Sida 2 av 2
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 11 oktober 2024, 11:15:57
av Bjaellerud
Ja har headseten aktiv bullerdämpning, men den går ju att stänga av, för att se om den orsakar sänkning av talets högre toner.
Som MiA säger, en skanner brukar har rätt bra ljudkvalitet, dels beroende på att den har simplare lågpassfilter i LF, dels för att den har mindre branta MF filter.
Dvs den är billigare byggd än en dyr komradio för flyg.
Som jag nämnde tidigare har man gått över till 8,33 kHz kanaldelning.
Vilket oxo innebär att man tvingats byta flygradio till. nyare, som då har smalare filter och smalare frekvensgång på både sändare och mottagare.
Detta är då tekniska krav som ställs på komradion.
Att modifiera en sådan radio är knappast tillåtet. Och kräver i så fall verkligen att vet vad man gör.
Roysan
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 11 oktober 2024, 12:07:44
av Agamemnon
Bjaellerud skrev: ↑11 oktober 2024, 08:40:46
Men du nämnde att det var Blue Toth headset, eller är det anslutet till 4 mm och 6,3 mm jackarna i flygplanet?
Går ljudet via blue Toth kanske man får leta problemet i de kretsarna.
Impendansen hos headset av denna typ brukar som standard vara 600 Ohm , en resistansen kan vara lägre.
Men hur låter det vid interkom?
Dvs när man pratar mellan pilot och passagerare med headseten?
Ofta är LF-effekten lite klen i flygradio, därför kan det bli för svagt ljud om man försöker filtrera på headsetens ljud signal.
Roysan
Ljudet från radion kommer i kablar som vanligt och denna funktion fungerar även när lurarna är avstängda så det är nog direktkopplat. Bluetooth används bara för koppling med telefon och padda för att kunna ringa telefonsamtal och lyssna på musik och höra appen skrika på dig när du är på väg in i ett restriktions område eller på kollisionskurs med andra flygplan.
Radion är en Funke ATR833-ii. Har förresten en idé. Ljudet kommer ju in i dosan till hörlurarna och går via potentiometrar (volymkontrol) till lurarna. Man skulle kunna sätta lämplig kondensator parallelt med dessa potentiometrar. Då kan man ställa diskant höjningen med potten och kompensera volymen med radions volymratt. Då blir det hela väldigt simpelt iallafall.
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 11 oktober 2024, 13:11:56
av MiaM
Den såg dyr ut... och framförallt gav en slarvig googling inget schema. Av nån anledning trodde jag att vad jag antar är hobbyflygande använde grejer från åttiotalet
Detta med egen separat scanner är nog en bra idé trots allt. Nackdelen är väl att behöva byta frekvens på två apparater om du flyter in/ut ur olika områden osv, men å andra sidan får du bättre ljud. Du kan dessutom köra två frekvenser för att t.ex. lyssna på väderinfo osv utan att missa vad tornet sänder. (Vet inte om flygradio används så i Sverige, men men).
Lådan med pottarna är nog en bra idé.
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 12 oktober 2024, 01:11:37
av Agamemnon
Det blir nog rörigt med en separat scanner som dessutom behöver en extern antenn. Tror inte de andra i klubben blir så glada om jag monterar egna antenner på planen. Dessutom byter man frekvens hela tiden så det blir omständigt. Först pratar du med Ground, sen med Tornet, sen med den som har hand om TMA't och sen med Sweden control när du lämnar TMA't och tillbaka med allihop igen när du landar. Däremellan vill du kanske prata med andra plan på chat frekvensen 123.45. Det är ett evigt rattande. Att flyga planet är den enkla biten.
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 14 oktober 2024, 13:47:24
av Jonyverse
Att ha en separat scanner och sända på samma frekvenser kan bli lite jobbigt. Dessutom som Agamemnon berättar om radiohanteringen så pratar man med ganska många olika motstationer under resan. En flygradio är gjord för den hanteringen med snabb inställning av frekvens och man kan ligga före med en standbyfrekvens.
MiaM skrev: ↑11 oktober 2024, 13:11:56
Den såg dyr ut... och framförallt gav en slarvig googling inget schema. Av nån anledning trodde jag att vad jag antar är hobbyflygande använde grejer från åttiotalet
Ja, allt i ett normalklassat flygplan kostar minst 5 gånger mer än motsvarande apparat på marken.
Ja, ganska ofta är flygmaskinerna och dess instrument från 80-talet. Men nya krav kan göra att apparater byts. Ett sånt krav är den "nya" kanalindelningen 8,33 KHz som gjort att radioapparater uppdaterats.
Den utrustning och maskineriet i ett klassat flygplan får man heller inte själv meka med eller modifiera.
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 14 oktober 2024, 18:48:12
av MiaM
Frågan är väl då om man ens får göra detta passiva diskanthöjande filter själv, egentligen?
Re: Höja diskanten på headset för flygplan?
Postat: 14 oktober 2024, 19:12:46
av Agamemnon
Men på mitt eget headset så får jag göra vad jag vill. I övrigt är det precis som föregående talare säger.