Hydraulik till bilsimulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
GFEF
Inlägg: 2381
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

chille
>Vad jag däremot fortfarande har svårt för att förstå
>är kraften N vid accelerationer.

Och retardation

> 1 newton är den kraft som ändrar hastighet 1 m/s per sekund för massan 1kg

Detta är definition av kraftenheten i SI......
Att förklar en definition på något annat sätt än,
"det är överenskomet att det är så" är helt omöjligt.

>> Så 0,1[m2] svara mot ((0,1 * 4)/pi ) -2 = 0,16 m.

>Där hängde jag inte riktigt med vad du gjorde, kan du förklara lite mer?

Är fel har ansträngt mig mera än jag klara av nuförtiden...

Arean för en cirkel är 1/4 *(diameter *diameter * PI )
Försökte räkna ut viken diameter som ger arean 0,1[m2]
subrosa
Inlägg: 47
Blev medlem: 23 november 2005, 16:36:24
Ort: Enköping

Inlägg av subrosa »

Tänkte att detta kanske kan vara lite inspiration.
ser hur kul ut som helst!
http://www.force-dynamics.com/video.html
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24442
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Så det var där den videon fanns.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

chille skrev:Om det stämmer för jag det till att det skulle gå åt 1350N för att accelerera 500kg från 0-100km/h på 10 sekunder, stämmer det? Det låter ju ganska konstigt om man tittar på hur mycket vridmoment en vanlig bil bruka ha

Henry & Stygge:
Jo det stämmer nog att de blir olika starka beroende på var kolven är positionerad. Dessutom så verkar de vara olika starka på att trycka/dra. Det verkar ju lite mysko, för man trycker ju alltid för att förflytta kolven!?
Jag tycker din beräkning stämmer och är rimlig, om du gämför med en bil som accelererar så måste du ta med växlarna i beräkningen.

Nej, vanliga hydraulik-cylindrar med kolv och kolvstång blir inte olika starka beroende på var kolven är positionerad.
Men dom är däremot olika starka åt olika håll för åt ena hållet blir arean=kolvens area och åt andra hållet blir arean=kolvens area-kolvstångens area.

I en simulator av den här storleken är valet av elservo/hydraulik inte självklar, grabbarna på Force dynamics har valt elservo och det skulle nog jag oxå valt.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

subrosa:
Jo, Force Dynamics 301 är stencool 8) Men då kostar den ju typ mellan 70,000-240,000:- sägs det :-x

Chribbe76:
Jaha, okej, så det är det ni menar med "elservo". På engelska verkar de heta "electric cylinder". Även hört att de kallas "linjärslidar" på svenska. När ni sa elservon tänkte på de där fula hemmabyggena med en motor och en drivrem för att tilta skiten. De verkar bara rackiga.

Elservon är nog det bästa, tyvärr så är de skabbigt dyra jämfört med hydraulik. Alla moderna simulatorer verkar köra elservon.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

wow jag vet ju vad jag ska önska mig i julklapp! :D

borde det inte bli ett h*lvete att bygga styrsystemet till hydraulik/pneumatik? enligt mig låter det också lättare med elservo, säkert jätte billigt :)
själv hade jag nog nöjt mig med hopp och skak =)

testade att köra race i en halv rallybil på nån mässa där dom ersatt ratt osv, förhöjer känslan stort, synd att leksaken på i länken kräver att man måste råna en bank^^

glhf
Skriv svar