Sida 2 av 2

Postat: 15 december 2006, 13:11:55
av xl15
e02jr, misstänker att det är en viss Jocke som döljer sig där???

Angående kablarna så är de 8 mm2 och inte längre än 40 cm så det är nog lugnt, får mäta spänningsfallet för skojs skull.

Mycket riktigt är batteriet i vänstra väskan, tyvärr ett vanligt bilbatteri. Ska byta ut det mot två mindre blyaccar så man får 24 V och bättre viktfördelning, bilbatteri tål inte att cyklas (alltså laddas ur/upp regelbundet, ingen dålig ordvits, sånt håller jag inte på med ;))

Som sagt innan, hela historien finns här (kolla längst ner för mest aktuella infon)

Postat: 15 december 2006, 13:27:23
av Henry
Klarar inte bilbatterier av att cyklas om spänningen regleras där efter? Vet inte om den skulle var lägre eller högre än normalt, eller det är kanske bara en viss typ man kan det med?

Postat: 15 december 2006, 13:45:46
av xl15
Ett bilbatteri är kontruerat för att ge flera hundra ampere under några sekunder för att direkt efter laddas upp av generatorn. Laddar man ur ett bilbatteri till nära 12 V ofta så dödar man det ganska effektivt. Ett bra alternativ är annars fritidsbatteri/marinbatteri ("bilbatteri med handtag"). De tål djupurladdning men kan inte leverera de höga startströmmar som en startmotor kräver. Men jag har märkt att 20-25 kilo på en sidan av cykeln blir lite ostadigt i låga farter. Så det plus att jag vill ha 24 V gör att jag ska använda 2 st 12 V blyaccar, en på var sida. Sen är inte fritidsbatteri helt täta, även om det finns "underhållsfria" så finns det risk för förstörda kläder (batterisyra).

Postat: 15 december 2006, 14:13:19
av e02jr
Jodå, helt rätt, en Jocke är det.

Det kan bli ganska snopet om ett batteri läcker och helt plötsligt faller genom väskan också...

Postat: 15 december 2006, 14:13:35
av danei
Om man ser till att inte ladda ur dom för mycket så tål dom att cyklas ganska bra. Men det är rena döden att köra tills det är dött. Du kan motorbromsa genom att kortsluta motorn. Det kanske till och med får att få ut lite ur den med PWM.

Postat: 15 december 2006, 16:22:07
av xl15
Den mekaniska konstruktionen gör att det är svårt att driva motorn med hjulet men lätt att driva hjulet med motorn... Se understa bilden på första sidan. Motorn hänger som i en pendel (ledad runt bulten) och kan lyftas med handbromshandtaget. När den sänks ner mot däcket så strävar den efter att åka bakåt. Pendeln är kontruerad så att ju längre bak motorn kommer desto mer tryck utövar den mot däcket. Tills den stoppas av pakethållaren i mesta-möjliga-tryck-positionen.

Postat: 2 januari 2007, 21:02:33
av netrunner
Du kan kanske köpe en stor och billig burk med bikarbonat hos någon bagerigrossist? Så häller du ut den i en kraftig plastpåse som batteriet får stå i.

Postat: 3 januari 2007, 00:11:56
av Jonaz
netrunner>>> Vad skulle det vara bra för?

Vad är det för pris på en sådan motor?

Postat: 3 januari 2007, 00:21:58
av Meduza
Neutralisera syran från eventuellt batteriläckage?

Postat: 3 januari 2007, 16:22:52
av xl15
Jag ska köra två täta blyaccar... Har sabbat nog med kläder med batterisyra.

Motorn köpte jag alldeles för billigt på Ebay. Splitter ny 300:-... Sen tillkom lika mycket i frakt och lika mycket i tull men under tusen spänn för en sån motor är rena rånet. Hörde med Bosch vad de skulle ha för en motsvarande (24 V 750 W kontinuerlig drift), ca 7000:-!

Postat: 4 januari 2007, 00:39:25
av netrunner
Meduza har svaret där: bikarbonat + batteriläckage = neutralt, igen skada på väskor eller lådor där bilbatteriet står...

Postat: 4 januari 2007, 11:08:50
av Minus
har sett en ritning på en PWM styrning där det var en H-brygga med IRF 4905 och IRF Z44 och den ska väl klara ca 50 A om det inte blir för stort spänningsfall över dem

man styr båda riktningar med en pot så du får även back på cykeln kan ju vara bra när du ska fickparkera :D

Postat: 4 januari 2007, 11:16:28
av danei
Eller också sparar men in 3/4 av H-bryggan och kör i normal färdriktning.

Postat: 5 januari 2007, 20:13:52
av netrunner
3/4 H-brygga = I-brygga? :D

Postat: 6 januari 2007, 11:54:28
av Radiohead
xl15 skrev:Splitter ny 300:-... Sen tillkom lika mycket i frakt och lika mycket i tull men under tusen spänn för en sån motor är rena rånet.
Hur kunde det bli lika mycket i tull? Är det extra tull på motorer? Momsen är ju annars bara 25 %.