Ja, dags för uppdatering igen.
Dagen började med lite shopping:
Fogskum, M16 gängstång och gänglåsning
Styvade upp X-rören på följande vis:
M16 gängstången kapades 20mm kortare än rören.
Jag borrade spillbit med en 22mm hålsåg, ej genomgående.
Rören passade tajt i cirkeln.
Påfyllningshål 8mm för skum, genomgående.
Spik för att lyfta gängstången så skummet kan passera.
Fyllde skum underifrån, räknade 1001, 1002, 1003, 1004, 1005.
Höll emot gängstången i ovankant med fingret då den ville lyfta lite.
Täppte till påfyllningshålet med en 8mm träplugg med lim på.
Tillbringade 3 timmar med att torka överskottet som sakta men säkert
kom upp i rörens ovankant.
Det hade säkert räckt att räkna till 1003...
När det hade torkat lät det riktigt stumt och bra när man knackade på dem.
Nä, kullagren är inte felvända...
Monterade på detta vis ligger samtliga lager dikt an emot rören, viktigt !
Tips: Känn med fingret så alla lager snurrar när du drar åkvagnen.
Åt vilket håll du ska montera dem, det kan bara provning avgöra.
Portalens sidor har fått en extra 10mm mdf som limmats fast.
Brickor lades in före limning, de är rörliga då utrymmet för mutter gjordes överstort.
De två brickorna för Y-rören har 28mm diameter, alltså betydligt större än rörens diameter.
Detta för att inte rören ska deformera mdf'en.
De genomgående hålen har samma diameter som min 10mm-hylsa.
Ser skumt ut va? Lugn, det klarnar.
Med täcklock ser det genast bättre ut.
Locken är lackade separat, monterade för fotots skull.
Jag har använt täcklock för karmskruv (dörrkarmar) och ett litet större plastlock ifrån samma byggvaruhus.
Gaveln till vänster är bara tillfälligt monterad.
Aluprofilerna för T-spår skruvade jag fast i fräsbordet, 13mm träskruv med försänkt skalle.
Här anas också en extra frontplatta längst ned i bild.
Den lodräta delen av gavlarnas insida är inte rundfrästa ifall jag vill göra ett stort kryss-stag tvärs över.
(Hoppas jag slipper)
Här syns också täcklocken som döljer de stora hålen i fräsbordet.
Locken sticker inte upp, de är nedtryckta i hålen.
Här syns frontplattan lite bättre.
Så, det var allt för denna gången.
