Jordning av förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fransson

Inlägg av Fransson »

God förmiddag.
Har inte riktigt kommigt på vad jag vill skriva. Men jag har ritat.
En varning dock. Den gul/gröna ledningen på schemat är signaljord. Dvs. har inget med skyddsjord att göra. Insåg lite för sent det olyckliga färgvalet. :oops:
Bild Klicka på bilden för större version.
Jag upprepar, den gul/gröna ledningen på schemat är signaljord och inget annat.
De gula asteriskerna/stjärnorna är lokala "stjärnjordpunkter".
Att jag ritat två nätdelar beror inte bara på risken för överhörning via matningen. Dessutom brukar slutsteg matas med ca +/- 30V till +/- 70V beroende på uteffekt, medan övriga steg matas med +/- 15V. :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är bra du har tid att rita Fransson.

Det är helt rätt ritat, men man måste tänka på layouten. Ingångssteget är hur man än vänder och vrider på problemet differentiellt och oftast osymetriskt och ena ingången kopplad till jord. Tonkontrollens utimpedans ska vara låg (idealt=0) och då kopplar den tonkontrollens jord till ingången. om det då finns en spänning mellan slutstegets jord och tonkontrollens jord så kommer denna oönskade spänning att förstärkas.

Detta är väl ungefär vad jag skrev igårkväll men med lite andra ord.

Det har byggts en förstärkare efter mina goda råd men jag vet bara att de inte hade några problem.

En eller två jordningar på slutsteget har ingen betydelse bara det inte flyter utström genom jord bort till ingångssteget, Jag skulle kunna tänka mig en jord till PSU vid effektdelen och en jord till tonkontrollen vid ingångssteget och se till att stor strömmarna håller sig på ena kanten och signal på andra kanten. Jord på slutstegskortet sitter naturligtvis ihop, men tänk var strömmarna flyter fram.

Två jordningar på slutsteget betyder inte att man får jordslingor, bara att man delar upp belastningen på jordpunkterna (separera storström och signalström).

Prototypen
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Fransson

Tänk på att det var ett klass A, blir det +- spänning då? och kondensatorlöst på utgången?

Kanske går att bygga som ett vanligt klass AB men med ett motstånd isf den övre transistorn.

Prototypen
evert2

Inlägg av evert2 »

Fransson: I stort sätt som jag tänkt mig. Fast jag tänkte på om man kunde koppla ihop "nollorna"/signaljorden på PSU1 och PSU2 direkt i stället. Borde väl funka va ?

Prototypen: Många som har byggt förstärkaren i fråga har lyckats hålla nere offsetspänningen på utgången till under 50 mV. Någon kondensator på utgången behövs inte då. Hoppas jag lyckas lika bra :D

Edit: Stavning
evert2

Inlägg av evert2 »

Prototypen: Angående användandet av 2 st transistorer på utgången. Biasen är tänkt att ligga på 1,6 Ampere. Men om man kopplar på lite kinkiga högtalare (med lite lägre impedans än 6-8 ohm t ex)så kan strömgeneratorn dynamiskt mata på ytterligare mer ström..om jag fattat rätt. Jag är ärligt talat inte så insatt i hur förstärkarkretsen fungerar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Evert den andre

Då har du en jordslinga.
Du måste bryta någon annanstans då.

Beroende på spänning så kanske det är vettigt med helt skilda PSU. att reglera 12 volt från40 är inte så bra/kul.

Prototypen
evert2

Inlägg av evert2 »

Nja...alltså tanken var ju naturligtvis att ta bort signaljorden mellan PSU2 och pre/tone-sektionen och i ställer koppla ihop signaljordrna på PSU1 och PSU2 direkt.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Har varigt ute och promenerat några timmar. :|

Prototypen: i schemat som evert2 hänvisar till är det ritat en symetrisk matning. Ovanför utgångsFETen (N-kanal) är en "strömspegelliknande" krets (med en P-Kanal?), är troligtvis den strömgenerator som evert2 talar om.

Evert2: Troligt vis inte. Idén med att kedjekoppla jorden mellan stegen är att utgången på ett steg ska vara så nära ingången på nästa steg som möjligt (samma potential). Om jorden går någon annan väg så måste du kunna garantera till 110 % att det inte flyter någon ström (likström eller signal- (högtalare) ström) i jorden som kan ge upphov till potential eller signal skillnader i jorden.

Läs prototypens tidigare inlägg igen. :D
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Värst vad ni rör till det :?
Om man kopplar så där blir det ju inte längre stjärnjord förutom i slutändan, utan snarare bussjord. En äkta stjärnjord ska se ut ungefär såhär.

