Sida 2 av 16

Postat: 4 oktober 2006, 09:00:59
av Icecap
Micke_71: "Det finns massor av applikationer där man använder sig windows som grund i extremt tidskritiska applikationer"

Jasså????
Är det därför att man kör Windows över en realtidskärna? En kärna som man köper extra av oberoende företag. Om Windows är så himla bra även på tidskritiska operationer borde det väl inte vara någon grund att sälja dessa "tillägg" men ändå har de strykande åtgång!

Windows ÄR skit i tidskritiska miljöer MEN man kan lägga en RTOS-kärna under Windows varvid man kan hålla svarstider OCH presentationsfördelen vid Windows men blanda inte ihop dessa 2 delar.

Om det som Windman vill uppnå är att styra "lite lampor" och få veta att kulan har träffad olika saker duger VB lika bra som annat så länge att det är hårdvaran som tar hand om det fysiska flipperspelet, människans registrering av att talen bytar precis när kulan träffar en viss grej är så pass långsam att det inte är något problem alls.

Men jag håller dock med i sodjans grundsats: varför välja något för att "man kan det"? Det vore väl bättre att ställa upp vilka krav som finns och se om man klarar av det med befintligt kunnande eller om man måste ta ett steg vidare.

Sen undrar jag över detta från Windman's första inlägg:
"Kom gärna med tips om hårdvara.
Och hjälp med hur man programmerar i VB för att styra det hela!"

Alltså "kan" Windman inte VB varvid hela argumentet med att välja just det språk faller som en död sill.

Hur snabbt är VB

Postat: 4 oktober 2006, 09:01:42
av SvenPon
Du kan ju kolla mitt experiment med Mandelbrot algoritmen
skrivet i VB. Sen kan Ni besservissers göra ett prog i C
som slår den tiden.Dvs "bullshit att VB skulle vara långsamt.
Kan man konsten att optimera så klarar VB tider ner till < 1 ms.

Sen är antagligen inte VB tillräckligt snabbt.
Sodjan mfl.
Åsikter utan insikter väcker bara löje

http://www.pellesoft.se/communicate/use ... px?tid=581

Programmet ritar alltså i realtid 640 * 480
307200 pixel, på min dator tar det 172 ms

Postat: 4 oktober 2006, 09:06:03
av Zyxel615
:roll:

USB porten

Postat: 4 oktober 2006, 09:24:37
av SvenPon
Vid närmare eftertanke , skulle jag nog idag designa projektet
att med VB styra via USB porten.

Postat: 4 oktober 2006, 11:59:00
av Micke_71
Flipper kulan färdas med kanske 2m/s och stannar upp när den träffar en bumper så det lär inte behövas så brutalt snabb reponstid. Gamla flipper spel fungerade med reläer.......

Mikael

Bra att det finns någon därute !

Postat: 4 oktober 2006, 12:33:22
av SvenPon
Som har förmåga att analysera det frågeställaren frågade efter
och inte bara slänger ur sig en massa "bull" som dom tydligen
inte vet något om,utan bara "svamlar" för svamlandets egen skull.

Bra Micke_71

Postat: 4 oktober 2006, 14:02:23
av sodjan
OK, här är jag lost...

Vad i jösse namn har exekveringshastigheten hos en Mandelbrot simulering
med svarstiden i en komplex hårdvaru/gränsnitt/mjukvaru miljö att göra ??

> Dom vet helt enkelt inte vad dom skriver om,dom går på hörsägen.

Jag vet inte om andra, men jag har använt VB sedan ver 1.0 till
lite av varje och anser att jag har en bra bild av dess för och nackdelar.
Jag skulle nog sätta det högre än 3 på en 5 gradig skala...

Sen skrev jag dessutom att problemet antagligen inte är så mycket
VB i sig (även om det kanske inte är optimalt) utan resten av Windows
plattformen kombinerat med standardhårdvaran.

> Vb i kombination med en DLL skriven i tex Delphi är den optimala lösningen.

Visst, men kan "hjälpa" VB på olika sätt, men då faller ju hela
resonemanget. Man kan ju bara fortsätta att lägga över funktioner till
Delphi DLL'en tills den "fungerar"... :-)

> Gamla flipper spel fungerade med reläer.......

Det stora skillnaden mellan reläer och en Windows miljö, är att ett relä
är väldigt förutsägbart. Det har *alltid* samma "svarstid" så att säga.
I Windows händer det så mycket annat hela tiden som stör.

Postat: 4 oktober 2006, 14:48:06
av Windman
Oj, den här tråden flippade ur lite lätt.
Men ändå mycket intressant läsning !

Det är lite skönt att höra att någon förespråkar VB iaf.
Så jag slapp gå helt mot strömmen :)
Men detta är inte meningen att vara en C vs. VB-tråd.

