Sida 2 av 3
Postat: 20 september 2007, 22:49:49
av TomasL
Förvisso vore en UV-Laser bäst, men de verkar vara så förb dyra och stora.
Att UV-Led fungerar i en ljuslåda, är nästan naturligt, med tillräckligt lång exp-tid fungerar vanliga lysrör också, frågan är om det går att få upp nån fart på plottningen med UV-Led, eller om det tar nån dag eller så att plotta.
Postat: 20 september 2007, 23:22:14
av Henry
Stora vet jag inte men dyra kan jag nog hålla med om att dom kan vara. Jo plottringen får nog göras rätt långsamt om mman använt vanliga leds och det hade nog kunnat bli en del jobb med att få en tillräckligt koncentrerad stråle från ett knippe sådana för bara en tror jag nog nästan tar aldeles för lång tid. Men sedan vet jag inte hur pass känsligt fotoresist är om det reagerar proportionellt mot styrkan i UV ljuset. För hade det då varit en koncentrerad UV-laser stråle istället så borde det ju gått väldigt snabbt isåfall tycker man.
Postat: 21 september 2007, 00:06:21
av TomasL
Hmm, dyra var de med besked, $22k och uppåt verkar det som.
Fokusera en UV-diod borde iofs inte vara några problem, hitta en vettig parabolisk spegel är nog värre gissar jag.
Sedan som sagt, exponeringstiden/plottningshastigheten blir väl nått man får exprimentera sig fram till.
Det finns ju iofs LEDar med rätt smal strålvinkel.
Kan undra egenteligen hur mycket uv som kommer ur en ljuslåda när man använder vanliga glasskivor.
Förlusterna från dioden beror på spegeln, fokuseringen går ju att göra utan förluster.
Postat: 21 september 2007, 07:53:37
av Cenorpa
Men en blue-ray laser ligger ju nära UV-, den är ju snarare violett än blå och dom är inte så dyra. 25mw ligger dom väl runt också?
Postat: 21 september 2007, 08:11:48
av TomasL
Det kanske vore nått.
Postat: 21 september 2007, 08:23:11
av TomasL
Hmm, det verkar inte gå att köpa blue-ray lasrar, i alla fall inte för vettiga pengar.
PS3 äter upp allt som produceras tydligen.
Postat: 21 september 2007, 08:58:12
av speakman
Hm, PS3 är ju en riktig "multimaskin". Kanske det går att göra kretskort med den också slutligen? Äntligen en vettig maskin för alla i hushållet...

Postat: 21 september 2007, 09:00:54
av TomasL
Runda med ett hål i mitten, bör ju gå bra

Postat: 21 september 2007, 12:41:38
av dar303
Det går att köpa bluray-moduler för ca 40$, reservdelar till PS3.
Det finns ett samköp på
http://www.laserpointerforums.com , kolla i "groupbuys".
Det är tre laserdioder i en, en IR, en röd och en blå/lila.
Det är enkelt att ta isär men väldigt ESD-känsligt och även värmekänsligt.
För att montera dioden med fokuslins så används enklast kapslingen till en röd 5mW modul från Aixiz
http://www.mfgcn.com/ , den kostar 4,5$ + frakt (ca 7$) och det går på nån vecka att få den, jag fick min i förrgår!
Här finns mer info om bluray-lasern:
http://www.electricstuff.co.uk/violaser.html
Postat: 21 september 2007, 14:05:24
av dennis
En annan metod vore väl att använda sig av
EDM metoden.
Då slipper man ju framkallning och etsning.
Jag tror att det kan fungera, verkar nästa så självklart så det borde finnas maskiner som gör mönsterkort på det sättet...
Är väldigt sugen på att bygga någon enkel provsnurra för det...
Postat: 22 september 2007, 15:05:15
av Eson
Precis min tanke när jag läste denna tråden. Man skulle nog kunna använda vanliga blyertspennor som elektrod.
Postat: 22 september 2007, 15:40:54
av Henry
Dom innehåller grafit och en del bindmedel och bindmedlet hade kanske inte varit så bra att få med i det hela så det hade då kanske varit bättre med rena kolstavar istället som man vässat till.
Postat: 23 september 2007, 03:23:52
av blueint
Om man räknar på hastigheten och laserns effekt utan värmeavledning:
$x = 1; # [meter]
$cu_c = 4.73*10**6; # [J/kg]
$y = .25/1000; # [meter]
$cu_thick = (.002/2.54)/100; # [meter]
$cu_p = 8920; # [kg/m³]
$P_laser = .210; # [Watt]
$v = $x / ( ($cu_c*($x*$y*$cu_thick)*$cu_p) / $P_laser);
printf("%f cm/s\n",$v*100);
En 16xDVD/RW laser på 210 mW ger en hastighet på 0.25 cm/s. Dock så förutsätter det att effekten som kyls bort är signifikant mindre än effekten som tillförs.. Räknar med att minst 1-10W behövs, snarare 10W iofs.
Alternativ:
1) Riv ut lasern + prisma (el led stripe i nyare) från en Laserskrivare. Låt den sedan exponera laminatet med UV ljus direkt.
2) Bygg om en laserskrivare (el bläckskrivare) så att tonern fästs direkt på laminatet. Varvid fusern smälter fast tonern på laminatet.
3) Bygg vidare på killen som exponerade mha TFT skärm.. Skärmar från radiologi (t.ex. mammografi) har dpi som är lämlig. Speciellt om man kan belysa med UV istället för vitt ljus.
4) EDM teknik OM man kan göra ett huvud litet nog för att få precision nog. Utan att det blir överslag mellan elektroderna istället för mellan laminat och EDM elektroder.
Postat: 23 september 2007, 03:46:30
av jojje
Jag vet inte så mycket om EDM-teknik. Men om ena polen ska vara kopparskicktet på laminatet, så tar det inte lång stund förän man har isolerat även ställen man inte kört färdigt. Det blir inte lätt att styra så man hela tiden bara kör i "jordat/kopplat" material.
Sen är det väl väldigt lite material som försvinner i taget, så det tar en enorm tid att bearbeta allt som ska bort, för att få normala isolationsavstånd.
Postat: 23 september 2007, 04:32:59
av JimmyAndersson
Punkt 3: Jag började för länge sedan på en TFT-UV-box (döpt till tUfVt.)

Ljuset består av både UV och vitt ljus. Det fungerade ganska ok, men tyvärr så hände något med displayens kontrollerkort, så det ligger på reparationsbordet i väntan på tillräckligt med inspiration från husse för att bli lagat.
Det som känns mest intressant för min del nu är bläckstråle-utskrift direkt på laminatet. Har skaffat lite olika bläck, men inget har riktigt hållit vad säljaren lovat. Dvs, det har inte varit vattenfast. Snarare vattenbaserat. Men när man väl hittar rätt bläck så tror jag att detta kan bli den snabbaste och mest självgående metoden för att göra kretskort.
Lägger man sedan till en "lödpasta-utklickare" och Pick&Place-modd till CNC'n så kan man i princip göra kretskort genom att bara trycka på några knappar.
edit: Glömde skriva något om etsningen.
Om man har likadan värme och blandning av vätskan varje gång så kan man även automatisera ets-processen. Jag har märkt att man kan bestämma ets-tiden utifrån hur mycket som ska etsas bort på kortet. För att få reda på tiden kan man låta ett program gå igenom en bildfil av layouten och beräkna hur mycket som är svart (banor) och hur mycket som är vitt (bort-etsat).
edit 2: Hoppsan. Det blev visst ordentligt off-topic. Tråden handlade ju om laser.
