Sida 2 av 2

Postat: 25 maj 2004, 17:30:20
av evert2
De transistorerna ser ju helt ok ut vid en snabb titt på Elfas hemsida.....undrar om det går bättr med parallell kopplade trissor?

Har du kollar in: http://www.robot-power.com/?

Det kanske finns en å annan ide´ till modifiering av motor-drivkortet?

Postat: 25 maj 2004, 17:50:37
av danei
evert2 skrev:Hela motordrivkortet kan väl kallas för drivsteg..........kanske lite vagt men ändå :?
Det brukar kallas FET drivare.
Kortet skulle jag kalla H-brygga eller motorstyrning. Inte drivsteg.

Postat: 28 maj 2004, 22:32:36
av evert2
Om PWM-signalens utseenende över motorn är den samma som matas in till MOSFET-drivaren, fungerar ju "motorstyningskortet" huvudsakligen som en "buffer"............alltså som ett steg (slutsteg) för drivningen...............således ett drivsteg :roll:

Postat: 29 maj 2004, 11:30:40
av $tiff
>> evert2

Men PWM-signalen över motorn ser verkligen inte ut som den man stoppar in i FET-drivaren p.g.a. utav att motorn är en induktiv komponent.

Postat: 29 maj 2004, 11:39:47
av evert2
LASTENS karaktär är ju annorlunda, men so what.

Den last som utgörs av en högtalare är ju inte det lik en slutstegsingång.
........eller :?

Dessutom så är det ett uttryck som faktiskt används.

Jag gjorde en sökning på internet ......kolla här.

http://www.calmon.se/embeddsys1.htm

Postat: 31 maj 2004, 14:12:17
av danei
Det drivsteget inehåller betydligt mer än en H-bygga.

Postat: 29 juni 2004, 20:09:06
av evert2
Det har väl ingen betydelse?

Edit: Begreppet "H-brygga" talar om hur kretsen är uppbyggd.....medans "drivsteg" beskriver funktionen....eller va?

Edit2: Ett annat sätt att se det är att drivsteg är ett mer generellt begrepp än H-brygga!