Sida 2 av 2

Re: Vad för Värde ?

Postat: 30 juli 2024, 20:16:15
av pi314
Det närmaste jag kommit elektroniken i RC-servon är nog när jag bytt någon kabel, som slitits av vid någon incident.
Drevsatser och pottar har jag bytt några. Mest i Savöx-servon.

Det kan ha varit ett AGF-RC jag for efter tidigare.

Här är ett med hallsensorer som vinkelgivare i stället för pot. 60 kg•cm vid 8,4 volt drivspänning. :shock:

https://www.rc-dome.de/agf-rc-a66fhlw-servo-32078

Hur starka servon behövs det till något i stil med Shahed 136? 8)


Re: Vad för Värde ?

Postat: 31 juli 2024, 02:41:43
av Synesthesia
pi314: servo från Shahed 136, med schema att ladda ner för den som vill:


Re: Vad för Värde ?

Postat: 31 juli 2024, 07:10:39
av 4kTRB
Vill man labba med servo så finns det en del sådana IC som hjälper till.
Några är
AA51880
MC33030
NJM2611

Re: Vad för Värde ?

Postat: 31 juli 2024, 21:59:46
av 4kTRB
pi314 skrev: 30 juli 2024, 20:16:15 Det närmaste jag kommit elektroniken i RC-servon är nog när jag bytt någon kabel, som slitits av vid någon incident.
Drevsatser och pottar har jag bytt några. Mest i Savöx-servon.

Det kan ha varit ett AGF-RC jag for efter tidigare.

Här är ett med hallsensorer som vinkelgivare i stället för pot. 60 kg•cm vid 8,4 volt drivspänning. :shock:

https://www.rc-dome.de/agf-rc-a66fhlw-servo-32078

Hur starka servon behövs det till något i stil med Shahed 136? 8)

Starka servon kan ju behövas till servostyrningen av en bil kan jag tänka mig eller rodren på en jumbojet?

Re: Vad för Värde ?

Postat: 31 juli 2024, 23:17:57
av pi314
Starka servon kan ju behövas till servostyrningen av en bil kan jag tänka mig eller rodren på en jumbojet?
Jag har aldrig haft anledning att titta närmare på servon på bil eller på jumbojet. Men, på Boeing 737 NG vet jag att trimservot byttes till ett med borstlös motor, för kanske ca 7 år sedan. Detta servo finns även på Boeing 737 MAX.

Eaton model 6355C var det första i serien med borstlös motor.

https://www.eaton.com/content/dam/eaton ... -en-us.pdf

Dom iranska mopeddrönarna gissar jag har betydligt mindre servon. Det var där jag tänkte att det kanske räcker med 60 kg•cm? Det borde väl gå att ha ganska låg utväxling? Dom gör väl knappast några snabba manövrar?

En intressant detalj med 737 trim är att den kan göras med servot, med knappar på styrspaken eller av autopiloten t.ex. Men trim kan också göras manuellt, med någon av två "vevar" som sitter mellan piloterna.
Veven sitter på hjulet med en vit sektor, som kan ses på bilden. Från hjulet går det vajrar genom hela planet, till trimskruven. Den som trimservot kan driva. Skruven gör utväxlingen sådan att servomotorn eller hjulen i cockpit räcker till för att vrida hela stabilisatorn.
737_trim_wheel.jpg


Re: Vad för Värde ?

Postat: 1 augusti 2024, 01:54:13
av pi314
Synesthesia skrev: 31 juli 2024, 02:41:43 pi314: servo från Shahed 136, med schema att ladda ner för den som vill:

https://www.youtube.com/watch?v=_jKbRdsi8fA
Ja attans! Kul att du hittade det!

Det påstås vara ett Hitec HS-1005SGT.

Spec.
Spänning: 11,1 - 14,8 volt.
Hastighet: 0,26 - 0,19 sekunder @ 60°.
Moment: 84 - 110 kg•cm
Mått (mm): 64,0 x 33,0 x 73,0
Vikt: 363 gram.
https://hitecrcd.com/products/servos/di ... vo/product

Pris: ca 500 USD hos Servo City.

Att jag funderar på komponenter till Shahed 136 beror på att jag länge väntat på att Ukraina eller någon som stöder Ukraina skulle starta volymproduktion av något liknande. För användning av Ukraina.
Lite är jag också nyfiken på hur det går till när ett företag i Iran får volymleverans av komponenter från ett företag i USA. Till en drönare som används för att bomba sönder Ukraina.

Lite spec på Shahed-136.
https://armyrecognition.com/military-pr ... t=cmp-true