Sida 2 av 5
Postat: 10 juli 2007, 19:46:30
av BoF
Flytta på en radio/stereo gör man knappast, den tillhör bilen. Syftet med att motordator kopplas ihop med radion/stereon är ju ett stöldskydd.
Postat: 10 juli 2007, 20:17:26
av Jim_the_one
Hmm Saab eller "Jag rullar" skulle ju vara intressant att veta om det är så på Saab då jag tänkt att byta ut orginalstereon till Saabs orginalnavigator med stereo.
Eller så får det bli någon hemmasnickrad variant.
Postat: 10 juli 2007, 20:27:35
av BoF
"Jag rullar" är det som gäller får mig
Vad jag har förstått så är det stereon som knyts till datorn i bilen, så det borde gå att bytta den till en ny, men här är jag antagligen ute å cyklar då jag inte vet mera än vad försäljan sa en gång i tiden, bästa vore nog att höra sig för hos din service verkstad.
Postat: 10 juli 2007, 21:03:49
av v-g
Tyvärr tror jag en stor del av anledningen att de kopplar samman bilstereon med bilen är att biltillverkaren själv ska kunna stoppa i en billig skitstereo och sen ta hutlöst betalt för den. Visst det är inte rustagrejjor men ibland är det snudd på.
Ska man sen bygga något själv så ryker displaystyrningen uppe i hastighetsmätaren etc (sånt man gärna vill ska fungera). Inte helt omöjligt att koda om med en PIC/AVR men hur många kan det? :-x
Postat: 10 juli 2007, 23:20:30
av 13th.Marine
SAABs LCD-enhet till Radio och Volvos CD-spelare "Gifts" in till bilen på verkstad och kan kosta en hel del, vill minnas att Volvo tar 150kr för Firmwaren + Arbetskostnader.
Postat: 10 juli 2007, 23:37:24
av kimmi
Hi,
PaNiC: Naturligtvis vore det åtråvärt att använda originalstereon från 1985
der er tala om en Radio från 85 inte 2006 ..
Vist går det a låsa up den DEX-77 om PaNiC kan 'Dump' eeprom det ved jeg
aven Volvo Cr905/906 er inget problem a fixa code till.
Postat: 11 juli 2007, 10:59:05
av mrMagoo
Inte riktigt Pioneer....
Men
Här ligger ett program och instruktion som hjälpte mig när jag skulle låsa upp original radion i min "Clio Electrique -96"
Instruktionen fick jag rätt att lägga ut på elbils forum av upphovsmannen hoppas han inte blir ledsen i ögat när jag lägger ut den här.
Postat: 11 juli 2007, 13:52:32
av PaNiC
Tack för alla förslag så långt. Kimmi, jag ska testa att dumpa EEPROMet och när jag är igång ändå prova att ta bort det helt. Det kan ju inte gå mer än åt helvete.
Just nu sitter jag dock på Arvikafestivalen, så det för dröja till nästa vecka. Tog inte med lödjärn osv

.
Postat: 11 juli 2007, 13:59:07
av kimmi
Hi,
You need to dump data from eeprom ( to calculate code) !!!!
i need the dump for this else i cant find your code
If you remove all data in eeprom it dont work ...
you can send me the radio serialnumber (from label on radio) model + numbers as PM
Postat: 11 juli 2007, 15:50:22
av vfr
Jim_the_one> Inget problem att stoppa in något annat i en 9-5:a. Skall du ha originalprylar så behöver den gamla skiljas från bilen och den nya giftas in. Det görs med diagnosverktyget Tech2 hos SAAB.
Skall du ha eftermarknadprylar så behövs inte den proceduren om du någon gång vill montera tillbaka den gamla originalradion eller skall slänga den. Vill du däremot kunna sälja den som reservdel till någon annan så måste den skiljas ur annars blir den värdelös. Eftermarknadsprylar behöver inte giftas in. Däremot får man inte upp snygga meddelanden i SID:en (färddatorn) från radion. Troligtvis tappar man även rattstyrningarna om man inte får tag i en modell som har stöd för det.
Postat: 11 juli 2007, 16:29:20
av peter555
Hmm, ännu en anledning att inte köpa nya bilar.
Postat: 15 juli 2007, 18:43:14
av Jim_the_one
Det blir en pc i bilen om jag skulle byta stereon, vill ha navigator och stereon på samma sätt som det är på orginalnavigatorn i saab 9-5.
Det vore ju gött om man kunde få "fjärrkontrollen" att fungera, har för mig att jag läst nånstans om någon som fixat det. får ta och kolla upp det lite.
En 7 eller 8tums lcd med touch vore fint att få tag på till detta projekt.
Och ett nano-itx kort vore inte heller helt galet.
Postat: 15 juli 2007, 22:02:38
av Laserboy
Kan ju inflika att när jag bytte startmotor på min Ford Escort -96 så kopplade jag från batteriet varpå radion låste sig. Radion är en orginal 5000 någonting med bandspelare. Jag tittade in på "min lokala" Bilia fordon och dom slog upp koden i sitt register över sålda bilar och det var gratis. Skulle dom vara tvugna att ta loss radion och skicka serienummer till någon fabrik var prislappen 600kr.
Så har man en Ford kan det löna sig att fråga närmsta Ford handlare om man glömt koden till radion.
/Johan
Postat: 16 juli 2007, 19:57:34
av PaNiC
Har plockat ut EEPROMet nu och försökt läsa det. Lyckas inte.
Effekten blev dock att jag slipper vänta tre timmar mellan tre försök. Den kräver dock fortfarande kod.
Edit: Av tillverkningstekniska skäl tänkte jag att EEPROMet vid fabrik är oprogrammerat. Således provade jag att lägga både pullup och pulldown på DO-pinnen. Inget resultat.
Postat: 17 juli 2007, 00:06:13
av kimmi
Hi,
Now it time to 'Panic'

you now need a dump flile else it wont start
if you dont have any data in eeprom .
If you send me a PM weth car radio serial no and model number
i see what i can get for you .