Sida 2 av 2
Postat: 24 september 2006, 01:16:57
av Andy
Det gjordes en del tester i mitten på 80-talet med truckbatterier (kallades då för invertering) med varierande resultat. Livslängden blir inte så värst bra men det fungerade ett tag. Truckbatterier är inte uppbyggda på samma sätt som startbatterier, de senare har plattor och är inte avsedda för djupurladdning. Truckbatterier har en annan typ av celler som kallas rörceller och tåler att urladdas betydligt djupare och upprepade gånger (upp till ca 2000). Med tanke på att ett startbatteri är avsevärt billigare än ett traktionärt batteri så är invertering av startbatterier enligt min mening både desperat och farligt, speciellt om man inte har full koll på vad man gör.
Postat: 24 september 2006, 18:26:44
av bearing
xxargs skrev:
blybatterier får aldrig bli varmare än absolut max 35 - 40 grader - har den varit 60 grader så är den av temperaturen ganska rejält skadad och du kommer aldrig att uppnå full kapacitet eller lång hållbarhet.
Gör som andra har föreslagit - sätt en större bilglödlampa i serie med laddaren vid sådanahär expriment för att begränsa srömmen om det bestämmer sig för att rusa.
Jag kände med handen och gjorde en bedömning. Det var 40, 50 eller 60 grader, men inte 70, för då skulle det nog ha bränts.
Men är det verkligen så farligt med 60 °C ? Vad händer då?
xxargs skrev:
tja - om det är en 44 Ah så bör den hålla igång lampan över 4 timmar eller så... - skall du göra en riktig kapacitetstest så är det 2.2 ampere ström (C20) från fulladdat till 10.8 Volt polspänning
Det var 4 Ah, moppebatteri. Blyplattorna på startbatterier pajar väl om man drar ur dem helt, så det ville jag inte testa.
Postat: 24 september 2006, 20:58:42
av xxargs
ärligt sagt så vet jag inte mer än att batterifolk inom telekombranchen blir kritvita i ansiktet och pratar om att batterierna förstörs permanet.
Ur databladen så är batterilivsländen i tal om få månader i runt 40 gradig miljö där det annars håller i 3-10 år. Jag har sett hur SLA-batterier får revben (pga svällande korriderande blyplattor) på väldigt kort tid i heta teknikrum så jag tvivlar inte vad databladen säger. Numera sätter folk dit NiCd-blockbatterier i dessa rum för att det övh. skall hålla någon längre tid än några få månader.
---
Vad tror du vad som händer när man laddar med polvändning - mer urladdad än så kan batterierna inte bli innan det vänder. - dessutom har du mindre aktiv yta när det arbetar polvänt än i normal mode då man normalt har flera antal blysvampplattor i jämförelse med blyperoxidplattorna, du tappar säker 1/3 i kapacitet bara där när det är polvänt.
skall du göra en kapacitetsprov på 4 Ah batterie så gäller det urladdning med 200 mA (2.4 Watt glödlampa) under 20 timmar tills spänningen är 10.8 volt - om batteriet har full kapacitet.
Det är ingen fara om du kör du tills lampan lagom börja mörkna - då stora strömuttag sällan får ut mycket över halva kapaciteten ens när batteriet är nytt. Drar man ut 4 ampere på en 4 Ah batteri så får man inte mer ca 30 minuters driftid för ett nytt friskt fulladdat batteri.
smygurladdning och självurladdning över lång tid däremot... ... är en av orsaker till många blybatteriers död genom sulfatisering
Postat: 24 september 2006, 22:37:31
av bengt-re
Svala batterier är glada batterier. över 40-50 grader finns bara ett råd -> SLUTA genast. Batterier är billiga och inte värda att riskera liv och lem på. Är man snål, vet vad man håller på med och är försiktig så kan sånna här metoder fungera bra, men annars - låt bli......
Försök förlängs livet istället genom enkla råd:
-Undvik förvaring i höga temperturer
-Undvik att låta batteriet stå urladdat
-Undvik att låta batteriet vara helt inaktivt under längre perioder
-Håll det rent
-Djupurladda aldrig batteriet (om du verkligen inte måste..)
-Använd startbatterier för start och förbrukningsbatterier för cyklisk drift - det är stor skillnad på dessa batterityper och de gör inte varandras jobb något vidare bra.