Sida 2 av 3

Postat: 7 oktober 2006, 17:04:30
av Icecap
BEEP: jag har kortbyxor för tillfället och har ändå aldrig hört det uttryck förut!

Men om du vill sprida felaktiga uttryck är du välkommen och känner du dig vuxen någon dag kanske du kan se ironin...

Ha't

Postat: 7 oktober 2006, 17:18:49
av BEEP
Icecap:
Den dagen som jag blir lika vuxen som dig så köper jag ett rep och hänger mig :lol:

Postat: 7 oktober 2006, 18:16:21
av danei
Ta det inte så hårt. Men om google inte hittar mer än 27 fall där ordet används så kan det inte vara mer än någon vecka sedan du tog av dig kortbyxorna. Men med denlånga sommaren är det ju helt rimligt.

Häng inte upp dig på det nu. Men du blir nog uppfattad som mer seriös om du använder riktiga ord.

Postat: 7 oktober 2006, 18:27:31
av Icecap
In Topic: Jag har inte byggt högttalare men speciellt till ett sån projekt med djupa toner skulle jag välja ett matrial som är ganska "dött". Visst, avlivad mink är ju dött men betong hade varit en lösning. Enda kruxet är att det kan bli satans tungt.

Precis som björn skrivar är MDF mer "stutsigt" än spånskiva så om vikten är ett problem ville jag ha vald en tjock spånskiva och kompletterat med stag. Stagen hade jag monterat ett stag mellan 2 paralella sidor (nåja, om det finns såna) "åt båda håll" vilket alltså ville se ut som ett '+' mitt i lådan.

Men ska det vara "optimalt" kan betong vara lösningen faktisk.

Postat: 7 oktober 2006, 18:33:38
av JimmyAndersson
Det låter faktiskt som om du *har* byggt högtalare, för din beskrivning är ett utmärkt exempel på hur det ska se ut! :)

Postat: 7 oktober 2006, 19:00:38
av Fritzell
Den här tråden kanske kan vara till hjälp:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=12774

Postat: 7 oktober 2006, 19:04:35
av prototypen
Jag är ingen högtalarguru men har snickrat en hel del. Är det viktigt att materialet är lufttätt? I så fall är MDF dåligt det är ett enda stort HÅL. Blir kanske bättre med lack på in och utsida. Till en basreflexlåda (inte bassubba=sjaskigt fruntimmer) kanske det inte gör så mycket men en tryckammarhögtalare får jobba extra att pumpa luft genom lådväggen.

Det klassiska materialet är lamellträ (plywood med tjock träkärna) som med rätt orientering av kärnan är väldigt stadigt och tätare än spånskiva och MDF.

Betong är ett härligt material, flyter på morgonen och är hårt på kvällen men ung. 4 ggr så tungt.

Prototypen

Postat: 7 oktober 2006, 19:16:48
av JimmyAndersson
Vikten är ju en fördel för att slippa vibrationer/stomljud/resonanser, men det är inte lika kul att bära en betonglåda. Man kanske kan använda lättbetong? :D :roll:

Så att ingen "klämmer mig på fingrarna": Det är inte all betong som dämpar vibrationer. Lite sämre sorter sprider mer än gärna låga frekvenser. Men ger man lådan bra fötter och ser till så att det är mycket luft runt lådan och eventuella väggar/golv/tak så är det oftast inga problem med någon form av betong.

Postat: 7 oktober 2006, 19:26:23
av BEEP
danei:
Det är lungt för du har ju en ganska vettig nivå på dina inlägg och med smilen på slutet så förmodar jag att du inte tog så illa upp av mitt lilla påhopp och rättstavningen :)
Din sökning - "google omröstning" - matchade inte något dokument.

Förslag:

* Kontrollera att alla ord är rättstavade.
* Försök med andra sökord.
* Försök med mer allmänna sökord.
:D :D :D


Fritzell:
Verkar vara en intressant tråd, ska ta och plöja genom den.

prototypen:
Luften färdas nog för snabbt för att det där ska påverka högtalaren.

Postat: 7 oktober 2006, 21:06:26
av björn
En trevlig konstruktion av baslådor är annars med två lager mdf eller spån och tex silicon mellan (sk sandwichlåda). Det blir tätt och resonansen sänks/dämpas.

Postat: 7 oktober 2006, 21:30:02
av BEEP
Har för mig att man också kan döda resonanser genom att ha mellanväggar och fylla dom med sand?

Jag satte basreflexröret på utsidan och det blev en j-v skillnad på ljudet, den börjar låta riktigt bra :) troligtvis så är det för lite volym i lådan.

Ska ta och göra en större låda (120-150 liter) och försöka justera in volymen genom att låta ena gaveln vara lös så att jag kan flytta denna fram och tillbaka tills att jag tror att lådvolymen är den rätta.

Postat: 7 oktober 2006, 21:33:46
av björn
Ja, mellanväggar och stag mellan väggarna är det vanligaste sättet


EDIT:
BEEP: Jag testade ditt element i WINisd och jag kan ju säga direkt att basreflex kommer aldrig att bli bra med det elementet, jag hade satt det i >120 liters sluten låda. Då är frekvensgången hyffsad, med en basreflex blir det extremt långa portar(typ 4 meter...).

Så testa iallafall att plugga igen dina basport.

Postat: 7 oktober 2006, 21:55:26
av BEEP
Det där med mellanväggar lät ju ganska intressant. Är det bara att slänga dit dom på måfå eller behöver man ha någon ingenjörsexamen för att kunna få dom på rätt ställe?

Jag har provat att täppa till basreflexen men då försvann basen så det verkar som att det behövs en låda som är >120 liter.

Postat: 7 oktober 2006, 22:12:56
av björn
Att ha en hel vägg extra i lådan tror jag är lite överdrift i detta fallet, men sätt gärna "krysstag".

För att visa kurvorna för en basreflex på 150 liter och 50(!!) cm lång port kolla HÄR
Och HÄR för en sluten på 150 liter.

Basreflexen är tom med dessa volymer och portlängder väldigt "bumlig" och ger ett okontrollerbart ljud, den slutna är hyffsad men inte bra den heller.

Postat: 7 oktober 2006, 22:27:40
av bearing
Jag tänker mig att du skulle kunna använda dig av Helmholtz resonansfenomen för att få mer tryck vid basfrekvenserna.

Formeln är:

f = sqrt(A/(V*L))*C/(2PI)

A - ytan, m²
V - volymen, m³
L - längden på röret, m
C - ljudhastigheten, m/s (ca 340 m/s)


Upptäckte nu när jag räknade att du låg rätt bra. resonans vid 40-50 Hz (om jag räknade rätt). Du hade kanske redan hade räknat på det?