Sida 2 av 2

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 2 januari 2025, 18:04:41
av Fortran
MiaM skrev: 2 januari 2025, 14:17:00 Men då kan man ju ta ur säkringen, eller sätta en omkopplare under huven.
Det finns ingen säkring eller omkopplare i världen som hjälper mot stenskott :)

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 3 januari 2025, 02:41:32
av MiaM
Menar alltså att man tar ur säkringen eller stänger av strömbrytare under huven när man sätter på skydden.

(Har nog aldrig drabbats av stenskott på lysena, däremot på vindrutan...)

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 3 januari 2025, 05:23:57
av Mindmapper
Extraljusen är riktigt utsatta för stenskott. Om man inte har dom på taket förstås. Vet inte hur många glas jag bytt. På den tiden det gick att byta glas, eller det var billigare att köpa en ny insatts istället för att byta hela extraljuset. Sedan blev man mera observant en stund, om man hade skydden på eller ej.

Hösten är en jobbig tid innan snön lagt sig. Asfalten suger bort ljuset och det är rätt bra med sten på asfalten. När det blir snö och de börjar salta blir det mindre stenskott men värre för en massa annat.

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 3 januari 2025, 08:03:59
av grottan
Kan tipsa om NBB 225 - lins gjord i PC och väldigt slitstarkt utförande men inget som kan rosta eller korrodera.

Körde med tre xenon konverterade på förra bilen och det gav bra med ljus. Har LED ramp på den nya men det är rätt kasst faktiskt (sedan har XC60 väldigt bra ljus standard så LED gav inte det tillskott jag hoppades på)

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 17 januari 2025, 00:57:43
av Nimrod_pro
Knapparna är kodade i binärform med fyra bitar och man kan ändra en befintlig knapp till extraljusknapp genom att plocka bort rätt dioder (D1-D4) för extraljus ska du ha kvar D4 och D5 på knappens kretskort. Du måste sedan ha en last på utgången ex. ett relä för att utgången ska fungera, går inte mäta med multimeter i sockeln direkt för att avgöra vilken tåt som är vilken.

Jag stängde av bilen, öppna huven, lät bilen gå i sömn, plockade bort batteriet, gjorde modifikationen på knappen och stoppa i i ACC panelen, återmontera allt inne i bilen, slå på tändningsläge 2, se till att ingen sitter i bilen och koppla sedan på batteriet.

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 17 januari 2025, 09:28:29
av svanted
Fortran skrev: 2 januari 2025, 18:04:41
MiaM skrev: 2 januari 2025, 14:17:00 Men då kan man ju ta ur säkringen, eller sätta en omkopplare under huven.
Det finns ingen säkring eller omkopplare i världen som hjälper mot stenskott :)
inte?
kraftfält ala startrek framför glaset...
elektriskt styrt...

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 17 januari 2025, 12:30:07
av svanted
fick hem en knapp, ska montera i helgen.
undrar vad de andra 5 knapparna kan användas till?
går inte mäta med multimeter i sockeln direkt för att avgöra vilken tåt som är vilken.
är det flera tåtar?
+12V och styrning?

vänder man relät fel blir det kortis genom dioden...
testar med ett motstånd först...

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 18 januari 2025, 08:49:10
av E Kafeman
Om extraljusen påtagligt ökar helljusets räckvidd måste man ha bra och lättåtkomlig avstängningsknapp om man inte vill vara kamikaze-marodör och fördärva sikten för de man möter på längre raksträckor. Ser de inte vägen av att de blir bländade ser de inte heller andra hinder som gör att de kan tappa kontroll över bilen strax innan mötet.
Har man bra räckvidd på extraljusen får man ha omdömet att stänga av det ett par hundra meter innan man normalt bländar ner helljuset vid möten.
Alternativet är att blända ner både extraljus och helljus samtidigt desto tidigare, vilket medför att man få köra längre sträckor med halvljus om man inte ska blända mötande bilister.
Det kräver lite mer vaksamhet så att man bländar av extraljusen i tid.
Vid tätare trafik, när man möter flera bilar i minuten, är vinsten av fjärrljus för dålig. Det är bättre att köra med dom släckta om helljuset är normalt. Jag nyttjar även mötande biilars ljus för att se skuggor av hinder på backkrön och i kurvor strax innan mötande bilen syns. Djur och gångtrafikanter avtecknar sej då på längre håll tack vare mötande bilens ljus.

