Sida 2 av 2

Postat: 28 juni 2006, 10:19:53
av GFEF
chille
>Vad jag däremot fortfarande har svårt för att förstå
>är kraften N vid accelerationer.

Och retardation

> 1 newton är den kraft som ändrar hastighet 1 m/s per sekund för massan 1kg

Detta är definition av kraftenheten i SI......
Att förklar en definition på något annat sätt än,
"det är överenskomet att det är så" är helt omöjligt.

>> Så 0,1[m2] svara mot ((0,1 * 4)/pi ) -2 = 0,16 m.

>Där hängde jag inte riktigt med vad du gjorde, kan du förklara lite mer?

Är fel har ansträngt mig mera än jag klara av nuförtiden...

Arean för en cirkel är 1/4 *(diameter *diameter * PI )
Försökte räkna ut viken diameter som ger arean 0,1[m2]

Postat: 28 juni 2006, 14:24:03
av subrosa
Tänkte att detta kanske kan vara lite inspiration.
ser hur kul ut som helst!
http://www.force-dynamics.com/video.html

Postat: 28 juni 2006, 14:41:26
av Henry
Så det var där den videon fanns.

Postat: 29 juni 2006, 01:02:39
av Chribbe76
chille skrev:Om det stämmer för jag det till att det skulle gå åt 1350N för att accelerera 500kg från 0-100km/h på 10 sekunder, stämmer det? Det låter ju ganska konstigt om man tittar på hur mycket vridmoment en vanlig bil bruka ha

Henry & Stygge:
Jo det stämmer nog att de blir olika starka beroende på var kolven är positionerad. Dessutom så verkar de vara olika starka på att trycka/dra. Det verkar ju lite mysko, för man trycker ju alltid för att förflytta kolven!?
Jag tycker din beräkning stämmer och är rimlig, om du gämför med en bil som accelererar så måste du ta med växlarna i beräkningen.

Nej, vanliga hydraulik-cylindrar med kolv och kolvstång blir inte olika starka beroende på var kolven är positionerad.
Men dom är däremot olika starka åt olika håll för åt ena hållet blir arean=kolvens area och åt andra hållet blir arean=kolvens area-kolvstångens area.

I en simulator av den här storleken är valet av elservo/hydraulik inte självklar, grabbarna på Force dynamics har valt elservo och det skulle nog jag oxå valt.

Postat: 29 juni 2006, 21:35:03
av chille
subrosa:
Jo, Force Dynamics 301 är stencool 8) Men då kostar den ju typ mellan 70,000-240,000:- sägs det :-x

Chribbe76:
Jaha, okej, så det är det ni menar med "elservo". På engelska verkar de heta "electric cylinder". Även hört att de kallas "linjärslidar" på svenska. När ni sa elservon tänkte på de där fula hemmabyggena med en motor och en drivrem för att tilta skiten. De verkar bara rackiga.

Elservon är nog det bästa, tyvärr så är de skabbigt dyra jämfört med hydraulik. Alla moderna simulatorer verkar köra elservon.

Postat: 29 juni 2006, 21:36:33
av Turbosharp
wow jag vet ju vad jag ska önska mig i julklapp! :D

borde det inte bli ett h*lvete att bygga styrsystemet till hydraulik/pneumatik? enligt mig låter det också lättare med elservo, säkert jätte billigt :)
själv hade jag nog nöjt mig med hopp och skak =)

testade att köra race i en halv rallybil på nån mässa där dom ersatt ratt osv, förhöjer känslan stort, synd att leksaken på i länken kräver att man måste råna en bank^^

glhf