Bild

Från mittpunkten (Jord) tas även högtalarens nolla, dvs direkt från kondensatorbankens mittpunkt om man kör dubbel spänning. Från mittpunkten kan man även koppla direkt till chassi eller via ett motstånd.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Fritzell: I sitt första inlägg argumenterade prototypen mot stjärnjord med följande:
prototypen skrev:Vid stjärnjordning med centralpunkt i nätdelen kommer jordströmmen från slutsteget att resultera i en spänning på slutstegets jord. Tonkontrollsteget (med låg utimpedans) kopplar nätdelens jordpunkt till ingången på slutsteget och man har oönskad med eller motkoppling.
(Läs gärna hela inlägget för bättre förståelse.)

Hur kan du motargumentera?
Förklara varför din metod är bättre.

Edit: Ta inte detta som ett påhopp eller som ett oreserverat försvar för prototypen.
Jag vill lära mig fördelar och nackdelar med alla metoder så att jag kan välja själv. Och då går det inte att komma med diktatorsfasoner och säga gör så här. Utan man måste argumentera.
(För mig gäller det många saker i livet. Jag svarar dåligt på order, skulle ha blivigt en dålig soldat.) :wink:
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

"Och då går det inte att komma med diktatorsfasoner och säga gör så här. Utan man måste argumentera."
Vem är det som kommer med diktatorsfasoner?

På alla stora slutsteg som jag har lagat har det varit stjärnjord utförd precis som Fritzells bild. Samt motsånd/kondensator mot skyddsjord.
Vad varför och hur har jag ingen aning om 8) men funkar gör det.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tack Fransson för stödet.

Fritzell har en bra ritning, signalen går från tone till slutsteg men referensen, jord, signalnolla tar omvägen via stjärnjordpunkten och vi har en loop, en öppen area som är känslig för allehanda störningar Mobiler mm. Dessutom tillför vi en störsignal från jordledningen PSU-slutsteg + störsignal från jordledningen PSU-tone.

Störsignalen är väl en del av bruset.

Jodå stjärnjord fungerar men hur låter det? det kan finnas tendenser till rundgång i konstruktionen och då har man tillgripit allehanda knep för att motverka rundgången och ofta begränsar man frekvensområdet och ökar TIM.

Allt detta är en teori utifrån mina kunskaper om EMC och 35 år med elektronik. Fritzell kan ju fortsätta med sin stjärnjord den har ju alltid fungerat.

Evert den andre (haha) att koppla ihop PSU1 jord med PSU1 jord går nog bra. man kan få lite mera brus på jord mellan tone och slutsteget. PSU2 om den inte har egen trafo kan gärna sitta på slutsteget eller mellan slut och tone eller på tone (det är bara regulatorer eller RC länkar). RC länk är inte att förakta, det går bra då tone och preamp har konstant strömförbrukning. En RC reglering har ingen egenförbrukning som 78XX har. R behöver ingen kylare.

Kablaget mellan tone och slut (jord,+- spänning och signal kan gärna tvinnas (behöver ju inte se ut som en gängstång).

Prototypen
evert2

Inlägg av evert2 »

Himla intressant diskussion det här....en sak jag dock kom på är den nämna RC-länken man kan koppla mellan signaljord och chasseijord/nätjord. Vad gäller resistorn så har 100 ohm nämnts som ett "bra" värde ...men värdet på kondingen då? ...å skall kopplingen vara parallellkopplad eller serikopplad ? :roll: . Eller förresten finns det inte "färdiga" RC-länkar för detta ändamål? En kompis nämnde nåt om skyddsdioder av nått slag kunde användas..

OT:

"Evert den Andre" :D ...jäser riktigt...känner mig som en riktig aristokrat :wink:

Edit: stavning :evil:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja vi får väl ta ned dig på jorden igen och kalla dig Evert den ständige tvåan.

Tänk dubbelisolerat. prototypen går och lägger sig nu. Normalt är det en parallell RC krets 100ohm till 10K och 10nF. Man kan sätta transiler så tillåter man X volt mellan jordarna. Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......Tänk dubbelisolerat......sova.......ZZZZZZZZZZZZZZZ
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Till fritzell

Tänk dig förstärkarens olika delar som separata burkar, signalen mellan pre och tone och jordningen dras vid sidan om bort till nätdelen.

det gäller att hålla pre ut och tone in starkt kopplade till varandra.

Returströmmen som resultat av signalströmmen (den är liten, någon volt över 10 -50 K) alltså den ström som går tillbaka genom jordledningen. Om denna ström har två möjligheter så går större delen i den jord som ligger närmast signalledaren vid lika längd, resistans mm men olika förläggningsväg.

Evert den andre:
Tittade på schemat för slutsteget och det verkade vara väldigt komponentfritt, lite som tillför något till signalen.
Jag funderar lite över de två 0,47 ohm motstånden och 1 nF kondensatorn mitt på ritningen, de begränsar troligen transientsvaret men kanske är behövliga för stabiliteten. Lite skulle jag vilja pilla på dessa.

DC balansen är nog inget problem men om ingången får DC så kommer det på utgången också då den är helt DC kopplad, var rädd om högtalarna.

Prototypen
Skriv svar