När man verkligen vill se på långt håll, eller när det snöar/regnar har jag avstängningsknapp på helljuset.
Bra extraljusen har mindre ströljus som lyser upp regndroppar och snö jämfört med extraljusen och lägger mindre av ljuset strax framför bilen, där det ändå är försent att reagera på händelser. Genom att slippa ljuset i närfältet från helljusen ser man längre bort med extraljusen. I synnerhet när det snöar på natten tröttar det betydligt mindre att slippa lysa upp snöflingorna framför vindrutan. Det kräver extraljus med lågt ströljus och fungerar bäst när man inte möter andra så ofta.

Förr fanns stora kepsar att sätta på extraljusen för att ytterligare skärma av ströljus men det förbjöds pga av risken för att skada folk som kom i vägen. Troligen med tveksamt resultat kom då alternativet att blockera en del av strålkastaren som stod för närljuset med en plåt.
Cargraze.png
En variant som man kan se kanske främst i norra Sverige är extraljus monterade på biltaket rätt långt bak för att biltaket ska skära av en del av ströljuset som annars hamnar framför vindrutan. Även lastbilar brukar göra på liknande sätt.
Hög montering gynnar vad man ser på långt håll då ljuskäglans vinkel mot marken blir lite brantare och det ökar inte närfältsljuset lika mycket som en lägre ljus-montering.
Det är samma som man kan se med ficklampa om man lyser på marken några meter bort och håller ficklampan nära marken eller en meter högre upp.

Vad som är närfältsljus som det är försent att regerar på av det som blir belyst beror hur fort man kör och hur vaken man är i reaktionerna.
Kör man oftast på vägar med gatljus och mer sällan kör på glestrafikerade mörka vägar så är det bättre att ha ljusen actängda och skyddade. När jag tävlar i rally tar man av extraljusen dagtid så att man inte fördärvat dessa helt i onödan när de sedan behövs några timmar senare.
För bästa mörkerseende bakom ratten kan man förberedda sej på flera sätt, ställa in backspeglar så bakomvarande bilars ljus syns måttligt och stänger ned all onödig instrumentbelysning och kollar över så rutor och lyktor är rena, att extraljus är välriktade och inte kan vibrera.
Även måttligt vibrerande extraljus är som att titta på 24Hz stumfilm och tröttar ögonen vid långresor.
tak extraljus.png
Exempel på bil där förarens tappar sitt mörkerseende på långt håll genom att ha motorhuven och snöflingorna ordentligt belysta.
Det spelar ingen roll hur starka lamporna är så kommer förarens ändå inte se längre bort om närfältet blir belyst på detta sättet.
tak extraljus2.png
Nästan samma montering men kommer antagligen att lysa obetydligt på vägen i bilens närområde så att man lättare ser det som blir belyst på längre avstånd. Snöflingor i närfältet blir belysta en bit ovanför siktlinjen.

Kör man bara sakta och mest i snäva vägkorsningar så kan ju närmsta 0-20 meterna i alla riktningarna vara av mer intresse,
Det blir som tidningsbudens bilar som ofta har lysen i många riktningar.
Lysa på egen vindruta eller motorhuv är ingen hit och det är dåligt förutseende om hur mötande bilister också behöver kunna se för våran gemensamma säkerhet om man inte ser till att kunna stänga av för andra bländande ljus i tid.
Accepterar man att köra 1km på halvljus vid långa raksträckor med möte för att man inte ser nödvändigheten av en avstängningsknapp, eller tvärs om, med berått mod avser blända andra är inte smart. Jag vill att de jag möter på vägen ska se bra även om de inte har värsta billyset. Det är iofs så att den bilen med mest ljus och rena släta rutor blir mindre bländad om ingen bländar av i tid, mest ljus vinner.

Jag har testat attt på egen bil ha 4 bättre extraljus samt helljus med Xenon urladdningslampor 45 och 70W.
Trots relativt varm ljustemperatur fördärvar man sitt ljusseende på motljuset som blir från vägskyltar i detta ljuset.
Sikten på vinnterljusa vägar är nästan oändlig men när man bländar av blir skillnaden väldigt stor, det blir nästan helt mörkt när man går ner på halvljuset (2x35W Xenon).

