Induktiv givare + triggskiva

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Vissa bilar har en kabel som går till bilstereon med "hastighets-information".
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Andy:Fast isf. bör man inte använda sig av ABS systemet ifråga. Att mixtra med bilens säkerhetssystem är inte att rekommendera.

Bättre då att ha en extra sensor monterat bredvid som TomasL skriver.
John

Inlägg av John »

Bilen ifråga är en Volvo 142 årsmodell 1973. Så det finns tyvärr inga befintliga elektroniska givare, och eftersom växellådan är utbytt mot nyare modell saknas även fäste för hastighetsmätarwire.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ja, det är ju säkrare klart men om man inte belastar utgången så fungerar det ändå.

John; Jag tror att luckan från en 240 med givare passar på din axel (30-axel), då kan du borra dit magnet/er i kronhjulsfästet och du har pulser.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Redig bil! :tumupp: Om du vill göra det snabbt så funkar cykeldator perfekt till detta. Man kan sätta givaren på mellanaxeln eller dylikt så slipper man problem vid hjulbyte.

Men troligen inte så du vill ha det på en såpass fin bil!

Håller, "as I write", på att mixtra ihop en dylik räknare med PIC. Återkommer med resultat i annan lämplig tråd. Om jag kommer ihåg så länkar jag! :)

Edit:Härhar jag mickat ihop mätaren skulle lätt kunna modifieras till hastighetsmätare.
Skriv svar