Sida 2 av 2

Postat: 26 maj 2004, 17:43:13
av Sparkz
Och en torkarmotor brukar vara jordad i höljet, ska du polvända för att köra baklänges så måste den monteras isolerad från chassit.

Motorer till fönsterhissar och elmanövrerade stolar är lite mindre och smidigare.

Postat: 26 maj 2004, 17:45:48
av $tiff
Det svåra blir nog isåfall om du ska ha två motorer på varje sida. Om du nöjer dig med en motor på varje sida kommer du nog undan utan problem. Men då brottar du istället med problemet om kraftöverföringen om du fortfarande vill ha fyra drivande hjul. Alternativet är isåfall ett eller ett par svängande hjul som bara följer efter två drivande hjul.

Postat: 26 maj 2004, 17:51:53
av danei
Ska motorerna gå samtidigt så ska det väl inte vara något problem. Och om motorn inte går så ska väl hjulet stå still? Vad är problemet?

Postat: 26 maj 2004, 17:57:21
av $tiff
Att två motorer som tillförs samma spänning inte självklart snurrar med samma hastighet. Om då, som i detta fall, motorerna är snäckväxlade har den snabba motorn problem med att hjälpa den söligare, vilket kommer resultera i att däcken kommer kasa onödigt mycket.
Eller är det inte så hemskt som jag befarar?

Postat: 26 maj 2004, 18:01:19
av Jacke
såhär ska det fungera. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/3859.htm
1 motor på varje hjul och ett som ligger därframme utan motor. de 2 andra motorerna ska jag använda till lyften ocg gripklon.

Postat: 26 maj 2004, 18:21:10
av $tiff
Jaha. men då ska det inte vara några problem!

sådana motorer måste ju vara bra att bygga en lyftarm med. den borde hålla sin position även när man inte tillför motorn någon spänning!

Postat: 26 maj 2004, 18:32:24
av Tony
Torkarmotorer från Opel är inte jordade i chassit.

Postat: 26 juli 2004, 18:48:15
av patrik
det skulle vara gott och ha en sån hemma
änuu fräckare var om det var röststyrning på den