PC -> LPT1: -> Relä .. låter som det skulle fungera.
Eller Telefonjack(PSTN) -> "NIM" -> PC -> Com2: -> Relä ..

NIM'en klarar inte att bryta samtal, den bara samlar in informationen och sparar den på PC'n (beroende på vilken mjukvara som används) MyCid sparar i en accessdatabas, NIMTOY sparar i en vanlig textfil.

Men det måste väl till en extra programvara för att vit/svartlista nummer och att bryta samtal mm

Postat: 25 februari 2008, 20:38:28
av OpelGT
Jag byggde en enkel variant som svarade när ett hemligt nummer ringde.
MT8870 ger en puls för varje tecken den tar emot. 4017 räknade antal tecken. En sista krets kollade om 4017 var på tecken fyra när 8870 fick ett "C" som motsvara slut. I så fall svarade den.
Av egen erfarenhet är det betydligt bättre att svara, för då dröjer det först en och en halv minut innan "teoristen" kan göra ett nytt försök."

Postat: 25 februari 2008, 23:42:38
av IceBear
Vajert :)
Då är det bara att bygga vidare på den så att de som ringer får höra ett förinspelat meddelande "Hej, vi kan tyvärr inte ta ditt samtal eftersom vår företagspolicy är att endast svara på oficiella ej skyddade nummer. Du är välkommen att ringa tillbaka från ett sådant nummer såvida du inte ringer från någon telemarketingservice, Tack!"

Postat: 26 februari 2008, 08:05:38
av Oblivion
Ha jag skulle aldrig ringt upp er...

Postat: 26 februari 2008, 08:48:26
av IceBear
Vad lugnt och skönt det skulle bli :)

Adda sen även att man kan spärra nummer från en egen lista också och inte bara dolda nummer.

Postat: 26 februari 2008, 08:48:50
av Micke_s
Fattar inte att folk ska ha hemliga nr. (visst det finns specifika fall där personer behöver det, men i normalfall nej). Att ha hemligt nr tyder på att den andra personen döljer något och jag blir direkt allergiskt mot svara.

Det skulle vara som du får besök men de står i rånarluva vid dörren och vägrar idetifiera sig förän du har öppnat dörren, skulle du öppna dörren??.

Postat: 26 februari 2008, 09:05:56
av Oblivion
Och å andra sidan fattar inte jag att det kan vara så jävla svårt att svara i sin telefon... Svarar inte folk skiter jag i å hjälpa dom helt enkelt, det kostar ofta mycket pengar för deras del med....

Jag ringer alltid med dolt nr nuförtiden i tjänsten, mest för att man kunde få skumma samtal kl 20 på kvällen av nån tomte ibland

Att ringa med dolt nr privat kan jag hålla med om är dumt, men i tjänsten lämnar jag bara ut mitt nr om någon frågar efter det