CNC-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Om man inte har några delar alls till en cnc fräs hemma. Och vill bygga en liten som klarar att fräsa i plast och kanske trä. Hur mycket tror ni man kan få det för som minst, för 10000kr är för mycket för mig, men vad tror ni är lägsta pris man kan komma undan med? Den ska ju inte vara helt kass utan man ska ju kunna fräsa lite med den iaf :D Finns det någon sida, gärna på svenska som förklarar de olika delarna i en CNC fräs och vad som är vad om man säger så? Jag har ju ingen aning om vad som är vad.... ännu.

Vill lära mig mer om det här ämnet.

Är väldigt interisserad av CNC fräsar nu, det är ju svin coolt. Tack alla som givit mig ett nytt intresse.
Teddy
Kontakt:

Inlägg av Teddy »

pjator
Kontakt:

Re: CNC-Fräs

Inlägg av pjator »

sprawl skrev:Hej,

Jag hoppas att den ska kunna fräsa i alluminium även om jag främst har tänkt ha den för att fräsa i plast.
Hej, mitt kunnade inom elektronik är väldigt dåligt men jag studerar dock materialteknik så lite funderingar kring aluminium kan jag räta ut.

Om en maskin/verktyg klarar av att fräsa i ett material är beroende på många faktorer. Dels materialets hårdhet sen hur fort du kan fräsa beror på materialets duktilitet. Men det intressanta för dig/er i detta projekt är väl mer vad er maskin håller för. Det utvecklas skärkrafter i en fräs som är vartal, avverkningsdjup samt skärhastighets -beroende.

Om man ökar vartalet, sänker avverkningsdjupet och skärhastigheten så sänker du skärkrafterna. En dremel/motsvarande arbetar vid väldigt höga varvtal vilket är positivt, hur fort du avverkar materialet beror på programmeringen av din fräs.

Men för att komma ner i sådana krafter som de svagt dimenisonerade fräsverktygen du använder så måste du köra så långsamt att fräsoperationen skulle gå fortare med en morakniv och lite tålamod :)

För att göra en lång historia kort...
Du måste ha kraftigare verktyg för att fräsa i aluminium, sedan begränsar troligtvis motoreffekten även ditt projekt men jag har ingen uppfattning om hur mycket effekt som finns i en dremel.

Vänliga Hälsningar
Bergsingenjör Matsson
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

pjator skrev: "Om man ökar vartalet, sänker avverkningsdjupet och skärhastigheten så sänker du skärkrafterna. En dremel/motsvarande arbetar vid väldigt höga varvtal vilket är positivt, hur fort du avverkar materialet beror på programmeringen av din fräs."

Tyvärr är det inte så enkelt med aluminium. Om du ökar varvtalet och minskar matningen utvecklas det så mycket värme att aluminiumet smälter och kloggar igen fräsen. De flesta metallfräsar arbetar mellan några hundra och upp till kanske 3000 RPM just p.g.a. detta.

En annan sak som ställer till problem är vibrationer. Om det finns det minsta glapp ("backlash") i linjärlager eller skruvar, eller om själva maskinen "flexar", så kommer allt att börja skaka med följd att fräsverktyget förstörs, eller åtminstone så får man en väldigt ful yta på det man fräser.

En Dremel fixar inte att fräsa i aluminium, dels har del alldeles för högt varvtal, och dels har den för mycket glapp i sidled och för klena lager.

Arvid
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Går det att använda en dremel till att fräsa i plast med då? För om jag någonsin fixar en CNC fräs kommer den endast användas till plexiglas tror jag.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det funkar säkert (garanterat bättre än att fräsa i aluminium!).

Men varje material och fräskombination har sitt optimala varvtal och sin optimala matningshastighet för bäst resultat (och då menar jag dels minst förslitning av fräsen och dels ytkvaliteten på det frästa). Testa att söka på tillverkare av fräsar, och se om du inte kan hitta data på vilka varvtal och vilken matning du bör använda.

Vibrationer och glapp kommer iaf att ha betydligt mindre betydelse med plexiglas än med aluminium.

Arvid
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Kan man inte styra en dremel med PWM? På så sätt skulle man ju komma ner i varvtal med fortfarande ha samma styrka.

Lär bli feta trissor i drivkretsen :lol:
pjator
Kontakt:

Inlägg av pjator »

arvidb skrev:pjator skrev: "Om man ökar vartalet, sänker avverkningsdjupet och skärhastigheten så sänker du skärkrafterna. En dremel/motsvarande arbetar vid väldigt höga varvtal vilket är positivt, hur fort du avverkar materialet beror på programmeringen av din fräs."

Tyvärr är det inte så enkelt med aluminium. Om du ökar varvtalet och minskar matningen utvecklas det så mycket värme att aluminiumet smälter och kloggar igen fräsen. De flesta metallfräsar arbetar mellan några hundra och upp till kanske 3000 RPM just p.g.a. detta.

