AVR-programmerare, modell tuxgraphics

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Så var det dags för en liten uppdatering.

Satte igång och etsade ett kort idag men resultat blev inte så bra. Vet inte om det berodde på att jag bara hade ~2msk etspulver kvar eller om det var belysningen som blev sne. Har beställt hem pulver och ett par laminat så jag ska försöka ta mig tid i helgen eller så.

Bild
större bild

Bild
större bild

Tror att det kan bero på att jag bara har två lysrör i min uv-låda och att de sitter lite på snedden. Kanske slarvade jag med placeringen...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du ska ha en matsked etspulver till en deciliter vatten. Varken mer eller mindre. En stark lösning funkar lika dåligt som en svag lösning.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det är inte fel på proportionerna (etspulver + vatten) hade skrivit tydligt på påsen att 3msk + 2.5dl var förhållandena. (uträknat från påsens instruktioner då förstås). Så jag hade knappt två deciliter vatten till mina två matskedar etspulver.

Tror att det var belysningen som blev fel i kombination med lite för snålt med etsvätska.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Ikväll har jag gjort tre nya försök men som ni kan se på bilderna så vart det lite blandat resultat.

Första kortet:
Ett lager OH-plast släpper igenom lite för mycket och så hade jag en bit som stack ut som gjorde att etsningen stagnerade. Hade 3dl vätska, ska inte det räcka? Även en annan sorts laminat än förut.

Bild
större bild

Bild
större bild

Andra kortet:
Fortfarande ett lager OH-plast och den 'gamla' sortens laminat. Tror att framkallaren blivit dålig. :cry:

Bild
större bild

Bild
större bild

Tredje kortet:
Två lager OH-plast och ny framkallare, även den nya sortens laminat. Här hade jag ny etsvätska som jag värmde på lite efter en stund och då vart det fart.

Bild
större bild

Bild
större bild

Såå... har gjort några fel nu så nästa gång ska det nog gå bra. Ska göra nya fräsha utskrifter som jag ska passa ihop lite extra noga. Har också hittat en fin bugg i Eagle som gör att den ändrar teckenbredd när man ändrar storlek på fönstret. Det hoppar mellan två olika teckenbredder alltså.

Som ni kan se så är alla tips bra tips...
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nu har jag gjort ett nytt försök med etsningen och den här gången gick det bra. Har använt två lager OH-plast och ökat min exponeringstid med 30s till 4m och 30s. Det verkar vara vad som behövdes.

Bild
större bild

Bild
större bild

Nu borrar jag för fullt och ska förhoppningsvis orka löda lite ikväll också. :)
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Är det mörka fotoresist eller ser korten ut sådär?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Det är en kombination av fotoresist, scanner och att kortet ser ut så. ;) Har inte tvättat korten när jag scannat dem och sen har jag inte orkat sitta och försöka få 'kopparfärg' i Photoshop, ser dock helt normala ut i verkligheten.

Har nu lött fast de två chippen, AVR:en var mycket lättare. FTDI-chippet ville hela tiden lägga sig med benen mellan paddarna. :?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Har du inte kortslutning till jord på den diagonala banan till höger på den översta bilden? Där får du nog skrapa lite med nåt vasst om du inte redan gjort det.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Den eventuella kortslutningen har jag åtgärdat men tack för uppmärksammandet.

Nu har jag monterat alla komponenter och USB-chippet dyker upp och jag håller på att programmera AVR:en med bit-bang och det tar visst ruskigt lång tid. Upptäckte ett litet fel, hade fallit bort en GND-symbol i Eagle så jag fick löda över en ledning lite snyggt. :)

Tyvärr har jag ingen kamera hemma nu men till helgen kommer det bilder på det hela.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag har tyvärr inte lyckats programmera ATmega88:an på programmeraren. Chippet dyker upp i KUbuntu (som jag kör mha Parallels Desktop på min Mac Mini).

Har mätt och det finns 5V fram till båda kretsarna. Har testat att löda om kristallen, nu med en tejpbit under och med nya 18pF-kondensatorer. Det har tyvärr inte hjälpt utan när jag kör följande så bara ställer den sig och tuggar. Den virtuella maskinen indikerar dock frekvent USB-aktivitet.

Bild

Någon som har något tips på vad jag kan testa med?
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nu har jag tagit lite riktiga foton på härligheten. Det fungerar dock inte. :cry: Jag misstänker min ATmega88. Jag tänkte jag skulle försöka byta ut den utan att förstöra kortet men det kanske blir svårt.

Bild
större bild

Bild
större bild

EDIT: Jag kom precis på att jag använt en 10pF kondensator istället för en 22pF som det skulle vara (för att jag råkade beställa 220pF från ELFA). Det är mellan FTDI-chippet och AVRen och prog. Den syns nere till höger i bild.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Varför kör du med ytmonterad AVR? Det är ju mycket smidigare med en vanlig hålmonterad ic-sockel + hålmonterad AVR.

Jag ser inga felmeddelanden i din screenshot. Hur länge väntade du på "NOTE: bbpg is a bit slow. Be patient..."? Kör du Linux i en virtuell maskin misstänker jag att det kan gå _väldigt_ långsamt att tanka över firmware:n till programmeraren.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Jag väntade nog ett runt två timmar, helt klart en timme iaf. Kanske kan ta ännu längre tid? Kanske ska sätta igång det en gång till och låta det tugga på.
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Går det inte att få programmet att skriva ut lite mer information under överföringen?

Är källkoden fri borde du kunna lägga in lite egna utskrifter i någon loop någonstans.

Kan man läsa av innehållet i AVR:en genom det där programmet? I så fall skulle du ju kunna jämföra innehållet i AVR:en med innehållet i hex-filen som ska läggas in, för att se om den har fört över någonting.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är skillnad på bulkvikten och vikten på fririnnande pulver. Man ska väga pulvret om allt ska vara rätt och riktigt, men efter ett samtal direkt med Scankemi sa de att måste man använda ett volymmått, ska man ha 15ml per dl vatten. Det som står på påsarna blir lite för mycket pulver när man gräver med en matsked i påsen.

Det är precis som med mjöl när man bakar bröd. Det blir fel om man gräver i påsen eftersom det packas i måttet. Man bör hälla mjölet ner i måttet.

Det ska räcka gott och väl med 3dl vätska. Jag har nog aldrig haft mer än så.
Skriv svar