Jag vet hur man skickar data till lpt eller com-porten i VB.
Men jag vet bara inte vad jag skall skicka till porten för att få saker att hända på kortet som styr flipperspelet...
Och det beror ju på vilken hårdvara man kopplat till porten oxå.
Och det är DÄR jag behöver er hjälp.

DVs med val av hårdvara, och sen instruktioner hur jag skall "prata" med hårdvaran via lpt eller com-porten.

Jag kommer att testa lite först med VB. Visar det sig att det inte går så bra, får jag väl sätta mig ner och studera lite C. Jag är även öppen att köra Linux istället för Windows om det behövs.

Postat: 4 oktober 2006, 14:55:37
av Icecap
På en LPT-port har man inte sådär många pinnar att leka med (12 utgångar typ), man kan expandera men det blir knöligt.

Jag tycker att du ska göra "rätt": sätt dig och fundera på vad du behöver att överföra av information, vad du vill styra och hastigheten det behöver att ske med.

När detta är specat på ett ungefär kan svaren bli oerhört mycket bättre, du får tänka på att du vet mycket mer än oss om vad du vill göra och de krav som finns och du verkar helt ärligt inte vara speciellt på det klara med vad som behövs och hur ska vi då veta?

Och behöver du en snygg Mandelbroot-bild kan SvenPon nog hjälpa med det, kunne faktisk vara ganska snyggt i dämpade färger i bakgrunden om man kan ändra ekvationen en aning till att ge varierat mönster...

Postat: 4 oktober 2006, 15:11:08
av v-g
Icecap:Att expandera porten till dubbla storleken är inga större problem en MUX så är det gjort. Gäller bara att se till att inte båda "sidor" behöver ta del av samma anrop.. (luddigt formulerat men....)

Windman:VB är ett bra språk och ingen har sagt något ont om det när det används rätt men fel använt så stångar du bara pannan blodig.

Att kontrollera tex parallelporten i c är inte mycketr svårare än i VB.

Frågan är vill du ha mycket av flippret i hård eller mjukvaran? Kodar du i VB måste du ha mycket i HV och då kan saker bli svåra att ändra senare.

Att försöka sig på ett så enormt projekt utan att ha fullständig koll på dess delar tycker jag är fel väg att gå. Man får börja i det lilla och bygga tex en bumper eller en lampmatrix och sen få den att fungera precis som man önskar. Sen när man har alla de små bitarna så får man dem att interagera och först därefter ger man sig på hela projektet. Risken är annars du tex köper nåt i/o kort sen när du kommit halvvägs och byggt kod i massor för detta så räcker det inte till och vips så är en stor del av allt kodande förgäves.

Men när det är klart så kommer jag gärna och lirar ett par omgångar! :D

Citerar Stenmark

Postat: 4 oktober 2006, 15:24:14
av SvenPon
"Int lönt förklara för dom som int begrip"

VB skulle vara långsamt.
VB rätt hanterat har samma kapacitet som övriga utan att starta språkkrig.

Just Mandelbrot experimentet visar att det inte är "speed" som saknas.

fö. vad fick Ni för tid på Mandelbrot .exe
Det är när man läser sådana här uttalande som man blir tveksam till
vad det är för "nissar" som svarer ?

VB som språk skulle jag nog inte köra hur som helst. C är väl det bästa men Delphi är i alla fall snabbare än VB.

Sen är antagligen inte VB tillräckligt snabbt


Som avslutning på mina inlägg i denna tråd vill jag påminna om !
Vid närmare eftertanke , skulle jag nog idag designa projektet
att med VB styra via USB porten.

Postat: 4 oktober 2006, 15:42:56
av sodjan
> Just Mandelbrot experimentet visar att det inte är "speed" som saknas.

Och det är inte "speed" i själva VB som är problemet.
Mandelbrot experimentet är ointresssant i samanhanget...

Windman har mycket viktigare designproblem att fundera på en val av språk.

Så dina kommentare ovan

Postat: 4 oktober 2006, 15:51:40
av SvenPon
Gäller inte längre ? :lol:

Postat: 4 oktober 2006, 15:58:58
av sodjan
> Gäller inte längre ?

*Vadå* gäller inte längre ?
Mandelbrot experimentet har aldrig varit rellevant för flipperprojektet...

Skit samma, lycka till med projektet Windman !

Postat: 4 oktober 2006, 16:15:01
av Windman
Än har jag inte gett upp :)
Men jag är jättetacksam för all kritik.
Det ger mig lite olika perspektiv på det hela...

Okej. Vi börjar såhär då. Ett steg i taget :)

Fakta:
Jag skall använda VB i Win XP.

Fråga:
Jag börjar med att vilja styra en lampmatrix från datorn.
Jag vill använda sådan hårdvara som skulle klara av ca 50 lampor.
Vilken hårdvara rekommenderar ni ?