Sida 2 av 2
Postat: 24 augusti 2007, 06:55:01
av Variosboy
oj, fått många svar sen sist jag tittade ser jag!
Hoppas jag får med svar på alla frågor nu då!
Jag jobbar som smärglare på rolls royce (vi tillverkar vattenjettar och propellrar storlek större).
Först tänkte jag använda mig av tryckluft som någon här förelsog, men efterssom vi rör oss så mycket i och runt grejerna, så skulle det bli på tok för krångligt med en slang som man måste hålla koll på hela tiden.
Batterierna består av 4st seriekopplade 1,5V 3400mAh-celler.. kan utan större problem använda två sånna batterier, antingen seriekopplade för högre spänning, eller parallellkopplade för att orka med längre..
Kräver inte mer än någon/några graders sänkning på luften, krävs inte jättemycket för att det ska kännas behagligare än nu.
Har tänkt köpa mig ett element och pröva min idé, kostar ju inte många kronor. tänker sätta en kylfläns på vardera sidan, på kallsidan sätter jag en superfinfördelad kopparfläns som kommer att sitta i fläktens insug, och på den andra hamnar en fläns med fläkt på. återkommer med bilder när jag kommit så långt!
Postat: 24 augusti 2007, 14:02:51
av netrunner
Mitt förslag är att ha två (eller flera) vanliga frysklampar.
Alt1. Man bygga en primitiv värmeväxlare av au-plåt och siliconlim (leder värme bra).
Alt2. Man sätter en PC CPU-kylare med fläkt mot frysklampen. Luften måste in i en box med kylaren/fläkten innan den kan gå vidare till masken. Fläkten har hög kapacitet och "tvingar" luften mot den kalla kylflänsen fler gånger om innan den går vidare.
Frysklampar är low-tech och billiga. Man kan ha 30st i en frys om man vill eller så har man 4-5 färdiga "lådor" i en frys. Vet man att man kommer att behöva fler så kan man ta dom med sig i en frysväska.
Alt 3. Man bygger allt inne i en frysväska med en slang till den.
osv osv...
Postat: 24 augusti 2007, 14:15:02
av ToB
netrunner skrev:
Alt1. Man bygga en primitiv värmeväxlare av au-plåt och siliconlim (leder värme bra).
Blir det inte onödigt dyrt med guldplåt?

Postat: 24 augusti 2007, 23:28:50
av xxargs
Kan kylaggregatet sitta i något bälte/ryggsäck rent arbetsrörlighetsmässigt?, Korta slangar mellan rycksäck/sidohöster borde inte störa så mycket (har jobbat lite med gruvhjäm med lampa och mer eller mindre tung blyack sittande i bältet hela dagar, och detta var inte så störande i arbetet sas.)
Is har 80 kal/gram (= 336 joule/gram) i kylkapacitet, och för 12 Watt kylverkan motsvarar det att smälta 128.6 gram is per timme
Netrunners kylklampsiden är inte dum alls om man tillåter andningsluften passera 1 eller 2 Is-klampar på vägen in, förmodligen också en lättare lösningen än att skapa samma kylmängd på elektrisk väg mha. batterier o peltier.
Bygg så att det är jättelätt att byta isklampar typ 1 ggr i timmen och ha frysboxen lättåtkommlig, fylld med isklampar att byta mellan. se till att bygga så att kondens kan rinna iväg med en slang på ostört sätt - oavsett kylmetod så kommer det alltid bildas kondens i större eller mindre mängder (varje gram fukt som fälls ut per timme motsvarar 0.67 Watt i stulen kylkapacitet) - är det som nu i rötmånetider med 80% fuktighet så blöder det ut fukt redan vid några få grader sänkning...
---
Om jag mins rätt så fans det små kylaggregat med kompressor i typ stor knytnäves storlek för kallvattensakvarier för många herrans år sedan typ 70-talet, vem vet det kanske fins tämligen små motsvarande för kyla i segelbåtar etc. där man har tillgång till långspänd elström (12 Volt) i mindre mängd och gjorda för sjögång - problemet med kompressorer i allmänhet annars är att de inte gillar stora rörelser, vickningar etc. medans de är igång - kan då få vätskeslag om dessa suger in olja iställe för kylmedier om de lutar/skvalpar för mycket...
- ingen kylspåbsbyggare/exprimentvillig kylnisse som skulle kunna bygga ihop en kylaggregat med batterier i en smidig ryggsäck med tillhörande friskluftshjäm???
R134A (som används i Bil-AC) är ganska lätt att hitta om man vet var man skall leta - tror att dom flesta i den här mötet har hållit i en sådan sprejburk med lång pip/slang och frost i ändan någon gång, eller blåst bort damm etc. med den torra versionen av dessa produkter

- det kompletterat med hårdlödningskunskaper, amputera en båtkyl/frys av kompressortyp och en vakumpump från jula så...
Till slut - om någon börja tänka sig seriös utveckling/tillverkning - Hur mycket är man beredd att betala för detta i industrin ???