Somliga bilar har gjort det än värre med att ge ljust närfält även på helljuset då man aldrig släcker halvljuset när helljuset tänds.
Rent tekniskt, antalet lux 300 meter bort är kanske ok men med halvljuset tänt blir närfältet för ljust. En av anledningarna till att somliga bilar har permanent halvljus är att man med Xenon--lampor i halvljuset tar det några sekunder innan de når full styrka så för att slippa den tändningsfördröjningen är de ständigt aktiva.
De flesta bilar har numera gått bort från detta dåliga påhittet när man gått över till LED som inte har den fördröjningen.
LEd-halvljus, lamporna är sällan på högre effekt än 18-20W och ger då ofta mer lyse än halogen 55W men sämre än Xenon 35W som är de vanligaste effektnivåerna. Xenon har motsatt problem mot LED, de är för kalla, så snö och is smälter dåligt på lampglaset. Det är särskilt mot halogen en stor skillnad. De har bägge stor värmeförlust men LED avger värmen i armaturen medans halogen skickar ut IR-värmen så att man kan känna värmestrålningen om man sätter handen framför billyset.
LED-lampor har även för dyra lampor (Philips m.fl) ett värmeproblem som gör att effektiviteten sjunker med tiden.
Många moderna bilars LED-baserade hel och halvljus är LED-lamporna ej tänkta att var utbytbara utan är en integrerad del av hela ljusarmaturen. När ljuseffekten sjunker i dessa lampor är ofta kostnaden astronomisk för att byta armaturen för att en lysdiod för några kronor har brunnit ut. De flesta av dessa armaturer har bara passiv kylning så det kan bli ordentligt varmt om man står stilla utan fartvindens kylande effekt. Ett sätt att minska värmeproblemet som somliga biltillverkare valt är att dela upp hel och halvljuset i flera optiska delar, var och en med sin egna lysdiod med en lägre effekt.
På helljuset har en del tagit ytterligare ett steg och kan selektivt släcka de olika lysdioderna för sk. adaptivt helljus.

En relativ nyhet som är på gång även för extraljus är laserbaserade ljuskällor. De ska ge mindre stickljus och bättre optik främst genom att ljuskällan är fysiskt mindre utbredd.
För bilar som redan har sådant helljus är en av dess fördelar som ofta framförs att det medger bättre adaptiv avbländning än vad som fungerat för tidigare ljuskällor.
Laser_beame.png
För de som aldrig kör på mörka vägar tillsammans med mötande trafik eller provat bra extraljus kan det kanske vara en nyhet att man totalt under resan ser bättre och bländar mindre genom att kunna stänga av extraljusen när det inte tillför något positivt varken för den som kör eller den som man möter.
Bra optik på egna bilens ljus är viktigt om man ska få det bästa av extraljus.
Stickljus är ofta något som många inte funderar på. Lite, det måste väl vara så..
Ett vanligt sätt att minska motljuset/stickljuset när det snöar även utan extraljus är att gå ned på halvljus. Man ser längre än på helljus då helljuset bländar i närfältet medan halvljuset lyser mindre några meter upp i luften framför bilen.
På 1950-talet fanns en bil som original hade ett extraljus monterat under bilen på framaxlen för att på det viset skärma av närljuset. Att minska lyset upp i luften framför föraren hade man inte riktigt optiska kunnandet för.
Ljuset satt väldigt utsatt för stenskott och den tidens lampor och optik gav inte så mycket ljus och det ljus de gav lyste lite åt alla håll. 6Volt och wolfram-glödtrådar gav inte de bästa förutsättningarna.

