Ser att jag skrivit helt fel. systemspänning ska det inte stå. Spänningen mellan fas och jord är fasspänning. Här i Sverige 230V. Tur att jag hinner rätta innan någon ser det.Mindmapper skrev: ↑30 november 2024, 04:15:00Du måste förstå vad huvudspänning är, för att förstå det.
Men som du säger är en 2-faslast ett annat sätt att uttrycka det.
Driver du något (i Sverige) mellan fas och neutral, driver du med systemspänning.
Det heter inte "nolla", det heter neutral.
Edit måste rätta mig själv Det ska inte stå systemspänning det ska stå fasspänning.
För tidigt på morgonen tydligen.
Säkringen har löst ut men uttaget fungerar?
-
Re: Säkringen har löst ut men uttaget fungerar?
-
Lasten har bara enfas. De delar av Norge som har 230V huvudspänning har ingen nolla i enfasuttagen. Men det är fortfarande enfas. Tvåfas förutsätter en fasförskjutning på 90grader. Det existerar inte i kraftsamanhang.
-
Trefas fungerar på samma sätt i helavärlden. Det är bara spänning och frekvens som skiljer.
En av nackdelarna med det Norska Deltasystemet där man kopplar 1-fas-uttagen mellan två faser ska ju vara att spänningen kan variera rätt stort med belastningen.
Det är vad man hört iallafall.
Vet inte hur mycket som finns kvar av detta i Norge idag? Man försöker nog bygga bort det.
Har inte Danmark också historiskt använts sej av fas-fas koppling för 1-fas?
USA kör ju 2-fas till hushållen, men där avses ett helt annat system med 180 grader mellan faserna.
Det är vad man hört iallafall.

Vet inte hur mycket som finns kvar av detta i Norge idag? Man försöker nog bygga bort det.
Har inte Danmark också historiskt använts sej av fas-fas koppling för 1-fas?
USA kör ju 2-fas till hushållen, men där avses ett helt annat system med 180 grader mellan faserna.
Vilka fall tänker du på då. I det här faller finns ju ingen förskjutning alls. Att folk använder fel namn händer hela tiden. Det är ändå fel.
Naturligtvis finns det förskjutning mellan 2 faser, konstigt vore annat.
När du ansluter en apparat till 2 faser, så är förskjutningen 120 grader, annars skulle det inte fungera.
Och nej, att ansluta en apparat till två faser är inte enfasanslutning.
En enfasanslutning är mellan fas och nolla, inget annat.
När du ansluter en apparat till 2 faser, så är förskjutningen 120 grader, annars skulle det inte fungera.
Och nej, att ansluta en apparat till två faser är inte enfasanslutning.
En enfasanslutning är mellan fas och nolla, inget annat.
Jo, ansluter du en last mellan två faser i ett trefassystem så har du en enfaslast. I Sverige på 400V.
NEJ, så är det inte, eftersom strömmen matas från första fasen till den andra och en stund senare från andra till den första.
Du har två spänningsmatningar med 120/240 graders förskjutning.
Du har två spänningsmatningar med 120/240 graders förskjutning.
Det lasten ser är EN ren sinusspänning oavsett om det är fasspänningen eller huvudspänningen. Lasten har således en fas.
Jag vet ju inte exakt hur det fungerar så ni får rätta mig
Men är det inte så att 2-fas borde vara två faser emot en neutral? Och kopplar man in en last enbart mellan två faser så blir det i princip enfas 400V istället eftersom lasten inte "ser" skillnad på fas och neutral i det läget?
På bilden är ju grön och röd kurva två faser som är plottade emot den blå linjen som är neutral. Men om man kopplar in en last mellan den gröna och röda fasen så "ser" lasten det på samma sätt som om den satt kopplad mellan blå neutral och den streckade kurvan. Bilden kommer härifrån, på tyska men ganska bra bilder: http://www.reiter1.com/Drehstrom/Drehstrom_06.htm
En sak jag funderar på, är spänningstopparna högre än 230V och 400V som på bilderna?

På bilden är ju grön och röd kurva två faser som är plottade emot den blå linjen som är neutral. Men om man kopplar in en last mellan den gröna och röda fasen så "ser" lasten det på samma sätt som om den satt kopplad mellan blå neutral och den streckade kurvan. Bilden kommer härifrån, på tyska men ganska bra bilder: http://www.reiter1.com/Drehstrom/Drehstrom_06.htm
En sak jag funderar på, är spänningstopparna högre än 230V och 400V som på bilderna?

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
230/400V är effektivvärdet topparna är betydligt högre.
Toppspänningen är 1,4 gånger medelvärdet, dvs på 230V är toppen 320 V ungefär
Toppspänningen är 1,4 gånger medelvärdet, dvs på 230V är toppen 320 V ungefär