Sida 2 av 2
Postat: 25 maj 2004, 17:30:20
av evert2
De transistorerna ser ju helt ok ut vid en snabb titt på Elfas hemsida.....undrar om det går bättr med parallell kopplade trissor?
Har du kollar in:
http://www.robot-power.com/?
Det kanske finns en å annan ide´ till modifiering av motor-drivkortet?
Postat: 25 maj 2004, 17:50:37
av danei
evert2 skrev:Hela motordrivkortet kan väl kallas för drivsteg..........kanske lite vagt men ändå

Det brukar kallas FET drivare.
Kortet skulle jag kalla H-brygga eller motorstyrning. Inte drivsteg.
Postat: 28 maj 2004, 22:32:36
av evert2
Om PWM-signalens utseenende över motorn är den samma som matas in till MOSFET-drivaren, fungerar ju "motorstyningskortet" huvudsakligen som en "buffer"............alltså som ett steg (slutsteg) för drivningen...............således ett drivsteg

Postat: 29 maj 2004, 11:30:40
av $tiff
>> evert2
Men PWM-signalen över motorn ser verkligen inte ut som den man stoppar in i FET-drivaren p.g.a. utav att motorn är en induktiv komponent.
Postat: 29 maj 2004, 11:39:47
av evert2
LASTENS karaktär är ju annorlunda, men so what.
Den last som utgörs av en högtalare är ju inte det lik en slutstegsingång.
........eller
Dessutom så är det ett uttryck som faktiskt används.
Jag gjorde en sökning på internet ......kolla här.
http://www.calmon.se/embeddsys1.htm
Postat: 31 maj 2004, 14:12:17
av danei
Det drivsteget inehåller betydligt mer än en H-bygga.
Postat: 29 juni 2004, 20:09:06
av evert2
Det har väl ingen betydelse?
Edit: Begreppet "H-brygga" talar om hur kretsen är uppbyggd.....medans "drivsteg" beskriver funktionen....eller va?
Edit2: Ett annat sätt att se det är att drivsteg är ett mer generellt begrepp än H-brygga!