Postat: 24 augusti 2007, 23:54:42
av TomasL
Luftmängden genom masken är så liten så det kommer inte ens att märkas, även om man kyler luften till säg 20 grader, dessutom är jag tveksam till om ni har lusst att bära på ett 60Ah bilbatteri samt 10 kg kylmaskin mm på ryggen.
Postat: 25 augusti 2007, 00:07:25
av Henry
Jag hade dock testat med peltier bara för att se men om det gått men se till att flänsen på den kalla sidan inte är så stor för det kan bli en stor belastning på elementet så att den varma sidan inte riktigt hinner med att avge värmen vilket sänker effektivitet på elementet vilket gör att den kalla sidan inte blir lika kall. Så det skall normalt vara en mycket större fläns på den varma sidan än den kalla så fungerar det som det skall.
xxargs: En kompressor i ministorlek för tex 12V hade nog varit idealt dock en del extra jobb med bla rördragning men det hade varit fullt möjligt och väldigt energieffektivt. Priset om något ställe hade tillverkat en sådan här kylgrej skulle jag nog tro hade hamnat på ett antal 1000-lappar då det varit lite specialgrejer involverade i det och småplock vid tillverkningen även om kanske inte ingående grejer varit så värst dyra.
R134a är som sagt lätt att få tag på dock hade jag nog själv använt R290 (propan) till detta för jag har för mig att det har bättre egenskaper vad gäller att transportera värme än R134a och är dessutom kompatibelt med samtliga olika oljor som kan finnas i en kompressor vilket R134a inte är.
Postat: 25 augusti 2007, 00:49:11
av TomasL
Henry, snarare tvärtom.
R134a är kompatibelt med alla dagens oljor.
R290 vill hellst ha minerarolja, vilket inte används idag.
R134 i kvalitet för kylteknik, kan du inte köpa "i princip" såvida du inte är akrediterad av SWEDAC.
Den kvaliteten du hittar i div kylspray är inte tillräckligt ren, dessutom begår du ett lagbrott, med risk till fängelse i upp tll 2 år om du försöker.
Den R290 (propan) du kan få tag på är i verkligheten en skitgas som rostar upp kompressorn på nolltid, då den innehåller för mycket fukt och syre bl.a.
Riktig R290 för kyla, är dock en helt annan sak.
Dessutom måste du använda en kompressor avsedd för R404 eller liknande om du skall använda R290.
Postat: 25 augusti 2007, 02:42:17
av Henry
Håller inte med om att R134a kan blandas med alla sorters oljor som används inom kyltekniken och då även i alla typer av kompar som används inom detta. Gasen klarar polyolester och polyalkylen glykol men är inte kompatibel med mineralojebaserade oljor och alkylbensen typer. Propan är däremot kompatibel med alla dock aningen lite bättre med vissa än andra. Har för mig att propan idag brukar användas tillsammans med POE olja. Däremot är dom vanligaste förekommande oljorna just dom två förstnämnda men det är inte det samma som att den blandas med dom som däremot propan gör.
Att R134a som bla finns i tex vissa Airdusters inte är samma högrena fuktfria typer som används just inom kylteknik är ganska så uppenbart och hade förstås inte heller rek dessa för industriell serietillverkning av något.

Dessutom får man normalt inte köpa dessa högrena gaser som privatperson om man inte har en registrerad kylfirma.
Den lilla mängd syre men desto större mängd fukt som jag absolut håller med om normalt finns i propan tuber hinner inte direkt reagera med något då bara ett litet lätt extra tilltaget filter i systemet snabbt tar hand om fukten som kommit med som syret annars hade reagerat med i kontaken med järnet. Dessutom, och som gör en ännu mindre riskt för ev rost, är att samtliga metalldelar i hela kompen är konstant täckta med ett tjockt lager olja så syret inte direkt kan komma åt järnytan. Men tom dom små filtren klarar av hela 3 droppar vatten vilket normalt är mer än vad som kommer in i ett litet hemmabygge. Men för att vara säker så kan man bara istället sätta dit ett lite större än vad som normalt behövs. Detta gör jag och har aldrig heller stött på några problem med fukt eller rost i en komp även efter några års körning.
Angående större komp så kan det visa sig att om man räknar på vad man behöver att det är inte alltid är nödvändig med en kraftfullare komp som R404 kompar är då denna gas har ett högt tryck som är ca 36% högre än propan vid rumstemp och tom dubbelt vid högre. Efter att kollat upp vilket tryck som behövs när jag har gjort några system med propan i så har det oftast räckt med vanliga kompar för R134a utan någon som helst risk för överbelastning då trycket bara blev knappt 2 bar högre än med R134a vilket inte var några som helst problem för dessa kompar.
Postat: 25 augusti 2007, 09:33:29
av TomasL
Det finns indag i princip inga kompressorer som levereras med andra oljer än ester eller PAG.