Ett specifikt ljusproblem vid bilkörning är när det blir tät dimma. Det blir så tätt mellan vatten-partiklarna att dnästan allt ljus prismatiskt blir avvinklat och enbart lyser upp närfältet trots att lyset som lämnar extraljuset är riktat rakt fram i en koncentrerad ljuskägla.
För att minska problemet testade man på 1970-talet med polariserade linser i kombination med polariserade glasögon men det blev i vart fall inget som var så bra att det kom ut på marknaden. Gulfärgade linser på bilens lysen och gulfärgade glasögon var vanligt i synnerhet i Frankrike under en period för upplevt behagligare sikt vid dimma.
Halogen och Xenon-lampor ger i sej låg andel av ljus i det lägre ljusspektrumet. Det är snarast problemet åtminsone med urladdningslampor att de ger ut ett blått ljus som lätt upplevs som bländande både av föraren och av de som möter. Ögonen är bättre på att anpassa sej för lägre ljusspektra.

En lösning som redan finns är olika former av bilmonterad radar.
Kan användas för att skapa en bild av omgivningen, som somliga självkörande bilar nyttjar och kan kopplas till varnare och bromss och farthållare för att undvika hinder framför bilen som kanske inte syns i dimman.
På 1980-talet fanns det en bilfilm där fiffiga japaner kopplade olika sikt-system, kameror och radar till ett par glasögon med inbyggd skärm. Man kunde köra med helt svarta bilrutor och såg hinder före alla andra. Då var det fantasi-teknik men idag finns tekniken. Undrar vem som blir först med detta. Eller åtminstone en bildskapande radar som projiceras på vindrutan som en överlagrad förstärkande del av vad man ser eller inte ser i dimman.
Undrar vilket bilmärke som kommer först med detta? FPV manövrering av drönare, pansarvagnar mm, styra mha av vad man ser i ett par glasögon med inbyggd skärm fungerar ju onekligen bra så nog skulle man kunna köra bilar på samma sätt.
behövs då inga framrutor, bara en glugg för kamera och radar.

Billysen blir då mest en dekorativ sak och som ger fotgängare en chans att se bilar som kommer och hinna kasta sej undan i tid.
Google_screen.png

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 18 januari 2025, 16:07:51
av svanted
Nimrod_pro skrev: 17 januari 2025, 00:57:43 Knapparna är kodade i binärform med fyra bitar och man kan ändra en befintlig knapp till extraljusknapp genom att plocka bort rätt dioder (D1-D4) för extraljus ska du ha kvar D4 och D5 på knappens kretskort. Du måste sedan ha en last på utgången ex. ett relä för att utgången ska fungera, går inte mäta med multimeter i sockeln direkt för att avgöra vilken tåt som är vilken.

Jag stängde av bilen, öppna huven, lät bilen gå i sömn, plockade bort batteriet, gjorde modifikationen på knappen och stoppa i i ACC panelen, återmontera allt inne i bilen, slå på tändningsläge 2, se till att ingen sitter i bilen och koppla sedan på batteriet.
satte i ett 150 ohm motstånd men det händer inget i kontakten?
säg inte att det är en can buss som kräver ett intelligent relä :evil:
om det nu är rätt kontakt, hittar bara en under luftburken...


edit:
saknas det ngn säkring kanske?
kollar det...

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 18 januari 2025, 18:05:03
av Joe

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 18 januari 2025, 20:09:07
av svanted
så var det, säkring 2 saknades, nu funkar allt.

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 18 januari 2025, 22:30:19
av svanted
skulle ha haft en sådan....fast hane.
IMG_1214.jpg
specialdesignade?
eller kan de finnas att köpa?

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 19 mars 2025, 00:21:15
av Nimrod_pro
Lite sent svar, de finns att köpa på Volvo.

Men du behöver

1st Isolator Part: 9168863
2st Reparationssats kabelhärva Part: 30656644 (om du ska använda båda stiften i kontakten)

Då får du ett komplett kontaktstycke med två kablar som du kan skarva vidare i din egna kabelhärva.

Re: extraljusknapp volvo s60

Postat: 19 mars 2025, 12:50:36
av MiaM
Klipp och skarva med sockerbit.

Min personliga åsikt är att föremål som använder speciallösningar, mer eller mindre i avsikt att tvinga ägaren att köpa dyra tillbehör, bör "straffas" genom att göra sådana brutalare åtgärder.

Jag vet att det inte på något sätt går att "straffa" ett dött föremål, men det känns väldigt bra att göra så, och dessutom så finns det en viss chans att det retar upp nån vendor-lock-in-entusiast som senare kommer i kontakt med föremålet.