Pulser från potentiometer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
pern

Inlägg av pern »

"Frågan är ju om den utmaningen ligger hos dig om någon annan löser det. "

Jag vet inte om jag vill kalla det att någon annan gör jobbet bara för att man diskutterar lite lösningsmöjligheter här ;-)

För mig personligen så är konstruktionsfasen betydligt roligare/intressantare än borra/löda-fasen i projekt.

Jag skall göra lite tester och se hur många pulser som behövs i praktiken.
Men som sagt , det är inte så kinkigt eftersom man i programmet kan ställa hur många % mjukvaru X-fadern skall röra sig vid varje knapptryck.

Att registrera hastigheten är inte intressant här. Normalt är det mycket intressant men just detta programmet kan inte hantera hastighet ens i MIDI läge. Bara på/Av.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Jag vet inte om jag vill kalla det att någon annan gör jobbet bara för att man diskutterar lite lösningsmöjligheter här"

Nä, det har du helt rätt i. :)

"För mig personligen så är konstruktionsfasen betydligt roligare/intressantare än borra/löda-fasen i projekt."

Samma här. Borra/löda-fasen är mest för att få det klart.

Mycket bra att man kan ställa hur många % som den ska röra sig. Det underlättar för att få slutresultatet att agera som du vill.

Vad heter videomixer-programmet?
pern

Inlägg av pern »

Tack för alla konstruktiva förslag mm ang detta, jag har fått verifierat vad jag misstänkt hela tiden - att det bör göras med en uP. Men jag är nog inte ensam om att i bland fastna i "det skall gå att lösa...." .

Så, det blir en PIC.

// EDIT : Det är inget videomixer program, utan ett DJ-program som kan mixa video . VirtualDJ heter det.
bearing

Inlägg av bearing »

Du skulle ju kunna göra en "digital" skjutpot.

Såhär menar jag:
Du gör ett avlångt kretskort på vilket du etsar ut ett mönster. Mönstret ska utformas så att om man drar två släpkontakter längs mönstret genereras 2-bitars greykod. Släpkontakterna påverkas av regeln.

0-3 i 2-bitars greykod blir: 00 01 11 10

Med enkel grindlogik som kan du sedan koppla så att signalerna från släpkontakterna blir till två signaler varav den ena är riktningsvisare och den andra ger pulser.
pern

Inlägg av pern »

@bearing

Då är det nog enklare att bygga en egen regel så som de första skjutpotentiometrarna fungerade. I dessa hadde man en vanlig putt som via ett snöre och några trissor(hjul) var fästa i själva skjut-pinnen eller vad man skall kalla den ;-)

Då kan man använda en rotary encoder ...

Såg faktiskt denna typen av reglar i ett studio-bord för ca 20 år sedan, men det var gammalt redan då ..
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Du måste väl ha något som verkligen håller koll på att det är rätt antal pulser som skickas annars så kommer videons ursprungsläge att flytta sig framåt(eller bakåt) när potentiometern ställs i mitten?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ett kugghjul på encodern och en kuggstång på undersidan av regeln är ett annat alternativ. Det blir mer exakt och då slipper man även oroa sig för att rätt pulser verkligen skickas. (Förutsatt att koden fungerar.)

Lösningen med en pot och snöre används förresten även i volympedaler. Vid närmare eftertanke så används även pot och kugghjul i vissa. T.ex Korg's gamla fina wahwah.
Senast redigerad av JimmyAndersson 4 juli 2006, 19:35:52, redigerad totalt 1 gång.
pern

Inlägg av pern »

Iden är ju att alltid ha samma antal pulser från min-max. Då kommer den inte att förskjuta sig.

Men, nu kör jag ju med en PIC och en AD så då löser det hela sig relativt enkelt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Bra idé!

Av ren nyfikenhet: Finns det möjlighet att styra programmets regel via MIDI?
pern

Inlägg av pern »

Kugghjuls iden har jag redan tänkt på. Men jag tror det tar för stor fysisk plats.
pern

Inlägg av pern »

@JimmyAndersson:

Ja, jag kan styra det via MIDI. men det klarar bara på/av. inte CC etc. Så i praktiken ger det inte mycket mer än tangentbordslösningen.

Men jag håller på att skriva en MIDI driver som "Back-up" lösning om det inte skulle funka som jag vill. Dessutom kommer jag behöva den till ett annat projekt. I detta fallet går jag via PIC - USB - Mjukvaru MIDI driver.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Kommer in lite sent...
Gör en 7bit "tracking ADC" där får du båder riknking och puls. :D
Skriv svar