Sida 2 av 2
Postat: 23 november 2007, 21:56:26
av bengt-re
I serie med matningen innan motorlindningarna
Postat: 23 november 2007, 22:05:54
av Bearframe
så om jag ska driva tre motorer med ett drivsteg vadera så ska ja mata med 24V och lägga ett motstånd på 21 Ohm innan ja lägger spänningen på drivstegen. ja borde använda ett motstånd på typ 30-50W då??om ja driver alla motorerna på samma motstånd vill säga?
Postat: 24 november 2007, 01:07:53
av jojje
Ett motstånd till varje lindning. Alltså 6 motstånd totalt för 3 motorer.
Postat: 24 november 2007, 09:25:20
av Bearframe
så ja måsta lägga ett motstånd per lindning efter drivkortet det går alltså inte att lägga ett direkt på matningsspänningen innan drivkorten?
Postat: 24 november 2007, 13:06:55
av jojje
Visst kan du göra det, men det hjälper ingen ting, förutom att det går mycket saktare, om du är ute efter att reducera hastigheten.
Postat: 24 november 2007, 19:19:25
av Bearframe
ne jag vill ju höja hastigheten eftersom motorn stannar vid typ 200rpm och bara rycker. borde ju gå att köra fortare och om jag har fattat det rätt ska ja höja spänningen och slänga på ett motstånd på 21Ohm i serie med varje lindning. man använda ett switchat nätagg eller ett med stabiliserad spänning eller ska ja använda en trafo med en gretz-brygga och glättnings konding?? är tacksam för alla svar
Postat: 24 november 2007, 21:42:44
av jojje
Ta det som är billigast, eller du redan har i "bra att ha"-kartongen.
Postat: 26 november 2007, 17:39:16
av Bearframe
jag har en järnkärne trafo som lämnar 25VAC men efter likriktning och glättning (10000micro farad,, hade liggande.) så ligger spänningen på 32VDC. hur ska ja då göra för att få 24VDC vilket jag behöver för att få upp hastigheten på motorerna??
Postat: 26 november 2007, 18:01:48
av jojje
Lite större (högre Ω) motstånd bara.
Postat: 26 november 2007, 21:21:57
av Bearframe
nu e de ju så att jag hade turen att hitta 6 st motstånd på 22 Ohm (+-1%) 50W så ja hade vart glad om ja hade kunnat använda dom. så finns de inget annat sätt ?? ska man ha en trafo som lämnar typ 18Vac eller nått
eller kan ja lägga ett motstånd vid trafon (dvs innan drivkorten så att dom får 24Vdc och sedan innan motorlindningarna lgger jag 22 Ohm??
Postat: 26 november 2007, 22:30:43
av jojje
Tycker du inte att du börjar strula lite för mycket nu.
Lär ohms lag, och följ den.
Postat: 26 november 2007, 22:35:27
av Bearframe
jo men ja är inte riktigt hundra.. om ja ska ha ett motstånd före drivstegen så måste ja ju räkna med strömmen de dra ihop vilket då blir 3x0.65=1.95A men det är ju sällan Z går samtidigt som X och Y så egentligen borde ja ju räkna 1.3A eller?? fast det enklaste kanske är att slänga på ett motstånd till innan lindningarna? ja vet inte riktigt hur fan ja ska göra. Srry om ja har ställt till med besvär är tacksam för alla tips
Postat: 3 december 2007, 13:32:34
av bearing
Jag fick upp den där motorn i över 2000 rpm (>3000 tror jag) på 30 V. Jag använde en krets med elektronisk strömreglering. 200 rpm låter ju väldigt lite.