Mineralolja kan du få om du specielbeställer en komprossor frå ex-vis Bitzer eller Bock, dessa kompressorer är då avsedda att snurra med HC.
Orsaken till att man helst vill använda mineralolja till HC är att smörjförmågan blir betydligt bättre då HC tenderar att blanda sig lite för mycket med oljan.
Du får inte ens köpa Köldmedia om du har registrerad firma. Din firma måste vara ackrediterad av SWEDAC.
Ett torkfilter klarar av att hantera några hundra ppm fukt i ett system, gasol/propan innehåller normalt 1-2siffriga procent fukt.
Förutom fukt finns det även en stor andel icke kondenserbara gaser som tenderar att knäcka kompressorns ventiler, då man får kraftiga tryckstötar pga detta.
Fukten och syret i propanen reagerar med oljan och förstör dess skyddande egenskaper, varvid smörjförmågan försvinner, om inte kompressorn skär ihop pga avsaknad av smörjning får man rostbeläggning påbl.a. kompressorns ventiler.
Normalt sett, så kan man köra R134 i en R404 kompressor, men inte tvärtom, då R404, R290 mfl köldmedier med höga tryck kräver högre startmoment, dvs en annan motortyp.
Visst kan man lyckas köra en R134 kompressor med 404/290 osv men det är bara ren tur iså fall.
Har jobbat med HC inom kyla sedan -98 och gör en del internationell konsulting inom område Kolväten som Köldmedia.
Postat: 25 augusti 2007, 20:10:55
av Henry
Frågan var mer om att R290 var blandbar med alla oljor på marknaden om sedan vissa knappt används idag eller att det bara är lite speciella kompar som har dess oljor i sig är kanske inte riktigt relevant i den frågeställningen, men det kvittar.
Angående rost så är detta faktiskt ingenting som jag har sett i några kompar jag använt under en längre tid då jag har öppnat några just för att kontrollera det samma då jag också hört att det kan bli rost i dom av propan som innnehåller en del fukt. Jag har dock inte sett något på varken ventiler, kolv eller någonstans på insidan av dom jag kontrollerat. Vem vet det är kanske ovanligt ren propan jag får tag på..
Det med 3 droppar är någonting som jag för några år sedan hörde från Danfoss som vi hade ett samarbete med på jobbet. Detta var under sommaren och semestertider skulle jag väl tro och om hon då som jag pratade med tillhörde kategorin kunnig personal som visste vad hon snackade om eller om det kanske var någon mindre kunnig vikarie låter jag då vara osagt för du har nog mer koll på den delen verkar det som än henne.
Angående komparna så ser jag ingen anledning att det skulle vara ett tryck på trycksidan så att dom behöver ett stort startmoment i ett system med kapillärtub efter tryckutjämning på båda sidorna. Så att en R134a komp fungerar och startar med R290 ser jag inte som ren tur, men givetvis så startar den inte om man direkt efter stopp utan tryckutjämning försöker starta den igen. Skall man däremot starta en komp med ett mot tryck så behövs givetvis både ett högt startmoment som en kraftigare motor.
Nej nu får det räcka med offtopic för mig.
Postat: 25 augusti 2007, 22:06:28
av xxargs
har surfat ock läst lite hos danfoss sidor, och där kan torkpatronernas torkförmåga mycket riktigt definieras som 'antal droppar' (0.05 ml/st), i milligram eller hur mycket kylmedel med en viss vattenhalt den kan torka ut - ja en jäkla röra rent ut sagt...
1000 ppmW = 1 gram vatten per kg kylmedie = 20 drops
En av danfoss minsta torkar kan absorbera 4.5 gram vatten (dvs. torka ca 4.5 kg R134A från 1050 ppm till 50 ppm) och formeln refereras till:
Drops of water = (kg of refrigerant × (Initial PPM of water - Final PPM of water)) / 50
vidare av kanske intresse, vätskeflödet av flytande kylmedel är
R22/R410 = 0.32 l/min för 1 kW kyleffekt
R134A = 0.35 l/min -"-
R404A/R507/R407C = 0.52 l/min -"-
Med andra ord är det ganska stora mängder kylmedier som rasar runt i en AC, medans hade det varit möjligt att använda vatten så hade det räckt med ca 0.011 l/min för samma kylmängd... - vatten som dunstar kyler typ 35 ggr bättre än motsvarande mängd R134A (typ kylspray)
---
TomasL: du som verkar insatt
Vilka utbildningar måste man gå och hur mycket arbetspraktik måste man klara av (3 år?) innan man når '2:3' kylcert och därmed möjligheten att köpa och fylla/tömma kylmedium lagligt, det är ju villkoret innan man kan starta egen kylfirma liksom...
[ser helt klar ett hönan och ägget, problem här, speciellt om man vill sadla om eller ha sidofirma]
Postat: 25 augusti 2007, 22:15:19
av TomasL
xxargs vi tar det i en separat tråd.
Postat: 25 augusti 2007, 22:38:59
av TomasL