Sida 2 av 4
Postat: 6 juli 2007, 13:35:38
av pcmper
Och vidare, vid avklippt ledning skall det vara sabotagelarm med samma åtgärder som A-larm.
Man kan också lägga in larm vid bortkoppling av 220volt (eller strömavbrott) alltså larm vid strömlöst i en viss tid, man kan lägga in för låg batterispänning som larm (driftlarm).
Postat: 6 juli 2007, 13:58:32
av squiz3r
Jag tänkte ha så att den börjar tjuta korta signaler, ungefär som en brandvarnare med dåligt batter, när 220v kopplas bort.
Postat: 6 juli 2007, 16:03:45
av Landrash
Blirm smått jobbigt om mna ska sova i samma hus som larmet vid stöm avbrott då.
Postat: 6 juli 2007, 17:59:05
av squiz3r
mja.. Det har jag också tänkt på.. Kanske enphoto diod som känner av om det är ljust, så att om det är mörkt antar man att det är natt och då ska den inte pipa

Postat: 6 juli 2007, 19:53:51
av peter555
Ett tips kan vara att du skaffar lite beskrivningar på olika larmcemtraler så får du lite ideer. De brukar ha ganska likartad funktion.
Postat: 6 juli 2007, 21:52:58
av Joe
vilströmsslinga, dvs enkelbalanserad, då sitter det ett motstånd längst bort på kabeln dvs normalt = 100ohm - Larm = 0ohm - Sabotage = "oändligt" ohm
Info om dubbelbalanserad slinga:
http://www.butiksinfo.com/manual/COMPAC ... 0_inst.pdf
Postat: 6 juli 2007, 22:14:33
av squiz3r
peter555: Jepp, kanske ska göra det
Joe: Smart! Har jag alldrig tänkt på.. Men jag tror jag håller mig till det sättet jag har nu..
Tack!
Postat: 7 juli 2007, 00:11:24
av Kezo
squiz3r skrev:Kezo: Jepp

Annars hör man inte vad larm centralen säger. Den ska tjuta lite i sirenen sen är tanken att den ska pausa den och säga i vilken sektor som larmet har gått och om det är brand eller inbrot

Ok, bara du har något som låter (med ungefär samma styrka) så. Hela grejen är ju liksom att man t.ex. ska vakna av ljudet när det brinner

Postat: 7 juli 2007, 13:33:44
av squiz3r
Jepp

Tror att den låter ganska bra.
Postat: 9 juli 2007, 16:20:25
av squiz3r
Jag och PCB layouter passar inte ihop
Är det för mycket luft??
(Jag ska nog försöka göra en lite bättre

)
Mvh. Daniel Andersson
Postat: 9 juli 2007, 16:28:08
av LaRdA
Du har lite stora motstånd tycker jag.

Postat: 9 juli 2007, 16:37:34
av JimmyAndersson
squiz3r:
"Är det för mycket luft??"
Inte en chans!
Jag tycker det ser mycket bra ut. Inte illa att lyckas routa ett så kompakt kort med så mycket komponenter.
De återstående tre o-routade banorna skulle jag ha struntat i och lött små sladdar direkt mellan de kompoentbenen istället.
Bra jobbat!

Postat: 9 juli 2007, 16:44:18
av squiz3r
Att routa var inte såå svårt.. Bara trycka på en knapp, luta sig tillbaks och vänta medan datorn testar olika lösningar
Edit: Om jag gör PCB rutan större och försöker placera en komponent där kommer det bara upp ett fel medelande, "The light version of eagle can't preform the requested action!" Vad menas med det?? Kan jag inte ha ett störe PCB board?
Edit2: Kan man se hur stor PCB boarden är (i cm)??
Postat: 9 juli 2007, 16:57:35
av JimmyAndersson
För att se hur stort PCB-boarden är så brukar jag välja menyn View -> Grid och ställa om till millimeter. Ändrar även size till t.ex 1mm och klickar Ok.
Har du "krysset" nere vid vänstra hörnet på den vita board-ramen så är det bara att flytta musen till övre högra hörnet och titta på som står uppe till vänster. Då vet du måttet på kortet.
Tyvärr går det inte att göra större kort med light-versionen än vad den vita ramen visar.
edit: Max-storleken i light-versionen är 100 x 80 mm.
Postat: 9 juli 2007, 17:05:13
av squiz3r
Okej.. Vad rekomenderar ni för motstånd? (storleken) De får gärna vara billiga, och lätta att löda. (Antar att man inte får användning för mina 10k motstånd den här gången heller

De där hålen som förbinder ovan och botten lager, hur gör man dem? Sätter man i en tråd genom hålet eller?? I så fall passar det inte så bra under en PIC..