En annan sak som ställer till problem är vibrationer. Om det finns det minsta glapp ("backlash") i linjärlager eller skruvar, eller om själva maskinen "flexar", så kommer allt att börja skaka med följd att fräsverktyget förstörs, eller åtminstone så får man en väldigt ful yta på det man fräser.

En Dremel fixar inte att fräsa i aluminium, dels har del alldeles för högt varvtal, och dels har den för mycket glapp i sidled och för klena lager.

Arvid
Helt korrekt med värmeutvecklingen som skapar problem i materialet. Jag syftade enbart på de skärkrafter som fräsningen utvecklar.

Vad det gäller dina funderingar kring viberationer så kommer nog ett "hemmaprojekt" med en dremel alltid lida av detta, inte för inte som fräsar byggs i gjutjärn.
sprawl

Inlägg av sprawl »

Tanken var väl aldrig att använda en dremel för att fräsa i Metall. Jag funderar på att bygga min i Aluminium är detta tillräckligt stabilt eller är man tvungen att bygga i gjutjärn? Sedan om någon har tips på en bra spindelmotor att använda (och var denna skulle kunna inköpas) så vore jag tacksam.

/Andreas
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Lite svarv och frästips : http://www.kjellihbg.com/index.html för nybörjare.
pjator
Kontakt:

Inlägg av pjator »

En fräs till plast skall inte behöva göras i gjutjärn, alu borde funka fint.

Kan dock inte säga säkert, har absolut ingen som helst erfarenhet av plastfräsning.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

sprawl skrev:Tanken var väl aldrig att använda en dremel för att fräsa i Metall. Jag funderar på att bygga min i Aluminium är detta tillräckligt stabilt eller är man tvungen att bygga i gjutjärn? Sedan om någon har tips på en bra spindelmotor att använda (och var denna skulle kunna inköpas) så vore jag tacksam.

/Andreas
Aluminium funkar utmärkt som konstruktionsmaterial för en maskin som ska användas för att fräsa i aluminium. Använd gärna U-profiler eller liknande istället för plattor för extra styvhet. (Metallvaruhuset t.ex. har trevliga U-profiler med måtten 120x60x5 mm^3.)

Angående spindel (-motor) så kan du höra med en kille i Singapore (http://www.pro.com.sg/CNC.htm). För fräsning i trä så kan du använda en vanlig handöverfräs som har löstagbar motor. Det funkar faktiskt till aluminium också, om du använder en speciell fräs-bit (se t.ex. www.onsrud.com) och en hög matningshastighet (vilket kräver servomotorer), men då behöver du en riktigt stabil maskin med rejäla motorer och en kraftfull fräsmotor. Och antagligen kylning.

För billigast lösning skulle jag kolla efter servomotorer på ebay. 300-400 W kanske är lagom? Och sen en spindel... det är knepigare eftersom du behöver en spindel som klarar sidokrafter och inte bara axiella krafter (som t.ex. en pelarborrspindel). Kanske bygga själv eller köpa från Singapore-killen?

Du behöver "riktiga" linjärlager också om du vill fräsa i aluminium. Använd understödda lager. Stänger som fästs bara i ändarna flexar för mycket.

Arvid
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Vill du bara fräsa i plast så behövs inte ens aluminium, det funkar bra med MDF också. Då kommer du dessutom undan med linjärlager av typen som finns i (helst lite äldre och större) skrivare. Där kan du även hitta stegmotorer!

Risken med att fräsa med Dremel i plast är att plasten kanske smälter (så du får en ful yta). Men en Dremel (-klon) är ju så billig så det är väl bara att testa...

Arvid
sprawl

Inlägg av sprawl »

Tack för all hjälp,
funderar på om jag ska skjuta aluminium planerna på framtiden då det låter som komplexiteten och kostnaded skjuter i höjden litegrann. Kanske bra att bygga en prototyp för att fräsa i plexi först. Får se hur jag gör.

Singapore länken var kanon, jag känner folk där och funderar även på att åka dit i höst så då kan man ju passa på att leta reda på honom.

/Andreas
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

arvidb du verkar kunna det här området ganska bra, om man vill göra en liten maskin som fräser plexi, vad behöver man? Jag har kollat på jätte många sidor om CNC fräsar men fattar nog ändå inte riktigt vilka som är "huvuddelarna". Alla hemma byggen förvirar och de används olika saker och ting.

Så min fårga är vilka delar är det viktiga i en CNC fräs? Och finns det ritningar till en liten plast fräs som byggs med MDF för alu känns lite mycket för mig just nu. Och vad tror ni ett enkelt paket på en sådan fräs kan kosta? Om man köper allt från billigaste möjliga. Finns sakerna att köpa inom sverige? För jag vill inte köpa från tai-wan och sånt, möjligen USA men inte asien. Känns otrygt att handla på distans. Men det kanske inte är så farligt....

Jag vill alltså ha en liten sak, och inget stort 1m x 1m bygge :D
Skriv svar