Det borde gå att följa de till statorlindningarna också även om det kan vara litet pilligt.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 17:23:24
av Mizzarrogh
Om det sitter en konstig extralindning på den så är det troligen, som Säter säger, en Takometergenerator, den kan du bara skita i i så fall.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 17:29:31
av 4kTRB
Som han säger i klippet så minskar varvtalet vid belastning och han måste vrida på mer spänning.
Det är väl här tachometern kommer in i bilden.
Med någon enkel automatik så kan tachometern höja spänningen för konstant varvtal antar jag.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 17:51:41
av Mizzarrogh
Den brukar sitta längst bak mot toppen om du vill hitta den.
Ja, tror det, men det var mer än 30 år sedan jag gjorde detta, så saker kan ha ändrats...
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 17:56:01
av Mizzarrogh
Dendär enheten är väldigt enkelt gjord inuti, jag såg att man höjt priset på den nu, men det finns andra tillverkare som är likvärdiga eller bättre till det priset på amazon och liknande om man inte vill bygga själv för att lära.
Kan se efter om jag hittar den om du vill se hur den ser ut inuti, har för mig att de såldes som lösa regulatorer för något slags varmvattenberedare och enfas fläktmotorer.
Jag köpte en för att testa reglera strömmen till värmepatronerna på en ångmaskinsmodell för en tid sedan.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 18:03:17
av 4kTRB
Jag kan ju mäta på den med multimetern om jag får igång motorn, sedan kanske med oscilloskopet.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 18:18:11
av Mizzarrogh
Ja, du kan ju prova så att du får fram hur lindningarna ligger innan du kör och vad som går till vad...
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 18:37:43
av pi314
Jag vet inte om det här fngerar för Wellings HXG, men kan kanske vara värt att kolla?
Det är (som ofta) mycket snack, men vid 16:15 får man se ett schema.
/π
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 19:28:16
av Mizzarrogh
Den killen verkar veta vad han håller på med.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 20:47:38
av 4kTRB
Kan jag kontrollera obelastad motor med en vanlig ljusdimmer?
Det går styra en likriktarbrygga med en sådan om man vill. (han talar om skurar av DC i klippet ovan)
Jag har ett projekt där jag ska bygga om mitt dimmerbygge (ett av mina projekt här på forumet) som kontrolleras med potentiometer till att styras med en spänning och
styrspänningen skulle kunna komma ifrån tachometern.
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 22:07:04
av pi314
Någon som vet vad det brukar vara för typ av motorer i tvättmaskiner?
Jag har en liknande, men lite äldre, som jag kanske ska göra något med.
Har jag förstått rätt att det brukar vara två lindningar?
En på rotorn, via kol och en statorlindning?
Stämmer det att de kan vara BLDC-motorer på nyare maskiner?
/π
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 22:22:50
av Mizzarrogh
De nya vet jag inte, men de gamla runda jag sett på riktigt så verkar det vara som i videon, en del har haft tako slinga inbyggd bakom motorlindningarna.
Men det var som sagt gamla motorer från den tiden de ännu gjords i Sverige med riktig koppar...
Re: ElmotorFråga
Postat: 4 december 2024, 23:33:19
av 4kTRB
Kan vara ett problem att kontrollera motorn med en dimmer om triacen blir fel på och leder max.
Då får man nog ha en säkerhetskoppling baserad på tachometerns värde.
Re: ElmotorFråga
Postat: 5 december 2024, 02:18:11
av Mindmapper
Killen i videon som pi länkar till använder en tyristor. Alltså är det en DC motor.
Använder du en triac så går det nog inte så bra att styra en DC motor.
Dimmrar brukar också vara gjorda för resistiva laster och brukar ej gå bra ihop med motorer.
Ta först reda på om det är en AC eller DC motor.
Re: ElmotorFråga
Postat: 5 december 2024, 06:48:31
av pi314
Här är en annan video från samma källa.
Med titeln "Inside a Washing Machine Motor. Explanation, Pinout, Teardown AND Experiments."
"It's not a DC motor, it's a universal motor" säger han bl.a. i videon.
Här anslutningarna på en motor (från en Miele) som han "dissikerar".
241205_snslutningar.png
Han provkör motorn på ca 115 volt AC genom att seriekoppla rotorlndning och statorlindning, men han rekommenderar att man inte kör motorn så.
Han går igenom olika alternativ att driva motorn och tar upp fördelar och nackdelar med dom olika alternativen.
Jag uppskattar killens systematiska genomgångar, hans kunskap och hans pedagogiska förmåga.